Co zrobić, aby w szybko zmieniających się czasach odnosić sukcesy w sprzedaży? Zacząć od dostosowania się do dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów.
Prezentacja handlowa produktu i zaproponowanie rozwiązania to już przeszłość. Klienci oczekują dziś od handlowców, że będą dla nich partnerami, którzy doradzą, jak unikać problemów, opracują kreatywne rozwiązania, pomogą osiągnąć sukcesy biznesowe. Choć kryteria decyzyjne mogą się różnić w zależności np. od branży, łatwiej będzie przekonać klienta do zakupu, jeśli zastosuje się 5 poniższych rad.
1. Pokaż związek między twoim rozwiązaniem a oczekiwanym wynikiem biznesowym
Dziś mało który klient umawiając się na spotkanie z handlowcem, zainteresowany jest wysłuchiwaniem monologów dotyczących zalet oferowanego produktu czy usługi. Z reguły ten etap ma on już za sobą – doskonale orientuje się w ofertach różnych firm, zna ich zalety i wady.
W jaki więc sposób można wzbudzić zainteresowanie klienta, który „wszystko wie”? Przede wszystkim należy pokazać mu, jak dane rozwiązanie przyczyni się do osiągnięcia przez niego rezultatów biznesowych, czyli jak dzięki niemu rozwiąże swoje problemy. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepszy z naszego punktu widzenia pomysł niekoniecznie musi być tym idealnym dla klienta. Warto więc szukać rozwiązań, których potrzebuje klient, z jednoczesnym uwzględnieniem tak jego celów, jak i ograniczeń. Dobrym wyznacznikiem oczekiwań klienta może być np. budżet, którym dysponuje.
2. Powołaj się na wcześniejsze sukcesy i poprzyj je danymi
Klient nie lubi ponosić ryzyka niedotrzymania umowy, dlatego przekonanie go do zmiany dostawcy produktu lub usługi nie jest sprawą łatwą. W jaki sposób zmierzyć się z tym wyzwaniem?
Jednym ze sposobów zyskania jego przychylności jest podzielenie się swoimi wcześniejszymi sukcesami. Tego typu historie – dowody uznania, przykłady konkretnych rozwiązań, referencje czy wyniki badań – potrafią nakłonić do zmian. Dzięki takim opowieściom klient może przekonać się, jak konkretne rozwiązania sprawdzą się w praktyce, ponieważ oparte są one na określonych wynikach. Co ważne, historie znacznie bardziej zapadają w pamięć niż dane techniczne, przemawiają też do klientów na poziomie emocjonalnym, co powoduje, że znacznie łatwiej wpływać na ich decyzje. Niestety, jak pokazują badania firmy Forrester, tylko 34% sprzedawców regularnie korzysta z historii sukcesów oraz podawania przykładów.
W dobrze opowiedzianej historii powinien znaleźć się opis wyzwania biznesowego oraz dostarczonego rozwiązania wraz z określeniem wymiernych wyników. Jeśli historia sukcesu nie będzie dotyczyć tej samej branży, warto poszukać cech wspólnych i umiejętnie je ze sobą powiązać, tak by klient zobaczył w niej korzyści płynące dla jego firmy. Na koniec, aby uwiarygodnić swoje rozwiązania, należy potwierdzić je adekwatnymi danymi. Nawet najlepiej opowiedziana historia potrzebuje bowiem potwierdzenia.
3. Rozmawiaj o wartościach, a nie o cenach
Przedstawienie proponowanego rozwiązania to połowa sukcesu. Każdy klient będzie oczekiwał argumentów, które potwierdzą, że złożona propozycja warta jest poświęcenia czasu, zainwestowania pieniędzy oraz poniesienia ryzyka. Dlatego warto odpowiednio wcześniej przygotować analizę opłacalności proponowanego rozwiązania i porównać ją z utrzymaniem dotychczasowego stanu. Gdy klient zobaczy, jak będzie wyglądał zwrot z inwestycji, i upewni się, że inwestycja nie wiąże się z dużym ryzykiem, znacznie przychylniej spojrzy na ofertę.
Choć wartość danego rozwiązania jest z reguły kombinacją różnych, ale równie ważnych dla firmy klienta elementów, niemożliwością jest zaprezentowanie ich wszystkich podczas spotkania. Dlatego zanim do niego dojdzie, należy przygotować listę argumentów pod konkretną osobę. Na co innego bowiem zwróci uwagę dyrektor ds. sprzedaży, na co innego z kolei dyrektor ds. rozwoju.
4. Miej wgląd w sytuację i pomysły
Choć słowo „innowacje” jest bardzo modne i chętnie wykorzystywane, klientom wcale nie zależy na nowatorskich (jednocześnie obarczonych ryzykiem) rozwiązaniach. Częściej oczekują wprowadzenia drobnych poprawek czy modyfikacji, które usprawnią już istniejący produkt lub usługę. Jak twierdzi Linda Richardson w swojej książce Sztuka prowadzenia rozmów sprzedażowych, kluczem jest przejście od pomysłu do zwycięskiego rozwiązania, które zapewni lepsze wyniki i sprzedaż opartą na wartości.
W pierwszej kolejności należy więc zrobić rozeznanie, które innowacje mają znaczenie dla naszego partnera. Wymaga to od handlowca autentycznego zainteresowania działalnością klienta, poznania problemów, z jakimi się boryka, a następnie poszukania nieszablonowych rozwiązań (przy wsparciu innych działów, np. marketingu). Nawet jeśli finalnie nie spełni to do końca oczekiwań klienta, będzie kolejną cegiełką do zbudowania relacji z klientem.
5. Zyskaj zaufanie
Zaufanie to podstawa dobrych relacji. Żadne rozwiązanie biznesowe czy dowody wartości nie będą miały znaczenia, jeśli klient nie będzie ufał handlowcowi. Jak osiągnąć ten stan? Zdobywanie zaufania to proces długofalowy, a jego umacnianiu – o czym warto zawsze pamiętać – sprzyja realizacja złożonych wcześniej obietnic. Ważne przy tym jest również stałe podtrzymywanie kontaktów, nawet wtedy, gdy nie realizuje się wspólnych działań.
To tylko część zaleceń autorki bestsellerowej książki Sztuka prowadzenia rozmów sprzedażowych, Lindy Richardson. Chcąc skutecznie zdobywać zaufanie klientów i podpisywać z nimi nowe kontrakty, już dziś poznaj kolejne skuteczne narzędzia sprzedażowe.
Sięgnij po bestseller HBRP »