Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Kulturę firmy kształtuje prezes

Premium

· · 3 min
Kulturę firmy kształtuje prezes

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Świadomie kreowana kultura organizacyjna staje się potężnym sprzymierzeńcem dla współczesnego lidera. Niestety, jeżeli zostanie zaniedbana, może doprowadzić do rozkładu wspólnoty, jaką jest firma.

O tym, jak wywierać na nią pozytywny wpływ, mówi John van Etten, ekspert ds. rozwoju kultury organizacyjnej. Rozmawia Filip Szumowski.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na kulturę organizacyjną jest przywództwo. Na czym polega szczególna rola lidera?

Wyniki badań przeprowadzonych przez Human Synergistics International ujawniają interesującą relację pomiędzy konkretnymi modelami zachowań pracowników a wydajnością firmy. Okazało się, że te same czynniki, które wpływają korzystnie na wyniki poszczególnych osób – na przykład: planowanie, kreatywność, uwzględnianie innych rozwiązań przy podejmowaniu decyzji – mają również wpływ na osiągnięcia całego przedsiębiorstwa. Ogół zachowań pracowników nazywamy kulturą organizacyjną.

Szefowie przedsiębiorstw mają szczególnie duży wpływ na kulturę organizacyjną – niezależnie od tego, czy jest korzystny (wspierają działania pracowników) czy też niekorzystny (ograniczają ich efektywność). Na podstawie naszych badań możemy stwierdzić, że liderzy oddziałują na organizację w trzech obszarach. Pierwszy wynika ze strategii przywódczych, technik, jakie menedżer stosuje wobec podwładnych, by ich motywować lub przekazywać informacje zwrotne. Drugi obszar nazywamy tworzeniem klimatu organizacji – lider wskazuje, jak ma być zbudowana struktura firmy pod względem celów, reguł, podziału władzy czy kanałów komunikacji wewnętrznej. Ostatni odzwierciedla zachowania przywódcy w stosunku do pracowników – podwładni często naśladują sposób bycia szefa, co sprawia, że staje się on normą.

Zostało 66% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów i korzystaj z treści Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

John van Etten

Ceniony ekspert ds. rozwoju kultury organizacyjnej i dyrektor austriackiego, niemieckiego i szwajcarskiego oddziału Human Synergistics International.

Filip Szumowski

Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)

Polecane artykuły