Działania employer branding mają na celu przede wszystkim zbudowanie pozytywnego wizerunku organizacji. To z kolei powinno się przełożyć na wizerunek firmy przyjaznej dla kandydatów i pracowników.
Dobrze poprowadzone działania employer brandingu skutkują tym, że organizacji łatwiej będzie znaleźć, zatrudnić i utrzymać najbardziej utalentowanych pracowników w firmie. Działania, o których mowa, podzielić można na dwa rodzaje: employer branding zewnętrzny oraz employer branding wewnętrzny.
Employer branding wewnętrzny skierowany jest bezpośrednio do pracowników. Są to działania polegające przede wszystkim na zapewnieniu przyjaznej atmosfery (integracje, wspólne akcje wolontariackie, nieformalne spotkania zespołów, transparentna komunikacja), możliwości rozwoju (planowanie ścieżki kariery, szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, onboarding oraz reboarding, uwalnianie potencjału zatrudnionej kadry), dbaniu o dobrostan psychofizyczny pracowników (benefity pozapłacowe, wsparcie psychologa, zajęcia sportowe podczas przerw w pracy, współpraca z fizjoterapeutą, dietetykiem), wspieraniu pasji i zainteresowań pracowników (dofinansowywanie pasji, niektóre benefity pozapłacowe, grywalizacja).
Do employer brandingu wewnętrznego zaliczyć można także utrzymywanie sprawnej komunikacji między przełożonym a pracownikiem oraz między współpracownikami. Liczą się więc m.in. przekazywanie na bieżąco feedbacku pracownikom, docenianie członków zespołów (system pochwał pracowniczych), odpowiednio skonstruowany proces rozstania z firmą (rozmowa exit interview, działania typu outplacement).
Dzięki tym wszystkim działaniom pracodawca dba o jak najlepsze doświadczenia pracowników firmy na każdym etapie ich kariery w organizacji. Dobrym narzędziem, które pozwoli zbadać, czy faktycznie wszystko przebiega zgodnie z planem i jak wyglądają doświadczenia osób zatrudnionych, jest cykliczne badanie satysfakcji z pracy. Wynik takiego badania wskazuje, w których obszarach firma radzi sobie dobrze, ale też co wymaga modyfikacji, naprawy czy wdrożenia. Badania zadowolenia z pracy (najlepiej anonimowe) należy prowadzić cyklicznie, minimum raz w roku, a ich wyniki porównywać z wcześniejszymi wynikami.
Employer branding zewnętrzny to działania skierowane do kandydatów, pozwalające na sprawdzenie ich opinii o organizacji oraz tego, jakie były ich dotychczasowe doświadczenia wynikające z kontaktu z firmą i jej pracownikami, a przede wszystkim z osobami prowadzącymi proces rekrutacji.
Przykłady działań prowadzonych przez organizacje w ramach employer brandingu zewnętrznego
Merytoryczna i zawsze aktualna zakładka kariera na firmowej stronie WWW
Atrakcyjne ogłoszenia o pracę w serwisach WWW oraz w mediach społecznościowych
Odpowiednio zaprojektowane procesy rekrutacyjne, w tym udzielanie feedbacku kandydatom
Komunikacja z kandydatami (firmowy czat, możliwość kontaktu z rekruterem za pośrednictwem telefonu lub wiadomości e‑mail)
Udział w targach pracy, również w formie online
Program praktyk dla uczniów techników i liceów
Program stażowy dla studentów
Studia dualne we współpracy z lokalnymi uczelniami wyższymi
Wizyty studyjne przedstawicieli uczelni wyższych i szkół średnich
Prelekcje prowadzone przez firmowych ekspertów w szkołach wyższych
Współpraca z urzędami pracy
Udział w konferencjach branżowych w roli prelegenta lub uczestnika
Organizacja eventów firmowych typu pikniki rodzinne, spotkania z klientami i partnerami biznesowymi
Publikacja artykułów w czasopismach branżowych i na portalach internetowych
Organizacja szkoleń zewnętrznych
Indeks górny Działania w ramach employer brandingu zewnętrznego (źródło: opracowanie własne autora) Indeks górny koniecDziałania w ramach employer brandingu zewnętrznego (źródło: opracowanie własne autora)
Świadomi znaczenia employer brandingu pracodawcy wiedzą, że działania wizerunkowe należy prowadzić zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz. Tylko odpowiednio przygotowana strategia, czyli harmonogram, cele oraz określenie osób, które się tymi działaniami zajmą oraz budżetu, jaki jest na nie przeznaczony, zapewnią projektowi oczekiwany sukces. Strategia employer brandingu powinna jasno definiować odbiorcę oraz czynniki, które będą wpływać pozytywnie i negatywnie na ich realizację.
Konstruując omawianą strategię, należy powołać zespół odpowiedzialny za realizację projektu oraz opracować formę promocji planowanych działań. Warto również zdefiniować EVP (z angielskiego: Employee Value Proposition), czyli listę unikalnych wartości, którymi kieruje się organizacja, oraz cech marki pracodawcy. Istotnym elementem strategii będzie również badanie zadowolenia pracowników oraz analiza procesów wewnątrzfirmowych, a także działań konkurencji. Wskazane jest też uczynienie osób z różnych zespołów ambasadorami projektu, by promowali markę pracodawcy zarówno wśród zatrudnionej kadry, jak i na zewnątrz firmy.
Ankieta satysfakcji z pracy w firmie w roku 2022
1. Wskaż dział, w którym pracujesz
(jednokrotny wybór)
Marketing
Sprzedaż
IT
HR
Księgowość
2. Czy uważasz, że firma jest stabilnym pracodawcą?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie tak
Raczej tak
Nie mam zdania
Raczej nie
Zdecydowanie nie
3. Czy poleciłbyś / poleciłabyś znajomemu firmę jako pracodawcę?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie tak
Raczej tak
Nie mam zdania
Raczej nie
Zdecydowanie nie
4. Jak oceniasz atmosferę panującą w firmie?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie satysfakcjonująca
Raczej satysfakcjonująca
Nie mam zdania
Raczej niesatysfakcjonująca
Zupełnie niesatysfakcjonująca
5. Co Ci się podoba w firmie?
(wielokrotny wybór)
Pozytywna rodzinna atmosfera wśród pracowników firmy
Przyjacielska, oparta na współpracy, atmosfera panująca w moim dziale
Współpraca z moim bezpośrednim przełożonym
Możliwość otwartej rozmowy z zarządem
Pakiet benefitów pozapłacowych oferowanych przez firmę
Atrakcyjne wynagrodzenie
Jasno określone zadania i cele, jakie mam do realizacji
Sprecyzowane i przestrzegane wartości firmowe
Jasno określone ścieżki rozwoju na stanowiskach
Cykliczne spotkania i integracje firmowe
Nic mi się nie podoba
Twoja własna odpowiedź niezawarta w propozycjach powyżej
6. Jakie czynniki powodują, że jesteś niezadowolony/niezadowolona z pracy w firmie?
(wielokrotny wybór)
Zła, pełna zawiści i plotek atmosfera panująca w firmie
Brak współpracy między kolegami w ramach mojego działu
Niekompetentny przełożony
Decyzje zarządu
Nietransparentna komunikacja
Pakiet benefitów pozapłacowych jest zupełnie niedopasowany do moich potrzeb
Wynagrodzenie zasadnicze jest za niskie
System premiowy jest niesprawiedliwy
Za mało szkoleń wewnętrznych / zewnętrznych
Niejasno określone zadania, jakie mam do wykonania na powierzonym stanowisku
Brak szkolenia wstępnego przygotowującego do pracy na danym stanowisku lub szkolenie prowadzone w niewystarczającym zakresie
Nie ma takich czynników
Twoja własna odpowiedź niezawarta w propozycjach powyżej
7. Liczba pracowników w Twoim dziale jest:
(jednokrotny wybór)
Odpowiednia do realizacji wszystkich zadań
Zdecydowanie za mała, przez co muszę pracować po godzinach
Za duża, należy zmniejszyć zatrudnienie lub przenieść część osób do innego działu
Nie mam zdania
8. Czy przełożony przekazuje na bieżąco informacje o planach rozwojowych Twojego działu?
(jednokrotny wybór)
Tak
Nie
9. Czy zadania, które wykonujesz, są dla Ciebie satysfakcjonujące?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie tak
Raczej tak
Nie mam zdania
Raczej nie
Zdecydowanie nie
10. Czy pracę w firmie uważasz za wpływającą na Twój rozwój?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie tak
Raczej tak
Nie mam zdania
Raczej nie
Zdecydowanie nie
11. Jak oceniasz swój obecny poziom wynagrodzenia?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie satysfakcjonujący
Raczej satysfakcjonujący
Nie mam zdania
Raczej niesatysfakcjonujący
Zupełnie niesatysfakcjonujący
12. Jakie są relacje z Twoim bezpośrednim przełożonym?
(jednokrotny wybór)
Zdecydowanie satysfakcjonujące
Raczej satysfakcjonujące
Nie mam zdania
Raczej niesatysfakcjonujące
Zupełnie niesatysfakcjonujące
13. Jak oceniasz pakiet benefitów pozapłacowych oferowanych przez firmę?
(jednokrotny wybór)
Jest dopasowany do moich potrzeb i chętnie korzystam z benefitów
Nie do końca jest dopasowany do moich potrzeb, dlatego korzystam z niektórych benefitów
Nie korzystam w ogóle, bo nie znajduję w pakiecie niczego dla siebie
Benefity są niepotrzebne, a pieniądze lepiej przeznaczyć na podwyżki i premie
14. Z których benefitów pozapłacowych korzystasz obecnie lub zamierzasz skorzystać w roku 2022?
(wielokrotny wybór)
Opieka medyczna
Ubezpieczenie grupowe
Dofinansowanie posiłków
Karta sportowa
Nauka języków obcych
Z żadnych
15. Które benefity pozapłacowe należy usunąć z pakietu?
(wielokrotny wybór)
Wszystkie benefity powinny zostać w pakiecie
Opieka medyczna
Dofinansowanie posiłków
Ubezpieczenie grupowe
Karta sportowa
Nauka języków obcych
Benefity są niepotrzebne
Indeks górny Przykładowa ankieta satysfakcji z pracy (źródło: materiały własne autora) Indeks górny koniecPrzykładowa ankieta satysfakcji z pracy (źródło: materiały własne autora)
Tylko dobrze skonstruowana strategia employer brandingu przyniesie wymierne rezultaty, czyli po pierwsze pozwoli na wykreowanie silnej marki, pożądanej przez kandydatów, a po drugie zagwarantuje zachowanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników, a tym samym spowoduje niższy poziom rotacji, wpłynie pozytywnie na ocenę firmy w oczach klientów oraz partnerów biznesowych i finalnie przyniesie większy zysk dla organizacji.