Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

AI-TraWELL. Jak lepiej zaplanować codzienną podróż?

· · 2 min
AI-TraWELL. Jak lepiej zaplanować codzienną podróż?

Mobilność miejska jako wyzwanie dla współczesnych miast

Wzrost liczby ludności w miastach skutkuje rosnącym natężeniem ruchu, a tym samym występującymi zatorami komunikacyjnymi wynikającymi z ograniczonej przepustowości i braku odpowiedniej infrastruktury. Negatywne oddziaływania w postaci długich codziennych dojazdów do pracy, licznych przesiadek, przepełnienia pojazdów, opóźnień oraz hałasu drogowego i zanieczyszczeń powietrza, mają wpływ na jakość życia mieszkańców, w tym zdrowie fizyczne i psychiczne.

W PODRÓŻ ZAPRASZA:

Odpowiedzią na powyższe problemy może wkrótce stać się rozwiązanie opracowywane przez międzynarodowe konsorcjum w ramach projektu EIT Urban MobilityAI‑TraWELL.

Konsorcjum skupia renomowane uniwersytety europejskie, globalnych liderów z branży transportowej i planowania przestrzeni miejskich, ekspertów z zakresu badań społecznych oraz europejskie metropolie takie jak Kopenhaga, Monachium i Stambuł.

Indeks górny Partnerem projektu jest również jedno z polskich miast – Lublin. Indeks górny koniec

Czym jest rozwiązanie w postaci aplikacji AI‑TraWELL

AI‑TraWELL to prototypowe narzędzie napędzane sztuczną inteligencją w postaci chat‑bota dedykowanego dla urządzeń typu smartphone, który rekomenduje spersonalizowane trasy podróży, odpowiadając zarówno na potrzeby, jak i preferencje jego użytkowników.

Aplikacja AI‑TraWELL będzie uwzględniać wszystkie zdefiniowane przez użytkownika osobiste preferencję, łącząc je z informacjami podawanymi w czasie rzeczywistym na temat opcji podróży i dostępnych środków transportu. Co więcej, aplikacja agreguje wszystkie możliwe sposoby poruszania się do danym mieście w ramach dostępnych usług mobilności miejskiej, co odróżnia ją od dostępnych na rynku aplikacjach dedykowanych tylko dla wybranych środków transportu. Dla użytkownika oznaczać to będzie ułatwienie w postaci braku konieczności posiadania kilku osobnych aplikacji.

Wieloetapowy proces zrozumienia preferencji w zakresie mobilności

W celu stworzenia prototypu aplikacji AI‑TraWELL, konsorcjum projektu stanęło przed koniecznością dokładnego zbadania zarówno czynników wpływających na wybór konkretnych środków transportu, jak i sposobu kształtowania się ogólnych preferencji podróży mieszkańców. W trakcie dwuletniej pracy nad projektem przeprowadzono szereg badań społecznych w czterech europejskich miastach – Lublinie, Monachium, Kopenhadze oraz Stambule – wykorzystując przy tym zróżnicowane metody badawcze. Oprócz badań ankietowych wykorzystano narzędzia opracowane przez światowego lidera z zakresu urban design – firmę Gehl Architects, takich jak Maptionnare (analiza empiryczna za pośrednictwem geoankiety) czy Public Life Survey (badania obserwacyjne).

Dzięki pogłębionym badaniom społecznym oraz wsparciu od strony naukowej z University College London, oraz Eindhoven University of Technology, udało się wypracować sposób integracji danych subiektywnych związanych z osobistymi odczuciami wynikającymi z podróży, z danymi obiektywnymi dotyczącymi np. średniego czasu podróży z punktu A do punktu B. Otworzyło to zupełnie nowe możliwości, jeśli chodzi o planowanie podróży. Aplikacja AI‑TraWELL nie tylko wykorzystywać będzie dane o charakterze statystycznym, ale również te o charakterze subiektywnym, dzięki czemu możliwe będzie jeszcze skuteczniejsze spersonalizowanie usług pod indywidualnego użytkownika.

Obecny etap prac

Konsorcjum projektowe w 2020 r. stworzyło prototyp aplikacji na podstawie studium przypadku Lublina oraz Monachium. Natomiast w ramach prac realizowanych w 2021 r. udało się przeprowadzić rozszerzone badania społeczne, a następnie stworzyć narzędzie do łączenia danych subiektywnych z danymi obiektywnymi, które umożliwi dalszą naukę chat‑bota za pomocą algorytmów, dostarczając w jeszcze lepszy sposób zindywidualizowane sugestię na temat optymalnych tras dla użytkownika. Pod koniec 2021 r. konsorcjum opracowało również strategię komercjalizacji oraz strategię dalszej eksploatacji rozwiązania AI‑TraWELL.

Projekt „AI‑TraWell (Proaktywny asystent podróży wspomagany sztuczną inteligencją, monitorujący doświadczenia użytkowników i tworzący spersonalizowane rozwiązania w zakresie mobilności)” jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach środków pochodzących ze strony Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT – European Institute of Innovation Technology) z programu ramowego UE.