Według badań Instytutu Saratoga odejście specjalisty i zatrudnienie na jego miejsce nowego pracownika kosztuje tyle, co roczne wynagrodzenie nowicjusza. Dobry pracownik uznawany jest obecnie za najcenniejszy kapitał firmy, dlatego pracodawcy prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych ofert nie tylko w zakresie płacowym, ale również socjalnym. „Kartą przetargową” w walce o najlepszych może okazać się nowoczesne i funkcjonalne biuro. Czyli jakie?
Projekt How Millennials live, work and play wskazuje, że dla 78% badanych jakość i warunki miejsca pracy są ważne, a 69% zamieniłoby nawet inne korzyści proponowane przez pracodawcę tylko po to, by mieć lepszą przestrzeń biurową do pracy. 33% osób woli biuro, które pozwala na dobrą współpracę z zespołem. Co to oznacza? Funkcjonalność i atrakcyjność przestrzeni pracy ma ogromny wpływ na obecnych pracowników, a także na potencjalnych kandydatów. Warto pamiętać, że nowe generacje kandydatów do pracy mają zupełnie inne podejście do pracodawców i inne oczekiwania w stosunku nich niż poprzednie pokolenia. Mają wysokie poczucie własnej wartości, ale też estetyki.
„Wyróżnij się albo zgiń” – czyli jakie biuro przyciągnie najlepszych?
Przez wiele lat pracy dostrzegliśmy, że firmy coraz większą uwagę przywiązują do tworzenia przestrzeni kreatywnych, ciekawych, designerskich, a nawet zabawnych. Dla przykładu Ticketmaster w swoim londyńskim biurze ma ślizgawkę oraz szafę grającą, a cała podłoga w Innocent Drinks jest pokryta sztuczną trawą. Virgin Money zaś ma własne niebo… na sufitach. Z kolei w warszawskim oddziale Facebooka możemy pracować przy biurku na stojąco, biegając równocześnie na bieżni. Nie zawsze jednak trzeba wyróżniać się z wielkim rozmachem, by było oryginalnie.
Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »
Zaprojektuj swoje biurko od nowa
Właściciele firm często pytają o elementy wyposażenia nowoczesnego biura, które będą niestandardowe, ale również funkcjonalne i atrakcyjne z perspektywy walki o nowych pracowników. Widzimy duże zainteresowanie rozwiązaniami, które można personalizować. Stworzyliśmy wiele unikatowych projektów dzięki zastosowaniu różnorodnych wykończeń systemów Hush – miejsca do pracy w skupieniu, gdzie można zainstalować na przykład tablicę whiteboard czy ekran TV.
Inne nasze projekty dają możliwość m.in. indywidualnego doboru materiału wykończenia oraz kolorystyki tapicerki czy zamieszczenia personalizowanej grafiki, co pozwala stworzyć miejsce pracy o niepowtarzalnym charakterze. Na przykład Ericpol pracuje przy biurkach siedząco‑stojących, które wyglądem przypominają tkackie krosna. A to za sprawą łatwo ściągalnych obić stelażu. To nawiązanie do historii Łodzi, miasta, w którym firma IT zaczynała działalność. Takie akcenty tworzą niepowtarzalny klimat, ale przede wszystkim pozwalają się wyróżnić na tle innych firm, które również stają do walki o talenty.
Globalna „takasamość” staje się zauważalna. Dlatego tak mocne są głosy designerów, jak choćby Thomasa Heatherwicka, specjalistów rynku pracy i HR, jak Dan Schwabela, czy biznesmenów jak choćby Richard Branson, którzy proponują zmiany, przewidują trendy i sprzeciwiają się korporacyjnym i przedsiębiorczym rytuałom. Hasło Jacka Trouta „wyróżnij się albo zgiń” będzie ponadczasowe. Tak samo jak konieczność ciągłej zmiany zaczyna mieć zastosowanie również w projektowaniu przestrzeni biurowych. Jednak czasami jedno małe biurko może zachwycić pracowników i potencjalnych kandydatów bardziej niż najnowocześniejszy sprzęt czy największa recepcja.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak prowadzić trudne rozmowy »
Jak pozyskać młode talenty?
Co zrobić, gdy wejście w nowy segment rynku spowalniają problemy związane z rekrutacją dobrych specjalistów?