O tym, że w internecie można skutecznie rozwinąć biznes, nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak wiele firm boryka się z niskim lub wręcz zerowym budżetem na marketing internetowy. Czy mimo to mają szansę dotrzeć do swoich odbiorców online? Poznaj pomysły na tanie i skuteczne sposoby na rozkręcenie oraz wypromowanie firmy online.
Pozycjonowanie bez budżetu – czy to możliwe?
Pozycjonowanie stron kojarzy się z dużą inwestycją. To prawda, pozycjonowanie nie jest usługą budżetową i wymaga comiesięcznej opłaty rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Czy z braku pieniędzy musisz całkowicie rezygnować z SEO? Co prawda nie przeprowadzisz samodzielnie i bez doświadczenia działań tak skutecznych jak z agencją, masz jednak pewne możliwości. Po pierwsze zainwestuj czas w edukację. Możesz znaleźć w sieci lub w swoim mieście bezpłatne szkolenia i warsztaty z pozycjonowania stron. Takie projekty jak „Akademia widoczni” stawiają na szerzenie rzetelnej wiedzy z marketingu internetowego. Co osiągniesz z podstawową wiedzą o SEO? Bardzo dużo:
zoptymalizujesz nagłówki na stronie,
przygotujesz wartościowe dla pozycjonowania treści,
pozyskasz pierwsze jakościowe linki do strony,
przyjrzysz się menu swojej witryny i wprowadzisz ewentualne zmiany,
stworzysz zoptymalizowany opis i tytuły dla podstron.
Trzeba podkreślić, że to nie są wystarczające działania, aby dogonić konkurencję, która inwestuje w agencję SEO. Pomogą przynajmniej wzmocnić widoczność twojej strony na niszowe i brandowe frazy. Poza tym tego typu optymalizacja jest przydatna dla klientów – dostaną ciekawe i przejrzyste treści, a to bardzo ważne.
Postaw na content marketing
Content marketing to tworzenie wartościowej treści, a następnie promowanie jej, aby dotarła do odbiorcy. To przyjazne działanie dla firm bez budżetu. Wystarczy, że zainwestujesz swój czas i podzielisz się wiedzą. Co możesz tworzyć w ramach content marketingu? Masz wiele możliwości:
pisanie recenzji
tworzenie porównań produktów
nagrywanie wywiadów
transmisje live
prowadzenie webinarów
organizacja warsztatów online.
Istotne jest, aby treści koncentrowały się na dostarczaniu wartości odbiorcy, a nie na prezentacji oferty. Długotrwałe budowanie relacji i wizerunku przełoży się na sprzedaż, jednak nie to jest celem content marketingu. Stworzone treści trzeba jednak wypromować, aby przyniosły efekt. Tutaj z pomocą przychodzą media społecznościowe oraz współpraca PR z portalami tematycznie powiązanymi z firmą.
Profil firmy w Google
Google umożliwia bezpłatne stworzenie wizytówki, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania. To skuteczny i wydajny sposób dotarcia do odbiorców i jednocześnie zarządzania wizerunkiem. Wizytówki są weryfikowane przez Google za pomocą kodu nadsyłanego na adres firmy. Tym samym postronne osoby nie mogą nią zarządzać. Aby profil firmy przyniósł efekt, powinien być wyczerpująco uzupełniony. Zadbaj o takie dane, jak:
adres firmy
godziny pracy (również, jeśli działasz online)
dane kontaktowe
newsy
wybrane elementy oferty
zdjęcia
link do strony.
Ważnym elementem profilu są także opinie. Wielu klientów będzie się nimi kierować, nie jest zatem dobrą taktyką bierne podejście do nich. Złe opinie mogą pojawić się nawet z błahego powodu, dlatego wygospodaruj czas na przygotowanie odpowiedzi i wyjaśnienie sytuacji. Zaplanuj też kontakt z zadowolonymi klientami, aby poprosić ich o wystawienie opinii. Za spontanicznie wystawione pozytywne opinie zawsze dziękuj, aby wzmocnić relacje. Profil firmy w Google ma bogate zaplecze analityczne, możesz więc po czasie sprawdzić, jakie efekty przynosi ta opcja i stale go aktualizować.
Social media marketing
Gdy myślimy o budżetowym marketingu, przychodzi na myśl aktywność w mediach społecznościowych. Jednak w rzeczywistości konkurencja na Facebooku czy Instagramie jest tak duża, że najlepsze efekty przynosi wzmocnienie działań za pomocą reklam Facebook Ads. Nie trzeba tu dużych nakładów, aby reklama dała skutek w postaci zasięgu. Możesz zacząć nawet od 100 zł. Czy brak środków na reklamę to powód, aby rezygnować z mediów społecznościowych? To oznacza jedynie, że na efekty trzeba będzie więcej popracować, np. budując społeczność. Warto rozważyć też działania na mniej popularnych miejscach, np. na LinkedInie czy Pintereście.
Zainwestuj w edukację
Brak budżetu to dobra motywacja, aby zainteresować się marketingiem internetowym i działać na własną rękę. Uczestnictwo w szkoleniach, czytanie branżowych blogów i słuchanie podcastów pomogą zrozumieć podstawowe mechanizmy marketingu online. Możesz śledzić takie projekty, jak „Akademia widoczni” lub blog Widoczni. A korzystając ze szkoleń, zyskasz podstawy, aby samodzielnie reklamować firmę w Internecie. Jedyne, czego potrzebujesz, to czas i determinacja.
Materiał powstał we współpracy z Agencją Widoczni.