Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

E-commerce rośnie, centra handlowe walczą o przeżycie

· · 2 min
E-commerce rośnie, centra handlowe walczą o przeżycie

Spadek sprzedaży w handlu detalicznym w 2020 roku – w zależności od różnych szacunków – może wynieść od 8,3% do 23,7%.

Przekłada się to na bardziej radykalną rywalizację między centrami handlowymi, które najbardziej cierpią z powodu zmian w zachowaniu klientów, spowodowanych ograniczeniami związanymi z pandemią COVID‑19. Zyskują za to sklepy internetowe: wartość sektora e‑commerce może wzrosnąć nawet o 20%, zwiększając udział tego kanału w całości handlu detalicznego z 9% do 11,3%.

„Wciąż realną groźbą jest redukcja liczby sklepów w branżach najbardziej dotkniętych przez kryzys. To jeden z negatywnych skutków pandemii, z którymi starają się od wielu tygodni uporać najemcy i wynajmujący. Równolegle wzrost popularności kanału online może doprowadzać do odpływu klientów z centrów handlowych. O tym, jak centra handlowe będą sobie radzić z tym negatywnym dla nich trendem, zadecydują charakterystyki ich działalności oraz obszaru handlowego – specyfika demograficzna mieszkańców, ich zamożność i struktura wydatków w handlu oraz zamiłowanie do zakupów online” – skomentował Przemysław Dwojak, senior director sales effectiveness w GfK.

» » » PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

E-commerce w czasach koronawirusa 

Magdalena Krasoń-Wałęsiak PL

Pandemia zmieniła zachowania zakupowe klientów na całym świecie.

Eksperci szacują, że liczba polskich konsumentów korzystających z kanału online powiększy się z 11 do 13 milionów. Trudno jednak przewidzieć, czy nowa grupa klientów na stałe zmieni sposób robienia zakupów. Możemy się spodziewać, że nowi konsumenci e‑commerce będą wybierali kanał w zależności od potrzeb i nastroju – tak jak ich poprzednicy przed wybuchem pandemii. To z kolei przyczyni się do przyspieszenia walki o portfel klientów wielokanałowych, którzy porównują ceny i opinie o produktach w internecie, ale z w centrach handlowych nadal szukają rozrywki, inspiracji modowych i lifestylowych, a także chętnie korzystają z oferty gastronomicznej.

Skup się na walce o dobre doświadczenie klienta

W Polsce jest 335 tysięcy sklepów stacjonarnych oraz 32 tysiące sklepów internetowych. W sumie oba rodzaje pozyskały w 2019 roku 437 miliardy złotych, z czego 29% konsumenci wydali w centrach handlowych. Spośród 572 dużych galerii handlowych, 125 to takie, których potencjalni klienci chętnie robią zakupy również w kanale online. Zarządcy właśnie tych obiektów powinni zatem zwrócić szczególną uwagę na zwiększenie pozytywnych doświadczeń ich gości.

» » » PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Gotowość na e-commerce 

Piotr Kwiatkowski PL

Jak w rekordowo krótkim czasie stworzyć platformę e-commerce, wyznaczyć kierunek rozwoju firmy, budować jej markę w sieci i poza nią?

Z drugiej strony, z danych zebranych przez GfK wynika, że w Polsce mamy 180 typowo funkcjonalnych dużych centrów handlowych, których klienci zwracają szczególną uwagę na ceny, za to nieczęsto korzystają z kanałów online – co jednak może w przyszłości ulec zmianie. E‑commerce charakteryzuje się bowiem dużą liczbą graczy, co przekłada się na znaczącą rywalizację cenową oraz obecność asortymentu niedostępnego w centrach handlowych.

Najbardziej ucierpią restauracje i... sklepy jubilerskie

Największe straty centrów handlowych przewidywane są w aglomeracjach: krakowskiej, poznańskiej, warszawskiej i wrocławskiej – na tych obszarach spadek obrotów może wynieść nawet 21%. Z kolei w aglomeracjach szczecińskiej i trójmiejskiej potencjalny spadek szacuje się na 17%, zaś w łódzkiej i w konurbacji katowickiej – 16%.

Jak wynika z analizy GfK, podczas pandemii najbardziej ucierpiała branża jubilersko‑biżuteryjna, w której spadek siły nabywczej oszacowano na 54%, a także restauracje – lokale gastronomiczne zanotowały spadek siły nabywczej z 20 na 10 tysięcy złotych na metr kwadratowy powierzchni usługowej. Z kolei w branży wyposażenia mieszkań i rozrywkowej odnotowywane są spadki obrotów na poziomie 40%. W nieco mniejszym stopniu ucierpiały branże modowa i obuwnicza, a także sprzedawcy artykułów sportowych, ale i tu straty szacuje się na 35%.

Indeks górny Źródło: Raport GfK Handel 2020. Wpływ COVID‑19 na handel 2020/2021 Indeks górny koniec

» » » OBEJRZYJ WIDEO » » »

(E)commerce przyszłości - dlaczego warto zaprzyjaźnić się z robotem? 

Witold B. Jankowski PL

Jak połączyć sprzedaż online ze sprzedażą offline? Jak dać klientowi więcej za mniej? W jaki sposób z powodzeniem wykorzystywać możliwości transformacji cyfrowej w sprzedaży? W końcu jaką strategię przyjąć, gdy e-commerce przeobraża się w commerce? Dowiedz się, co zrobić, aby nadal osiągać sukcesy w biznesie. 

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły