Coraz więcej osób spożywa napoje alkoholowe w sposób odpowiedzialny. Równie wiele oczekuje od producentów alkoholu zaangażowania w działania promujące umiarkowaną i odpowiedzialną jego konsumpcję. Kompania Piwowarska postanowiła wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom z programem „Sprawdź Promile”. Atrakcyjna forma przekazu, kilkusettysięczny zasięg, a przede wszystkim bezpośredni kontakt z odbiorcami kampanii przesądziły o naszym sukcesie.
Partnerem materiału jest Kompania Piwowarska.
Spośród napojów alkoholowych Polacy najczęściej wybierają piwo, a nasze marki są jednymi z najczęściej kupowanych. To sprawia, że spoczywa na nas szczególny obowiązek przeciwdziałania zjawiskom związanym z nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu. Jednym z obszarów, na których skupiamy naszą uwagę, jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez prowadzenie kampanii promujących bezwzględną trzeźwość za kółkiem. Choć na przestrzeni lat wiele się w tym obszarze zmieniło, problem pijanych kierowców wciąż istnieje. Według najnowszych policyjnych statystyk, w 2017 roku nietrzeźwi prowadzący spowodowali ponad 2100 wypadków drogowych. Najwięcej z nich miało miejsce latem, czyli w czasie wzmożonych wyjazdów, częstszych spotkań towarzyskich, koncertowej i festiwalowej zabawy, której nierzadko towarzyszy alkohol. Ten zaś w połączeniu z poczuciem beztroski i swobody to kombinacja, która bywa ryzykowna. Zwłaszcza w sytuacjach, w których w grę wchodzi prowadzenie auta.
Wyzwaniem, które postawiliśmy przed sobą na starcie programu „Sprawdź Promile”, było dotarcie do jak największej liczby konsumentów z jasnym przekazem: nigdy nie wsiadaj za kierownicę, jeśli piłeś alkohol. W dobie internetu i mediów społecznościowych dotarcie z informacją do tysięcy czy milionów osób nie jest problemem. My jednak postanowiliśmy, że chcemy spotkać się z konsumentami twarzą w twarz. Zdecydowaliśmy się ruszyć w Polskę i być tam, gdzie oni, czyli na najpopularniejszych letnich imprezach plenerowych. Od razu jednak pojawił się problem – jak przekonać bywalców tych wydarzeń do udziału w naszej akcji? Jak sprawić, aby wracając do domów, pamiętali o przebadaniu się alkomatem i chcieli to robić?
„Sprawdź Promile” na masówkach
Uznaliśmy, że najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi będzie przygotowanie nieszablonowych, wymagających osobistego zaangażowania animacji, które łączą zabawę ze zdobywaniem wiedzy. Podczas projektowania strefy „Sprawdź Promile” zadbaliśmy o to, aby osoby ją odwiedzające mogły nie tylko sprawdzić swoją trzeźwość, korzystając z profesjonalnego alkomatu, ale także jak najwięcej doświadczyć. Zapewniliśmy więc możliwość spróbowania swoich sił w alkogoglach, czyli specjalnych okularach, które zniekształcają widzenie w sposób, w jaki robi to spożyty w nadmiernych ilościach alkohol. Goście naszej strefy wyposażeni w alkogogle ze zdumieniem odkrywają, że nie są w stanie bezbłędnie wykonać banalnej czynności, na przykład trafić kluczem w zamek w drzwiach albo ominąć przeszkody znajdującej się na ich drodze. Test w alkogoglach jest tylko zabawą, ale przy okazji skłania do refleksji, że brak umiaru w spożywaniu napojów wysokoprocentowych ma mało przyjemne skutki.
Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »
W trzy lata od zera do kilkuset tysięcy
Program „Sprawdź Promile” cieszy się niesłabnącą popularnością, o czym świadczą chociażby dane za ubiegły rok. W czasie 10 masowych imprez naszą strefę odwiedziło ponad 184 tysiące osób, z czego 74,4 tysiąca skontrolowało swoją trzeźwość za pomocą alkomatu, zanim wyruszyło w podróż do domu. To o połowę więcej niż rok wcześniej. Rekordowa liczba chętnych – bo blisko 65 tysięcy osób – do badania alkomatem ustawiła się na ubiegłorocznym Przystanku Woodstock. W minionym roku zrealizowaliśmy też 13 702 animacje z alkogoglami i 1550 animacji na symulatorach jazdy, co przebiło nasz wynik z 2016 roku o 25%.
Strefy „Sprawdź Promile” pojawiały się także w pobliżu dróg wyjazdowych z festiwali oraz parkingów, tak aby ułatwić wszystkim zainteresowanym przebadanie się alkomatem. Okazało się, że chętnych do sprawdzenia poziomu alkoholu we krwi było tak wielu, że tworzyły się kolejki.
Blisko 65 tysięcy osób ustawiło się do badania alkomatem na ubiegłorocznym Przystanku Woodstock.
Uważamy, że idea odpowiedzialnego spożywania alkoholu powinna towarzyszyć nam wszystkim na co dzień, dlatego zachęcaliśmy i zachęcamy do pobierania aplikacji mobilnej „Sprawdź promile”, aby każdy mógł oszacować poziom alkoholu we krwi, zapoznać się z informacjami o jego dopuszczalnym stężeniu, a w razie takiej konieczności zamówić taksówkę. Do 31 grudnia 2017 roku aplikację „Sprawdź promile” pobrało 309 265 osób.
Dodatkowo w ramach promowania odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu na imprezach plenerowych przeszkoliliśmy w sezonie 653 sprzedawców pod kątem umiejętnego odmawiania sprzedaży alkoholu osobom nieuprawnionym do jego zakupu, na przykład nieletnim i nietrzeźwym.
Rekordowa liczba chętnych – bo blisko 65 tysięcy osób – do badania alkomatem ustawiła się na ubiegłorocznym Przystanku Woodstock. >
Ekopodejście
Oprócz akcji promujących odpowiedzialną konsumpcję alkoholu od lat prowadzimy także działania na rzecz środowiska. Intensywnie współpracujemy z organizatorami festiwalu Przystanek Woodstock, który w tym roku zmienił nazwę na Pol’and’Rock Festival, zachęcając do selektywnej zbiórki odpadów.
W 2017 roku w ramach naszej Strefy Eko obecnej na Przystanku Woodstock przygotowaliśmy dla uczestników wydarzenia grę zręcznościową, pokazującą potencjał tkwiący w zużytych puszkach i kubkach. Przyniesione do Strefy Eko surowce zostały posegregowane, a następnie poddane recyklingowi. Nagrodziliśmy dbających o środowisko woodstockowiczów festiwalową walutą, którą można było wymienić m.in. na ekopoduszki wykonane z banerów reklamowych.
Dzięki zaangażowaniu uczestników imprezy zebraliśmy 175 kilogramów plastikowych kubków, 1000 kilogramów aluminiowych puszek oraz 2500 kilogramów pozostałych odpadów.
Odpowiedzialność za piwo, które warzymy, obejmuje również postępowanie z opakowaniami, w których jest ono sprzedawane. Dlatego w 2017 roku, wspólnie z organizacją odzysku opakowań Reko‑pol, kontynuowaliśmy ekologiczną odsłonę kampanii edukacyjnej „Bądź mądry”. W serii zabawnych filmów znani blogerzy z własnej perspektywy mówili m.in. o tym, dlaczego warto zgniatać puszki, oddawać butelki zwrotne do sklepu i wyrzucać te bezzwrotne do pojemników na stłuczkę szklaną. Z ekoprzekazem udało się nam dotrzeć do niemal pół miliona osób.
„Nasze doświadczenia z ubiegłego roku pokazały, że komunikowanie poważnych tematów w lekki, nieco zabawny sposób jest doskonałym pomysłem. W »Bądź mądry« mamy i pozytywny przekaz, z którym łatwo się identyfikować, i możliwość zamanifestowania odpowiedzialnej postawy poprzez fajną koszulkę, i wreszcie wsparcie, jakiego udzielili nam cieszący się autorytetem blogerzy. Dzięki temu ta kampania naprawdę działała i edukowała, znacznie skuteczniej niż straszenie konsekwencjami i nudne moralizowanie” – mówi Joanna Kwiatkowska, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Bądź odpowiedzialny » >
Kup, zużyj, nie wyrzucaj
Światowe marki, rozliczane przez klientów i media, decydują się na odejście od nieetycznych praktyk, takich jak niszczenie niesprzedanych produktów czy brak wystarczającej kontroli łańcucha dostaw.