Rozwijamy się wtedy, gdy zajmujemy się czymś, co sprawia nam trudność. Dlatego proponujemy podróż na głębokie wody i zachęcamy do czerpania z tradycji liczącej 2,5 tysiąca lat.
W publikowanych na ICAN.pl tektach autorzy często radzą, aby znaleźć kilka wyselekcjonowanych list wartościowych pozycji książkowych. Przygotowaliśmy więc dla was jedną z nich. Jest to wybór ośmiu dzieł filozoficznych, które pomogą wam stać się lepszymi menedżerami i przywódcami. Miłej lektury!
Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia
Na początek proponujemy klasyczne dzieło filozofii. Autor tego traktatu żył na przełomie V i VI wieku, był tłumaczem dzieł między innymi Platona i Arystotelesa, mechanikiem i wysoko postawionym urzędnikiem na dworze króla Teodoryka. Pikanterii dodaje fakt, że Boecjusz pisał O pocieszeniu… w celi śmierci, do której został wtrącony, gdy sprzeciwił się władcy w imię obrony niesłusznie skazanego człowieka. Tą pozycję polecamy wszystkim, którzy chcą się dowiedzieć, w jaki sposób uprawianie filozofii potrafi dodać otuchy nawet w bardzo trudnych czasach.
Marek Aureliusz, Rozmyślania
Któż nie chciałby mieć cesarza Imperium Rzymskiego jako swego doradcy? Zwłaszcza że ten władca jest w dodatku reprezentantem stoicyzmu – jednego z najstarszych i najbardziej uniwersalnych prądów filozoficznych. Jego Rozmyślania uczą o odpowiedzialności, obowiązku, mądrej pracy i dobrych relacjach z innymi. Lektura obowiązkowa przede wszystkim dla przywódców, którzy pragną mieć pozytywny wpływ na życie swoje, swoich bliskich i podwładnych.
William Ockham, Suma logiczna
Chociaż to Ockhamowi przypisuje się stworzenie narzędzia myślowego nazwanego od jego imienia brzytwą Ockhama, był on jedynie popularyzatorem znacznie starszej zasady zwanej lex parsimoniae. Jest ona wykorzystywana zarówno w filozofii, jak i w naukach przyrodniczych do dziś. Idea jest prosta: nie mnóż bytów ponad miarę. Oznacza to, że jeżeli mamy prostą teorię wyjaśniającą pewne zjawisko, to nie musimy szukać bardziej skomplikowanego wyjaśnienia. Dążymy do jak największej prostoty – również w biznesie, gdzie ceniona jest oszczędność i efektywność.
John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego
Całe dzieło jest godne polecenia osobom, które fascynuje natura procesu myślowego. Doradzam zwłaszcza lekturę księgi trzeciej, która traktuje o skutecznym używaniu słów. Zwłaszcza jeżeli szukamy porad związanych z pisaniem przemówień wywierających duży wpływ na słuchaczy.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Fenomenologia ducha
Wielu uczonych uważa, że ostatni wielki system filozoficzny stworzył właśnie Hegel. Twierdził on, że rzeczywistość można opisać dzięki dialektyce, czyli wykorzystując pojęcia tezy, antytezy i syntezy. Nie będę rozważał, w jakim stopniu faktycznie wystarczają one do opisywania świata – jest to być może temat na inny artykuł. Wydaje się interesujące, że tą samą strukturę możemy wykorzystać na przykład w myśleniu kreatywnym. Syntezowanie to nic innego, jak tworzenie nowej jakości przez wykorzystanie czegoś istniejącego i jego przeciwieństwa.
George P. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu
Jaki związek z kreatywnością ma sposób, w jaki myślimy i mówimy? Autorzy udowadniają tezę, że u podstaw języka leży właśnie metafora – porównujemy coś, czego nie znamy, z czymś, co jest nam bliższe. Wszystko opiera się na uświadomieniu sobie podobieństw pomiędzy różnymi przedmiotami i dziedzinami. Myślenie metaforyczne odegrało ważną rolę w wynalazczości. Gdy w XIX wieku nie rozumiano w pełni zjawiska prądu, starano się myśleć o nim jak o płynie. Czy więc wynalezienie żarówki nie było próbą zamknięcia tej cieczy w butelce?
Luc Boltanski, Nowy duch kapitalizmu
Aby przygotować się na nowy, globalny przełom w zarządzaniu, najpierw musimy uświadomić sobie, dlaczego obecny stan rzeczy nas ogranicza. Autor przeprowadził syntezę najważniejszych tekstów o zarządzaniu na przestrzeni dziesiątków lat. Rezultat? Bardzo pouczająca krytyka kapitalizmu i nakreślenie drogi rozwoju tej formacji myślowej. Pozycję polecam szczególnie wszystkim menedżerom i prezesom firm, którzy pragną mieć szeroki obraz rzeczywistości, w której żyjemy.
René Girard, Kozioł ofiarny
Próbując opisać mechanizm powstawania mitu, autor dociera do istoty kluczowego mechanizmu spajającego wiele społeczności. Tytułowy kozioł ofiarny był między innymi wykorzystywany w rytuałach, podczas których wszelkimi winami symbolicznie obarczano jedno zwierzę (lub człowieka), które następnie wypędzano, co przynosiło katartyczne oczyszczenie całej wspólnocie. Zrozumienie tego mechanizmu może wesprzeć cię w wielu miękkich aspektach biznesu: zachowaniu zdrowej kultury organizacji, przekazywaniu informacji zwrotnych w skuteczny sposób czy motywowaniu pracowników.