Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Flota samochodowa, złote zasady zarządzania i serwisowania

·
Flota samochodowa, złote zasady zarządzania i serwisowania

Podczas webinarium ICAN Institute, Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny „ICAN Management Review” wspólnie z Adamem Karpińskim, prezesem Inter Cars Fleet Services Sp. z o.o. starali się odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądała przyszłość rynku motoryzacyjnego i jak wypracować realne oszczędności dzięki optymalizacji firmowej floty pojazdów.

Adam Karpiński uważa, że rynek motoryzacyjny okazał się jednym z tych obszarów, które najmocniej ucierpiały na skutek pandemii. Sprzedaż nowych samochodów spadła o 20‑23%, ale warto podkreślić, że są kraje, w których spadki wynoszą nawet 50%.

Wydawało się, że z końcem roku ten trend zacznie się odwracać, jednak dane za pierwsze miesiące 2021 pokazały, że wcale nie jest lepiej rok do roku. To, co się dzieje obecnie w krajach Europy Zachodniej i w Polsce, nie napawa optymizmem. W Niemczech lockdown objął również stacje dealerskie. Możemy się więc spodziewać, że wyniki będą bardzo słabe, a trzeba wziąć pod uwagę, że jest to największy rynek europejski.

Eksperci zwracali także uwagę na kolejne wyzwanie, jakie pojawiło się w ostatnim czasie na rynku motoryzacyjnym, czyli problemy z dostępnością mikroczipów, niezbędnych do produkcji aut – co jeszcze bardziej zmniejsza dostępność nowych samochodów. Zdaniem prezesa Inter Cars pandemia może trwale zmienić rynek motoryzacyjny i sposób, w jaki przedsiębiorstwa będą podchodziły do budowania i modernizowania floty.

Po drugiej stronie mamy rynek samochodów używanych i części zamiennych. I tu już sytuacja nie wygląda tak źle, co widać chociażby po dobrych wynikach grupy Inter Cars. Ten trend może potrwać nie miesiące, a lata. Do tego dochodzi kwestia wzrostu cen samochodów, na skutek opłaty za emisję dwutlenku węgla, a pod koniec roku auta mogą być jeszcze droższe ze względu na wejście w życie nowych przepisów dotyczących obowiązkowego wyposażenia aut, przez co wzrosną ceny aut najtańszych.

Sytuacji nie poprawia też wzrost kursu euro, które w stosunku do złotego w ostatnich kilku miesięcy podrożało o 10%. Można się zatem spodziewać, że ci, którzy zainwestowali w budowę firmowej floty, będą z niej korzystali dłużej, a ci, którzy dopiero zamierzają ją powiększać, staną przed dużym wyzwaniem.

Zobacz pełny zapis wideo rozmowy, jaką z Adamem Karpińskim, prezesem Inter Cars Fleet Services poprowadził Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny ICAN Management Review:

Paweł Kubisiak

Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"

Adam Karpiński

Prezes Inter Cars Fleet Services

Polecane artykuły

Polecane artykuły