Chcesz zachęcić swoich sprzedawców do większej aktywności? Zorganizuj im konkurs. To nie tylko sposób na zmotywowanie zespołu, ale również metoda korygowania popełnianych przez nich błędów.
Musisz zwiększyć liczbę działań sprzedażowych, a twoi handlowcy nie wykonują odpowiedniej liczby telefonów ani nie spotykają się z klientami? Wasza firma wypuściła na rynek nowy produkt, ale zespół w sztampowy sposób próbuje go sprzedawać? Brakuje ci kilkudziesięciu tysięcy do realizacji budżetu? Będąc szefem działu sprzedaży na pewno dobrze znasz te problemy i ciągle poszukujesz najlepszego rozwiązania. Poza odpowiednio skonstruowanym systemem wynagrodzeń - który zawsze działa motywująco na handlowców – rozwiązaniem powyższych problemów może być… zorganizowanie konkursu.
Konkursy sprzedażowe są skutecznym narzędziem stymulowania krótkoterminowych zachowań #sprzedaż
Jak twierdzi Mark Roberge, były dyrektor sprzedaży w HubSpocie, konkursy sprzedażowe są skutecznym narzędziem stymulowania krótkoterminowych zachowań. Przynoszą one niemal tak samo dobre efekty jak systemy prowizyjne.
Po pierwsze wprowadzają element zabawy i różnorodności w codziennej rutynie. Po drugie wywołują zdrową rywalizację między członkami zespołu. Po trzecie można je dopasować do pożądanych zachowań. Po czwarte w końcu – mają one charakter tymczasowy i krótkoterminowy.
Zanim jednak podejmiesz się takiej formy motywowania swoich pracowników, prześledź 5 praktyk, które pomogą ci osiągnąć zamierzony efekt.
1. Uwzględnij krótkoterminową zmianę zachowań, jakiej oczekujesz od zespołu
Systemu prowizyjnego nie zmienia się z dnia na dzień. Dlatego chcąc w szybkim czasie zachęcić zespół do intensywniejszej pracy, np. przed sezonem urlopowym czy w okresie przedświątecznym, zorganizuj im konkurs. Oderwie to ich od myślenia o innych tematach niż praca i znacząco wzmocni aktywność.
2. Wyznacz nagrodę dla całego zespołu
Organizując konkurs, nie możesz zapomnieć o nagrodzie. Powinna ona sprawić przyjemność całemu zespołowi, tak więc postaraj się znaleźć atrakcję, która usatysfakcjonuje wszystkich i jeszcze bardziej zjednoczy ich wspólnymi doświadczeniami. Taki zespołowy charakter nagrody wpływa na kulturę całej organizacji. Uczy wspólnego zwyciężania, ale również motywuje innych do walki o wygraną w kolejnym konkursie.
3. Każdego dnia wysyłaj zespołowi informację z wynikami rywalizacji
Codziennie publikuj nowe wyniki zmagań konkursowych, które będą dostępne dla zespołu, a nawet całej firmy. Dzięki temu zabiegowi utrzymasz wysoki poziom zaangażowania pracowników i chęć do dalszej rywalizacji – a to właśnie te czynniki decydują o skuteczności konkursu.
4. Określ długość trwania konkursu
Czas trwania konkursu musi być ściśle określony. Powinien trwać na tyle długo, by zainicjować zmianę, a jednocześnie na tyle krótko, aby utrzymać zaangażowanie pracowników i ich nie znudzić. Co to oznacza w praktyce? Ani kilkudniowe rywalizacje, ani te trwające kilka miesięcy nie sprawdzają się. Najlepsze efekty osiąga się organizując konkursy trwające miesiąc.
5. Nie przesadź z liczbą konkursów
Pamiętaj – umiar to podstawa. Jeśli zbyt często będziesz organizować tego typu rywalizacje, przestaną być one dla zespołu czymś ekscytującym, a tym samym przestaną przynosić pożądane efekty. Zrezygnuj też z pomysłu tworzenia kilku konkursów jednocześnie – twoi ludzie mogą przestać się orientować w czym mają wziąć udział.
Jest jeszcze jeden, bardzo pozytywny skutek organizowania konkursów. Zwycięstwo, albo przegrana, pokazuje zespołom, z którymi elementami swojej pracy radzą sobie doskonale, a nad którymi muszą pracować lub zmienić dotychczasową taktykę, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki. Tak więc, czy masz już pomysł na konkurs dla swojego zespołu?