Nowy rok zwykle wiąże się z postanowieniami, zmianami, pracowaniem nad sobą. Dla mnie tegorocznym postanowieniem jest włożenie więcej wysiłku w networking i budowanie silnej sieci w mojej – już niemałej – społeczności. Jak to osiągnąć? Sprawdźmy.
Jedna z największych poetek‑aktywistek powiedziała kiedyś: Ludzie zapomną, co powiedziałeś i co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak się przy tobie czuli.
Budowanie swojego profilu to nie zadanie na tydzień, miesiąc, rok, ale ciągłe inwestowanie w siebie. Autentyczność odgrywa tutaj kluczową rolę. Im bardziej autentyczni jesteśmy i działamy w zgodzie ze sobą, tym większą pewność siebie w rezultacie zdobywamy. Same korzyści, prawda? Jak zatem zacząć budować swoją sieć?
Rozpoznawalność
Przede wszystkim musimy stać się rozpoznawalni w danej organizacji lub środowisku – pomóc w tym mogą na przykład projekty poza standardowym obszarem działalności. Jeśli czujemy się silni w zarządzaniu projektami, może warto przeprowadzić jakiś pro bono?
Wiele korporacji wspiera przedsięwzięcia realizowane w standardowym czasie pracy, a jeśli nie, to może warto po godzinach zrobić coś, co może pomóc innym, a przy okazji poszerzy obszar naszych wpływów i ciekawych znajomości? Przez kilka lat będąc wolontariuszem w Fundacji Mam Marzenie, poznałam grono wspaniałych osób, które teraz po wielu latach spotykam w różnych miejscach. Te relacje dają możliwość wyjścia poza swoją branżę i wąskie grono specjalistów o podobnych zainteresowaniach.
Wiedza
Uczestnictwo w konferencjach, seminariach, pisanie artykułów czy też blogowanie (jak w przypadku tego) pomagają stać się rozpoznawalnym i znowu poszerzać strefę swojej sieci znajomości. Wybierajmy te, które są zgodne z naszymi zainteresowaniami oraz karierą, w której siebie widzimy za kilka lat… Większość z nas słyszała o LinkedIn, ale niewielu tak naprawdę wykorzystuje potencjał tej globalnej sieci społecznościowej profesjonalistów. Jedynie 50% użytkowników ma uzupełnione profile. A przecież można tam znaleźć setki grup zainteresowań, artykułów oraz ponad 150 milionów użytkowników z różnorakim doświadczeniem. Skorzystajmy z tej ogromnej, darmowej sieci znajomości.
A może nasza firma umożliwia publikacje w wewnętrznych newsletterach, biuletynach lub publikacjach branżowych? Warto porozmawiać z osobami z działu komunikacji i sprawdzić, jakie są w tej kwestii możliwości. Dodatkowo warto uruchomić swoją sieć znajomości, aby zaistnieć w branżowych mediach.
Profesjonalizm
Traktuj własną rozpoznawalność jako osobny projekt, w tym samym czasie promując innych. To oni będą Twoimi największymi adwokatami, kiedy najbardziej ich będziesz potrzebować. Swoją markę budować jest łatwiej, jeśli postrzegani jesteśmy jako interesujący i godni zaufania eksperci w swojej dziedzinie. Obserwuj, co interesuje innych i łącz ze sobą ludzi, których znasz. Bądź bezpośredni i dostępny – uwaga: to nie to samo co bycie popularnym. Odważ się być innym, ale uważaj, aby nie odstraszać innych swoimi tytułami, osiągnięciami i wiedzą.
Trzy priorytety, trzy kroki, aby poprawić swoje relacje z otoczeniem i zacząć z nich korzystać. Brzmi jak poradnik? Wiesz już wszystko? Zatem zrób coś i powiedz: od czego zaczniesz w tym roku?