Ponad połowa polskich firm planuje wykorzystywać pracę zdalną również po pandemii. To dobrze, ponieważ ta forma realizacji obowiązków służbowych spodobała się większości Polaków.
Aż 9 z 10 zatrudnionych w naszym kraju osób deklaruje, że w jakimś zakresie chciałoby dalej korzystać z home office. Co ciekawe, jednocześnie zaledwie 13% badanych, którzy chcieliby kontynuować pracę w formie zdalnej, zdecydowałoby się na całkowite porzucenie biura. Wszystko wskazuje zatem na to, że w „nowej normalności” polski rynek pracy zdominuje hybrydowy model zatrudnienia.
Wnioski z badania przeprowadzonego przez ManpowerGroup i HRlink są jednoznaczne – pandemia trwale zmieniła nasze przyzwyczajenia i pozwoliła przekonać się do elastycznych form zatrudnienia. To, co jeszcze pół roku temu wielu menedżerom i pracownikom z różnych powodów wydawało się nierealne, nagle okazało się koniecznością. Firmy z dnia na dzień musiały porzucić biurowce i zacząć w pełni korzystać z nowych form komunikacji i organizacji pracy swoich zespołów. Co ważne, w wielu przypadkach przejście na pracę zdalną okazało się udane, a często nawet wiązało się z poprawą efektywności i wyników firmy. Mimo to polski biznes nie dąży na siłę do rewolucji, lecz stara się wprowadzać zmiany z pewnym umiarem: 53% badanych przedsiębiorstw zamierza zastosować model rotacyjny, a tylko 2% planuje pełną kontynuację wypracowanego podczas pandemii sposobu funkcjonowania.
» » » PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
NORMALNOŚĆ 2.0 – nowy numer "ICAN Management Review"
Czwarty numer magazynu „ICAN Management Review” poświęcamy właśnie sztuce przetrwania w wyjątkowo niestabilnych czasach. Bazujemy na badaniach, które przeprowadziliśmy na polskich firmach.
„Polscy pracownicy dobrze zaadaptowali się do pracy zdalnej i oczekują, aby ten model został wprowadzony przez pracodawców na stałe. Dzięki możliwości home office zatrudnieni zyskują większą elastyczność, która jest jednym z kluczowych oczekiwań na rynku pracy. Organizacje wyrażają jednak mniejszą gotowość zaimplementowania rozwiązań z czasów pandemii w nowej rzeczywistości. Może się to wiązać z potrzebą głębszej integracji zespołu i budowania kultury organizacyjnej poprzez wspólną pracę w biurze. Tradycyjna forma pracy daje poczucie większej kontroli nad pracownikami i łatwiejszej możliwości weryfikowania realizacji obowiązków czy wyznaczonych celów” – stwierdziła dyrektor rekrutacji stałej w Manpower, Katarzyna Pączkowska.
Polscy pracownicy dobrze zaadaptowali się do pracy zdalnej i oczekują, aby ten model został wprowadzony przez pracodawców na stałe.
Przed pandemią COVID‑19 pracodawcy niechętnie korzystali z pracy zdalnej, głównie ze względu na małą wiarę w efektywność takiego modelu zatrudnienia, a także z powodu związanych z nim wyzwań. Praca zdalna wymaga zmiany sposobu komunikacji i stosowania nowych narzędzi, a także gruntownego przemyślenia systemów motywacyjnych. Jednocześnie trzeba zwrócić szczególną uwagę na utrzymanie relacji w zespole i rozgraniczenie życia zawodowego i prywatnego. Eksperci Manpower podkreślają również fakt, że polskie firmy w ostatnich latach inwestowały w powierzchnie biurowe, dlatego większość przedsiębiorstw nie zdecyduje się na całkowite przejście na home office.
» » » PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
COVID-19 zmienia wszystko – i nic – w zarządzaniu pracownikami
Jeffrey Pfeffer: COVID-19 zmienia wszystko – i nic – w zarządzaniu pracownikami
„Takie rozwiązanie jest w stanie pogodzić różne interesy – zarówno związane z elastycznością pracy, jak i dotyczące integracji czy kontroli pracy. Pozwoli to także na zadbanie o bezpieczeństwo pracowników i zachowanie odpowiedniego dystansu społecznego w przestrzeniach biurowych. Prognozujemy, że mieszany model pracy będzie często spotykanym rozwiązaniem, zwłaszcza w sektorze usług dla biznesu, nowych technologii, finansów, telekomunikacji. Niezbędna będzie dalsza inwestycja w rozwój kompetencji kierowniczych w warunkach zmieniającej się rzeczywistości oraz zadbanie o wzmacnianie motywacji i samodyscypliny pracowników.” – dodaje ekspert Manpower.
O badaniu
Badanie ManpowerGroup i HRlink przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 130 firm i 558 pracowników z wykorzystaniem metody CAWI (badania online) w dniach 7‑24 sierpnia 2020 roku.