Czy polskie firmy wykorzystują szanse międzynarodowej ekspansji? Z pewnością udaje się to laureatom trzeciej edycji konkursu Globalni Liderzy Przyszłości. Gala wręczenia nagród była także okazją do oficjalnej inauguracji nowego projektu badawczo‑networkingowego, dedykowanego liderom odważnie stawiającym kroki na światowych rynkach.
Gala wręczenia nagród w trzeciej edycji konkursu Globalni Liderzy Przyszłości, organizowanego przez redakcję „Harvard Business Review Polska” oraz ICAN Institute, odbyła się 7 grudnia 2016 roku w Warszawie. Wydarzeniu towarzyszyły prelekcje i wymiana cennych doświadczeń.
Od czego zależy sukces polskich firm?
Polskie firmy mają już wieloletnie doświadczenie w konkurowaniu na światowych rynkach. O klientów zabiegają niższą ceną, wysoką jakością produktów i usług, a także innowacyjnością modeli biznesowych. Nierzadko udaje im się prześcignąć zagranicznych gigantów.
Jak jednak pokazuje badanie „Polskie firmy na globalnej scenie”, przeprowadzone przez ICAN Research oraz redakcję „Harvard Business Review Polska”, wiele polskich przedsiębiorstw decyduje się na ekspansję zagraniczną dopiero po osiągnięciu wysokiego wzrostu na rynku lokalnym. A to może prowadzić do niewykorzystania dynamiki i potencjału rozwojowego – firmy takie zbytnio zwlekają z podjęciem decyzji o zagranicznym podboju. W globalnym świecie nie trzeba być gigantem, by odnieść międzynarodowy sukces. Ważniejszymi czynnikami jest strategia oparta na innowacyjnym produkcie i dobrze dobrani partnerzy biznesowi. Najważniejszą cechą firm, które są w stanie zwyciężać zagranicą, jest jednak elastyczność, dzięki której można szybko dostosować ofertę do potrzeb lokalnych klientów.
W celu wsparcia polskich liderów międzynarodowej ekspansji powstał konkurs Globalni Liderzy Przyszłości. Ma on wyróżniać firmy, które cechują się wysokim potencjałem sukcesu na rynkach międzynarodowych.
Warto wyjść poza to, czego nauczyliśmy się na lekcjach geografii. Mapa świata, sieć rynkowych zależności, zmienia się cały czas i musimy być na bieżąco. Aby osiągnąć sukces, trzeba odkrywać trendy. Pamiętajmy, że szanse są dużo większe niż nam się wydaje – przekonywał podczas swojej prelekcji dr Witold Jankowski, redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska” oraz prezes ICAN Institute.
Za nami trzecia edycja konkursu Globalni Liderzy Przyszłości – właśnie poznaliśmy jej laureatów.
Laureaci konkursu Globalni Liderzy Przyszłości
Konkurs składał się z kilku etapów: w pierwszym zespół badawczy zweryfikował zgłaszające się firmy i decydował o ich przejściu do drugiego etapu. Spośród ponad dwustu zgłoszeń wyselekcjonowano trzydzieści, które następnie zostały poddane analizie. W ostatnim etapie konkursu pozostało trzynaście firm, które przeszły rygorystyczny audyt oparty na wizytach studialnych. Na tej podstawie stworzone zostały raporty z rekomendacjami zespołu badawczego – wartościowymi dla dalszego rozwoju analizowanych firm, jak i stanowiącymi podstawę dla kapituły, do wyłonienia laureatów.
W ramach trzeciej edycji konkursu Globalni Liderzy Przyszłości nagrodzono czterech laureatów:
Cloud Technologies SA
Za wciąż podnoszoną efektywność kampanii reklamowych własnych klientów, dzięki zdolności do przetwarzania i komercjalizacji dużych danych.
Oponeo SA
Za silną przewagę konkurencyjną i wiarygodność budowaną dzięki stworzeniu portalu internetowego udostępniającego specjalistyczną wiedzę o opiniach i opinie ich użytkowników.
Ta nagroda to przede wszystkim wyróżnienie za kilkuletnią pracę całego zespołu – działu zagranicznego, programistów, księgowości, specjalistów od gospodarki magazynowej. Jest to docenienie pracy, którą do tej pory wykonaliśmy i myślę, że także perspektywy, którą przed sobą mamy – powiedział Ernest Pujszo, koordynator e‑commerce w Oponeo.pl.
Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych Sp. z o.o.
Za wysoką jakość produktu, elastyczność i dostosowalność do wymagań klienta dzięki własnemu zapleczu produkcyjnemu.
Zortrax SA
Za szybką i elastyczną ścieżkę produkcyjną i bardzo wysoką jakość produktów przy utrzymaniu niskiej ceny.
Jesteśmy bardzo wdzięczni za to niezwykle istotne dla nas wyróżnienie. Firma Zortrax jest jak pociąg, który dopiero niedawno rozpoczął swoją podróż. Pragnę jednak zapewnić, że nie zamierzamy zwalniać – nie chcemy osiadać na laurach, nawet jeżeli są tak zaszczytne jak Globalni Liderzy Przyszłości – przekonywał Marcin Niedzielski, PR menedżer Zortrax SA.
Globalni Liderzy Przyszłości – wsparcie merytoryczne dla polskich firm
Gala konkursu była również momentem inauguracji projektu badawczo‑networkingowego Globalni Liderzy Przyszłości. Jego celem jest wspieranie polskich przedsiębiorców w ich walce o globalne rynki.
Chcemy zgromadzić i uporządkować doświadczenia rodzimych przedsiębiorstw, które przetarły już szlaki na zagraniczne rynki, pokonały liczne bariery i z powodzeniem prowadzą międzynarodową działalność. Wierzymy, że baza tych doświadczeń może stanowić ogromne wsparcie i dodawać odwagi firmom, które mają jeszcze przed sobą wyjście poza polski rynek – powiedział Artur Sygut, menedżer projektu.
Podczas gali konkursowej odbył się panel dyskusyjny z udziałem partnerów projektu Globalni Liderzy Przyszłości oraz zaproszonych gości:
dr. Wiesława Rozłuckiego – współzałożyciela Giełdy Papierów Wartościowych i pierwszego prezesa jej zarządu,
Jacka Stryczyńskiego – CEO w Lionbridge Poland,
Andrzeja Kozłowskiego – członka zarządu i CEO Air&Sea Freight (ROHLIG SUUS Logistics SA),
Pawła Bujnowskiego – Investor Relations Officera w Grupie LOTOS SA,
Karola Jakubaszka – naczelnika wydziału w Departamencie Finansowania Handlu Zagranicznego w Banku Gospodarstwa Krajowego,
Ernesta Pujszo – koordynatora e‑commerce w firmie Oponeo.pl.
Debatę poprowadził Paweł Kubisiak, z‑ca redaktora naczelnego „Harvard Business Review Polska”.
Rozmówcy byli zgodni, że jeżeli chce się osiągnąć sukces na zagranicznych rynkach, trzeba się im przyglądać z różnych perspektyw i dostosować się do lokalnych warunków. Przodują w tym małe i średnie przedsiębiorstwa – są elastyczne i gotowe do adaptacji.
Innym ważnym czynnikiem dla udanej ekspansji jest znajomość lokalnej kultury. Przede wszystkim dlatego, że pozwala to prowadzić udane negocjacje z partnerami. Pozwala też dostosowywać komunikat marketingowo‑sprzedażowy do specyfiki miejscowych klientów.
Jak przekonywali uczestnicy panelu, polskie firmy zmuszone są do konkurowania na niezwykle zmiennych rynkach. Ważne jest jednak, aby nie bać się wyzwań, ale skutecznie wykorzystywać potencjał rozwojowy.
Więcej o projekcie dowiedzieć można się na stronie globalniliderzy.pl.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznaj wyniki badań »
Jak polskie firmy podbijają nowe rynki
Nie musisz być wielkim przedsiębiorcą, by osiągnąć sukces poza granicami kraju. Nieduże polskie firmy udowadniają, że można myśleć globalnie już od początku działalności.