Ubiegły rok okazał się czasem gwałtownej transformacji modelu sprzedaży wielu firm i wynikającego z niej rozwoju e‑commerce. Wygląda na to, że pandemia na stałe zmieniła sposób robienia zakupów, a najbliższe miesiące mają jeszcze utrwalić ten trend poprzez rozwój platform sprzedażowych.
Prognozy analityków na bieżący rok są dość ostrożne i zakładają powolne wychodzenie z kryzysu i otwieranie gospodarki, co powinno napędzić sprzedaż stacjonarną i nieco ograniczyć rozwój e‑commerce. Warto jednak pamiętać, że sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie, o czym świadczy fakt, że wyniki sektora w ubiegłym roku przekroczyły oczekiwania analityków. Globalna sprzedaż w internecie przekroczyła 4 biliony dolarów (wzrost o 27,6% rok do roku, ogromna różnica wobec prognozowanych wcześniej 16,5%). Najwyższy procentowy wzrost sprzedaży w internecie odnotowano w przypadku krajów Ameryki Łacińskiej (36%), Północnej (31,8%), a także Europy Centralnej i Wschodniej (29,1%). Według przewidywań w 2021 roku ogólnoświatowa wartość rynku e‑commerce może osiągnąć pułap nawet 5 bilionów dolarów.
Chiny światowym liderem handlu w internecie
Według prognoz chińscy sprzedawcy w tym roku zarobią w internecie 2,779 biliona dolarów, co ma stanowić ponad połowę (56,8%) światowej wartości rynku e‑commerce. Państwo Środka będzie też pierwszym krajem, w którym większość handlu detalicznego (52%) odbywać się będzie w sieci. Oczywiście, nie należy zapominać, że jest to też ogromny rynek wewnętrzny, o czym świadczy fakt, że co trzeci zakup online na świecie będzie dokonywany przez chińskich obywateli.
Na polskim rynku platform e‑commerce robi się tłoczno
Rodzime Allegro w tym roku stanie przed dużym wyzwaniem, bowiem obok śmiało poczynającego sobie AliExpress, wkrótce na polskim rynku pojawi się inny wielki gracz - Amazon. Amerykański gigant e‑commerce wkrótce uruchomi polską wersję swojego serwisu i już zachęca sprzedawców do rejestrowania się na platformie. O tym, co dla polskich sprzedawców oznacza oficjalne wejście Amazonu na rodzimy rynek, pisaliśmy szerzej w artykule poświęconym temu zagadnieniu na stronie MIT Sloan Managent Review.
Poza Amazonem nie należy też zapominać o potencjale, jakim dysponują inne duże firmy technologiczne, czyli Google i Facebook, które również mają swoje pomysły na zakupy online. Technologiczni giganci swoje platformy chcą przekształcać w wygodne narzędzia dla sprzedawców. Facebook rozwija swój Marketplace, natomiast Google planuje udoskonalać własny serwis zakupowy. Wygląda zatem na to, że w roku 2021 będziemy świadkami umacniania się w handlu trendów, które obserwowaliśmy przez wiele miesięcy po wybuchu pandemii.
Indeks górny Źródło: Dane pochodzą z raportu Global Ecommerce Update 2021 opracowanego przez firmę eMarketer. Indeks górny koniecŹródło: Dane pochodzą z raportu Global Ecommerce Update 2021 opracowanego przez firmę eMarketer.