Jak pokazują najnowsze badania, odpowiednie zarządzanie emocjami przez lidera organizacji może być ważniejsze od innych jego kompetencji, takich jak na przykład poziom inteligencji poznawczej (IQ) – zwłaszcza w kontekście możliwości osiągnięcia sukcesu.
Inteligencja emocjonalna (ang. emotional quotient; EQ) to wrodzona lub nabywana umiejętność rozumienia, używania i zarządzania emocjami. Naukowcy z Indiana University Kelley School of Business dowodzą, że jest ona ważniejsza dla przetrwania biznesu, niż wcześniej sądzono.
Kompetencje emocjonalne są dla liderów cenniejsze niż poziom IQ
Według Regana Stevensona, adiunkta na wydziale przedsiębiorczości im. Johna i Donny Shoemakerów, prowadzenie biznesu wygląda nieraz jak „krzyk wydawany na emocjonalnym rollercoasterze”. Ekstremalna natura pracy przedsiębiorcy sprawia, że umiejętność zarządzania emocjami i kontaktami międzyludzkimi staje się niezwykle istotna.
Badania wykazały, że osoby z wysoko rozwiniętą inteligencją emocjonalną lepiej się motywują i mają wyższe kompetencje społeczne. Stevenson twierdzi, że EQ pozwala precyzyjnie odgadywać potrzeby innych ludzi, robić dobre pierwsze wrażenie i wywierać większy wpływ podczas kontaktów międzyludzkich.
Umiejętności tego typu pobudzają kreatywność i ułatwiają rozpoznawanie właściwych rozwiązań. Pomagają też w podejmowaniu decyzji oraz umożliwiają sprawne reagowanie na nieprzewidywalne wydarzenia – zaznacza Stevenson.
Osoby z wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej osiągają większe sukcesy wśród liderów biznesu
Od wielu lat bada się kompetencje liderów, które ułatwiają im dokonywanie nowych, jeszcze ważniejszych osiągnięć. Z wcześniejszych badań wynikało, że głównym czynnikiem zwiększającym szanse powodzenia wśród biznesmenów była inteligencja poznawcza. Rzadko jednak badano ją wspólnie z inteligencją emocjonalną.
Profesor nadzwyczajny zarządzania i przedsiębiorczości Ernest O’Boyle zaznacza, że IQ jest dobrym prognostykiem wydajności w pracy i osiągnięć w całym przekroju zawodów. Jednak w dziedzinie przedsiębiorczości EQ jest znacznie silniejszym prognostykiem sukcesu. Ponadto osoby z rozwiniętą inteligencją emocjonalną przejawiają tendencje do osiągania większych sukcesów w pozycji liderów biznesu niż w standardowych zawodach i stanowiskach.
Dlatego warto inwestować w rozwój własnej inteligencji emocjonalnej – oraz odpowiednio dobierać kadrę zarządczą. Możliwość prawidłowej identyfikacji emocji wśród pracowników i właściwe nimi zarządzanie pozwalają zmaksymalizować szanse przedsiębiorstwa na utrzymanie się na rynku. Obecnie jest to szczególnie ważne – ze względu na panującą pandemię, ilość bankructw w Ameryce w 2020 i 2021 roku może osiągnąć poziom porównywalny do kryzysu finansowego z lat 2008–2009.
Indeks górny Źródło: Opublikowane pod koniec stycznia 2021 roku wyniki badań przeprowadzonych przez Indiana University Kelley School of Businnes. Indeks górny koniecŹródło: Opublikowane pod koniec stycznia 2021 roku wyniki badań przeprowadzonych przez Indiana University Kelley School of Businnes.