Nie od dziś wiadomo, że ludzie zadowoleni z pracy są nie tylko produktywni, ale również zaangażowani w kreowanie przyszłości – firmy i swojej własnej. Na zadowoleniu personelu organizacje skupiają uwagę szczególnie w okresie prosperity, gdy rywalizują o pracowników – już nie tylko o tych najlepszych, ale przynajmniej o takich, którzy spełnią minimalne wymogi. A jednak wciąż mnóstwo ludzi pracuje w kiepskich warunkach, za marną płacę i bez szans na rozwój, co odbija się i na ich zaangażowaniu, i na wynikach przedsiębiorstw.
W powszechnej opinii nieatrakcyjne stanowiska pracy można spotkać w sieciach detalicznych i firmach świadczących niskokosztowe usługi. Wykorzystując doświadczenia tych sektorów, prezentujemy Państwu rozwiązania, które pozwolą poprawić jakość stanowisk pracy, a dzięki temu zwiększyć zaangażowanie i efektywność personelu. W artykule Dlaczego potrzebujemy dobrych miejsc pracy Zeynep Ton prezentuje strategię dobrych miejsc pracy (Good Jobs Strategy – GJS), która przyczynia się do poprawy kondycji finansowej i morale personelu badanych firm oraz umocnienia ich pozycji konkurencyjnej. W kolejnym artykule, zatytułowanym Jak rozwinąć działalność, tworząc dobre stanowiska pracy, ta sama autorka dzieli się doświadczeniami z wdrażania GJS i prezentuje rady dotyczące skutecznego wdrażania tej strategii. Blok omawiający strategię dobrych miejsc pracy ilustrujemy praktycznymi przykładami zaczerpniętymi z takich firm jak Walmart i Toyota.
Rywalizacja o pracowników i tworzenie dla nich wspaniałych miejsc pracy to jednak tylko jedno z wielu wyzwań, z jakimi zmagają się przedsiębiorcy na niestabilnych i nieprzewidywalnych rynkach. Kolejne, choć nie mniej istotne, stanowią cyfryzacja i ryzyko polityczne. Marco Iansiti i Karim R. Lakhani w artykule Jak sobie radzić w epoce cyfrowych potęg podpowiadają, jak funkcjonować w gospodarce rządzonej przez cyfrowych gigantów. Firmy takie jak Google, Amazon i Microsoft podbijają coraz więcej branż, co z czasem doprowadzi do koncentracji jeszcze większej władzy w rękach kilku organizacji. Dlatego tradycyjne firmy o ugruntowanej pozycji oraz start‑upy staną wkrótce przed koniecznością wprowadzenia pewnych zmian w sposobie prowadzenia działalności. Jakby tego było mało, firmy muszą sobie radzić z coraz trudniejszymi do przewidzenia zagrożeniami politycznymi. Jak je wykrywać i jak sobie z nimi radzić, podpowiadają Condoleezza Rice i Amy Zegart w artykule Zarządzanie ryzykiem politycznym w XXI wieku.
Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę stabilnego wzrostu w tym niestabilnym świecie.