
Paweł Kubisiak
Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Leszek Hołda, PKP Energetyka: „Cyfrowe kompetencje sprzyjają zielonej transformacji”
O roli zielonej i cyfrowej transformacji mówi Leszek Hołda, Członek Zarządu PKP Energetyka, odpowiedzialny za sprzedaż energii trakcyjnej i paliw, relacje z kluczowymi klientami oraz działania z zakresu R&D. Rozmawia Paweł Kubisiak.
Zarządzanie flotą w 2022. Jak redukować koszty?
W 2021 roku rynek motoryzacyjny zaskoczył wszystkich. Większość trendów, które były pewne jeszcze dwa lata temu, całkowicie lub częściowo się zmieniła. Brak nowych samochodów, rekordy rejestracji samochodów sprowadzonych, wydłużające się kolejki w serwisach, rosnące ceny samochodów nowych i używanych. To tylko kilka wniosków płynących z 2021. Jaki będzie 2022? Jak się do niego przygotować?
Jak zbudować biznes na wiele pokoleń [DEBATA]
Żyjemy w świecie marki, zaś firma rodzinna stanowi markę samą w sobie.
Jak polskie firmy podbijają nowe rynki
Nie musisz być wielkim przedsiębiorcą, by osiągnąć sukces poza granicami kraju. Nieduże polskie firmy udowadniają, że można myśleć globalnie już od początku działalności.
Uniezależnić się od kluczowych klientów
Wasza prezentacja zrobiła na nas wielkie wrażenie. Oczywiście nie przesądza to jeszcze o wygranej w naszym konkursie, ale już znaleźliście się wśród trzech firm, z którymi będziemy kontynuować rozmowy – powiedział Wiktor Mioduszewski, dyrektor marketingu Olympia Banku.
Jak odnaleźć stabilną ścieżkę wzrostu
Autorzy artykułu opisują proces budowania strategii rozwoju dla ZT Kruszwica, największego w Polsce i jednego z największych w Europie przetwórcy nasion oleistych i producenta tłuszczów roślinnych. W wyniku konsolidacji rynku grupa Bunge, do której należą ZT Kruszwica, osiągnęła silną, a w niektórych segmentach czołową, pozycję. Nie wyczerpywało to aspiracji jej zarządu i akcjonariuszy. Celem stał się dalszy wzrost firmy. W pracach zespołu menedżerów oraz doradców A.T. Kearney, specjalnie powołanego dla wytyczenia kierunków rozwoju, zastosowano ustrukturyzowane podejście do budowy strategii, wykorzystujące model Szachownicy Strategii (The Strategy Chessboard). Koncepcja ta pozwala uniknąć niepotrzebnych szczegółowych analiz na drodze do zdefiniowania priorytetów firmy w różnych obszarach działalności. Efektem końcowym projektu było zdefiniowanie czterech strategicznych rynków wzrostu dla ZT Kruszwica oraz optymalnych sposobów wejścia na każdy z nich. Jako atrakcyjny obszar wzrostu uznano m.in. rynek produktów do smarowania pieczywa.
Jak przeprowadzić operację na zdrowym organizmie
Trudno jest wzbudzić zapał do zmiany, gdy firma osiąga zyski, a potrzeba ta wynika z konieczności dostosowania organizacji do nowych realiów rynkowych. O tym, jak przeprowadzić zmianę w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie i zaangażować w nią pracowników, opowiadają menedżerowie kierujący „nowym mBankiem” – projektem przebudowy platformy internetowej mBanku.
Udany mariaż róznych modeli biznesowych
Firmy przewozowe często stają przed dylematem strategicznym: wygoda podróżnych czy niska cena. Twórcy marki Polski- Bus.com zdołali uniknąć tego problemu. Nowy przewoźnik autobusowy wykorzystał doświadczenia zebrane w krajach anglosaskich w segmentach niskokosztowym i luksusowym. Połączył dwa światy i zaoferował tanie i zarazem komfortowe podróżowanie. Było to możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu zasobów, opartej na nowych technologiach strategii komunikacyjnej i sprzedażowej oraz koncentracji na jakości obsługi klienta.
Przyjmowanie perspektywy globalnej
Dr Jan Kulczyk radzi, jak przyjmować globalną perspektywę, docierać do niedostępnej wiedzy oraz budować międzynarodową sieć kontaktów.
Sztuka uczenia się na własnych błędach
Gdy serwis Pracuj.pl planował rozszerzenie działalności poza granice Polski, postanowił powielić na innych rynkach rozwiązania, które uczyniły go liderem wśród rodzimych portali rekrutacyjnych. Jednak już pierwsze kroki wykonane na rynku rosyjskim pokazały, że każdy kraj rządzi się własnymi prawami. Nauczeni tym doświadczeniem menedżerowie Grupy Pracuj wyciągnęli wnioski z własnych błędów i wchodząc na rynek ukraiński, dostosowali strategię do lokalnych uwarunkowań.
Zmiana organizacyjna źródłem zaangażowania pracowników
Głębokie zmiany zachodzące w przedsiębiorstwach, w tym podział firm czy ich restrukturyzacja, rodzą wśród pracowników naturalne obawy o przyszłość, co objawia się często ucieczką od odpowiedzialności lub spadkiem zaangażowania. Właśnie takie postawy zaczęły pojawiać się w zespole polskiego oddziału firmy biofarmaceutycznej AbbVie podczas wyodrębnienia tego podmiotu ze struktur Abbott Laboratories. By przełamać te niekorzystne tendencje i wzbudzić wśród pracowników jeszcze większe zaangażowanie, zarząd nowego podmiotu zmodyfikował silosową strukturę organizacji, stworzył ponadwydziałowe zespoły odpowiedzialne za poszczególne produkty i odniósł sukces.
KGHM: budowanie wartości spółki globalnej
Budowanie wartości spółki poprzez przejęcia - to możliwe i efektywne. Przeczytaj studium przypadku KGHM.
Jak uczynić z pracowników ambasadorów firmy
W Kompanii Piwowarskiej w 2012 roku został uruchomiony program „Ambasadorzy Piwa”, który upoważnia pracowników do działania i promowania produktów KP na zewnątrz. Zakładano, że pracownicy będą promować marki KP wśród rodzin i przyjaciół, jednak akcja nabrała rozpędu. Wielu z nich zaangażowało się w promowanie piwa i marki KP wśród lokalnych społeczności. Gdy piwa produkowane w browarach KP są niewłaściwie eksponowane na półkach lub źle podawane w lokalach, pracownicy browaru zgłaszają nieprawidłowości obsłudze i sami korygują błędy lub dzwonią na infolinię.
Od przegranego przetargu do globalnej ekspansji
Gdy kanadyjski koncern surowcowy Quadra FNX szukał partnera do projektu górniczego Sierra Gorda, KGHM złożył ofertę, licząc na uzyskanie dostępu do atrakcyjnych pokładów miedzi. Jednak polska propozycja przegrała w rywalizacji z ofertą japońskiego koncernu Sumitomo. Wówczas w głowach niezrażonych tym niepowodzeniem menedżerów lubińskiego koncernu pojawiła się myśl: a może przejąć Kanadyjczyków? Pomysł trafił na podatny grunt – dzięki największej w historii polskiej gospodarki transakcji przejęcia, wartej 9,1 mld zł, spółka miedziowa zyskała nie tylko dostęp do atrakcyjnych złóż, ale stała się też pierwszą polską firmą globalną.
Czy istnieje alternatywa dla rywalizacji cenowej?
Zmienia się struktura polskiego detalicznego rynku spożywczego – ubywa małych sklepów. W nadchodzących latach możemy spodziewać się spadku marż, konsolidacji obecnych graczy, rozwoju dyskontów i sklepów franczyzowych oraz wzrostu znaczenia strategii prowadzenia sklepów o różnym formacie przez głównych graczy. Jedno na pewno się nie zmieni – większość detalistów będzie kłaść nacisk na niskie ceny i towarzyszącą im wysoką jakość, co potwierdzają wywiady przeprowadzone wśród przedstawicieli największych sieci detalicznych w Polsce przez redakcję Harvard Business Review Polska i firmę doradczą A.T. Kearney.
Sztuka zarządzania doświadczeniami klientów: od punktowych inicjatyw po element strategii
Umiejętność zarządzania doświadczeniami klientów to sztuka, która pozwala nie tylko na wyróżnienie firmy, ale i na zdobywanie lojalności klientów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez redakcję Harvard Business Review Polska wraz z firmą RWE Polska, opanowanie tej sztuki wymaga od firmy przebycia długiej drogi. W jej trakcie firma coraz lepiej poznaje swoich klientów, identyfikuje kluczowe punkty styku z nabywcą i wreszcie czyni z dbałości o jego doznania element strategii i procesów operacyjnych.
Wystartował projekt Poland, Go Global
Poszukując nowych rynków zbytu polskie firmy coraz częściej i coraz odważniej patrzą poza granice naszego kraju. Z myślą o nich powstał Think Tank "POLAND, GO GLOBAL".
Jak dostosować model biznesowy do potrzeb niezamożnych klientów
Na początku 2010 roku Bank Pocztowy obsługiwał 400 tysięcy klientów, podczas gdy już dwa lata później liczba ta wzrosła do 1,2 mln. Niewielki polski bank znalazł się wśród najszybciej rosnących instytucji finansowych na polskim rynku. Stało się to dzięki skutecznemu wykorzystaniu unikalnego kanału dystrybucji Poczty Polskiej
i dopasowaniu oferty do potrzeb niezamożnych i nieubankowionych klientów.
Młodzi na rynku pracy: nie tacy straszni, jak ich malują
Mają 20‑30 lat, chodzą w trampkach i T‑shirtach, są nielojalni, nie zamierzają się poświęcać dla kariery ani uznawać żadnych autorytetów, ale za to mają niezwykle wygórowane oczekiwania wobec pracodawców. Czy młodzi ludzie stawiający pierwsze kroki na rynku pracy rzeczywiście aż tak bardzo różnią się od swoich o kilka
czy kilkanaście lat starszych szefów ubranych w pantofle i garnitury i pracujących po 50‑60 godzin tygodniowo? Nasze badanie przeczy tym stereotypom.
Sztuka przyciągania uwagi i angażowania konsumentów
Szum informacyjny powoduje, że przekaz reklamowy walczy o uwagę i emocje widzów. Dlatego aby dotrzeć z przekazem do odbiorcy, trzeba zrozumieć, co może być interesujące dla docelowej grupy. Odpowiedzią na te potrzeby jest metodologia Disruption & Media Arts. Disruption służy zrozumieniu konwencji, jakie obowiązują
w danej kategorii, i wytyczeniu dla marki kierunku będącego ich przełamaniem, a Media Arts umożliwia znalezienie dla marki odpowiednich idei oraz rozwiązań komunikacyjnych.