Joanna Heidtman
Psycholog, coach i trener Heidtman & Piasecki.
Jak zarządzać pracownikami wiedzy: 3 wskazówki dla liderów
Na jednych z ostatnich zajęć z zarządzania pracownikami wiedzy i nowymi formami zespołów w organizacjach jedna z uczestniczek (właścicielka średniej wielkości przedsiębiorstwa) z nostalgią westchnęła: There is no fun being a leader any more (zajęcia były prowadzone w języku angielskim). Zdanie symptomatyczne i wydające się być częścią pieśni mijającej epoki.
Lider w drodze na biegun, czyli 10 kroków do celu
Mam naturę podróżnika i poszukującego. Przyglądam się więc różnym nietuzinkowym osobom, które przekraczają granice założeń o tym, czego się nie da, podążają konsekwentnie za tym, co stanowi ich wewnętrzną misję i nadaje sens oraz jest szczególnym wewnętrznym imperatywem kierującym do działania. Taką osobą jest Marek Kamiński.
Ukryty wymiar firmy
Na dwoje babka wróżyła. Jedni twierdzą, że silna, spójna i wyraźna kultura organizacyjna to zguba. Inni, że wyjątkowa i wyrazista kultura staje się ważnym kapitałem firmy. Prawda tym razem nie leży pośrodku.
Koniec zespołów
Coś istotnie się zmieniło w tym, co nazywamy pracą zespołową w organizacjach. Co dokładnie?
Naucz się uczyć
Menedżerowie dzielą się na samouków i nieuków – mawia mój wspólnik, Piotr Piasecki. Mam nadzieję, że ta myśl nikogo nie urazi, ale zainspiruje…
Spokojnie, to tylko porażka!
Dlaczego, jak podają badania, niektórzy handlowcy, mimo umiejętności i szkoleń doskonalących techniki sprzedaży i obsługi klienta, już po roku od rozpoczęcia pracy rezygnują z niej?
Niech Twoi sprzedawcy przestaną sprzedawać!
O sprzedaży powiedziano już chyba wszystko. Przynajmniej tak się wydaje. Sprzedażowi bohaterowie wydają się być zmęczeni, klienci podobnie. Nieustający wyścig zbrojeń polegający na wykorzystywaniu przez sprzedawców coraz bardziej rozwiniętych technik wpływania na decyzje klientów oraz na rozwijaniu coraz większej świadomości tych drugich, postawiły obie strony już niemal pod ścianą.
Dwie ręce i „przyrośnięty” do nich człowiek, czyli co zabija motywację?
Prawdziwe źródła motywacji są inne, niż może ci się wydawać.
Jak zabić mordercę pomysłów, czyli cisza przed burzą mózgów
Stajesz pod ścianą. Nie możesz się ruszyć ani o krok, a problem stoi, jak stał. Nie posuniesz się do przodu dopóki… nie zabijesz mordercy pomysłów. Jak to zrobić? Jak przerwać ciszę przed burzą... mózgów?
Masakra w strefie komfortu, czyli jak przetrwać zmianę?
Zarządzanie zmianą, podobnie zresztą jak zarządzanie czasem, to pojęcia pozbawione sensu. Zmiana i tak się dzieje, a czas płynie, niezależnie od tego, czy mamy szczerą chęć lub wrażenie zarządzania nimi, czy też nie.
Współdziałanie zamiast rywalizacji
Gwałtowne i istotne przeobrażenia w otoczeniu gospodarczym, trudna lub kryzysowa sytuacja na rynku bywają często najlepszym bodźcem dla organizacji do przyjrzenia się samej sobie.
Gdy partner w zespole sabotuje twoją pracę
Większość nowoczesnych firm deklaruje, że przykłada dużą wagę do rozwijania wewnętrznej współpracy, a ich pracownicy mają możliwość korzystania z sieci dobrych relacji w zespołach. Dochodzi jednak do paradoksu, gdy w tym samym czasie kultura organizacyjna, umacniana przez kierujących firmą menedżerów, jest nastawiona niemal całkowicie na indywidualne wyniki. Gwiazdami stają się wówczas osoby, które stwarzając pozory współpracy, wykorzystują innych do promowania własnych osiągnięć. Przełożeni, którzy pragną widzieć spektakularne wyniki, nie zastanawiają się nad stylem, w jakim zostały osiągnięte, a czasem wręcz jawnie przyznają, że „cel uświęca środki”.
W takiej sytuacji nowi, zdolni pracownicy, często z trudem pozyskani dla firmy, postawieni wobec ukrytej, ale dotykającej ich boleśnie sprzeczności („pracuj zespołowo, ale bądź pewien, że ostatecznie nagradzamy tylko wyniki poszczególnych osób”) tracą motywację lub w najgorszym razie wycofują się ze współpracy z organizacją. Czy ten los podzieli bohater fikcyjnego studium przypadku, który trafił do agencji reklamowej nastawionej na rozliczanie indywidualnych osiągnięć?
Praca w zgodzie z własnymi wartościami
Bez spójności wartości i zasad wyznawanych przez menedżera z regułami obowiązującymi
w środowisku, w którym żyje, nie będzie on w stanie skutecznie motywować siebie do działania. Co robić, gdy w pracy dochodzi do konfliktu tych wartości?
Gdy lider staje się... - komentarz 2
Właściciel, który na pewnym etapie musi przekazać zarządzanie całą firmą lub tylko jej częścią sprawniejszemu i młodszemu menedżerowi, staje przed wieloma dylematami. Z jednej strony musi przygotować przedsiębiorstwo na zmiany organizacyjne polegające na uporządkowaniu jego struktur i przypisaniu określonych zadań nowym ludziom. Z drugiej – musi przełamać własne opory i obawy psychiczne, które pojawiają się, gdy nadchodzi czas delegowania uprawnień oraz odsunięcia się z pierwszej linii zarządzania.