Pośrednio lub bezpośrednio, świadomie lub nie – każdy konsument i każda firma korzysta z usług logistycznych. A sercem logistyki są dziś centra dystrybucyjne. Każdego dnia parki magazynowe zapewniają przepływ produktów, bez których życie konsumentów na całym świecie byłoby praktycznie niemożliwe – co wyraźnie odczuliśmy podczas zeszłorocznego lockdownu. Transport, pakowanie, magazynowanie, dostawy do klientów, zwroty towarów – czy mamy szansę na zeroemisyjną logistykę, która pomoże naprawić świat?
Partnerem materiału jest Prologis.
O tym, jak ważnym ogniwem gospodarki jest logistyka, mówią liczby. Z danych Prologis, dewelopera i właściciela parków magazynowych, wynika, że przez jego obiekty logistyczne na całym świecie przepływają rocznie towary warte ponad dwa biliony dolarów – to 2,5% globalnego PKB. Jest to wartość porównywalna z wielkością eksportu Chin. Gdy pod uwagę weźmiemy całość rynku magazynowego, to skala wpływu ekonomicznego staje się olbrzymia. A im większa skala działania, tym większa powinna być odpowiedzialność za wpływ, jaki firmy logistyczne mają na środowisko.
Firma neutralna emisyjnie, czyli jaka?
Niezależnie od charakteru prowadzonego biznesu każda firma, która na poważnie traktuje zrównoważony rozwój, dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej w swoich działaniach. Dowodem, że jest to możliwe, jest m.in. Prologis, który został pierwszą na świecie firmą z sektora nieruchomości notowaną na giełdzie Dow Jones S&P 100, która osiągnęła neutralność emisyjną w odniesieniu do swoich operacji. W ciągu ostatnich czterech lat Prologis zredukował w swoich nieruchomościach emisję gazów cieplarnianych o 37% – to efekt, jaki uzyskalibyśmy, usuwając z ulic 482 tysiące samochodów osobowych. Jest to możliwe między innymi dzięki instalacjom słonecznym, pracującym w jego parkach na całym świecie, które dają w sumie 252 MW zielonej energii. To moc, która pozwoliłaby zasilić przez okrągły rok ponad 42 tysiące domów jednorodzinnych. Firma zamierza w ciągu najbliższych czerech lat niemal podwoić obecną moc, do gigantycznych 400 MW energii czerpanej z fotowoltaiki. Wkrótce też całe jej portfolio będzie wyposażone w energooszczędne oświetlenie LED, które już teraz pozwala klientom na zmniejszenie kosztów oświetlenia magazynów aż do 80% – w porównaniu ze stosowaniem zwykłych jarzeniówek.
Magazyny jak biurowce i urbanistyczny recykling
Rozwój handlu internetowego wpłynął na zmianę charakteru centrów logistycznych – pracuje w nich dużo więcej osób, a strumień przepływu produktów jest szeroki jak nigdy wcześniej. Większa dynamika to wyższe emisje COIndeks dolny 22 i wyższe koszty utrzymania nieruchomości. Dlatego branża wprowadza kolejne elementy, które sprawiają, że parki logistyczne stają się bardziej przyjazne dla środowiska, praca w nich już nie przypomina roboczogodzin spędzonych w „blaszakach”, a rachunki klientów wynajmujących powierzchnie magazynowe są niższe lub przynajmniej przestają rosnąć. Magazyny coraz częściej przypominają realizacje znane z biurowców – są ogrzewane i klimatyzowane, a odpowiednia termoizolacja zmniejsza zużycie energii. Często mają też wielokondygnacyjne biura w standardach znanych z wieżowców w centrach miast – wystarczy spojrzeć na zaprojektowany zgodnie z zasadami feng shui biurowiec dla Grupy Raben w Parku Prologis w Rudzie Śląskiej. Park powstał na terenach poprzemysłowych, czym dodatkowo wpisuje się w nurt rewitalizacji terenów miejskich, czyli swoistego urbanistycznego recyklingu.
Nowoczesne magazyny mają rozbudowane strefy socjalne i rekreacyjne wokół budynku. Pracujący w parkach Prologis mają do dyspozycji m.in. boiska, strefy relaksu, miejsca do grillowania i wypoczynku oraz plenerowe miejsca odnowy ciała i ducha – zewnętrze siłownie i biblioteki Book Box. To zmienia nieruchomości logistyczne w tętniące życiem, niewielkie społeczności, co Prologis wprost nazywa PARKlife™. Budując w ten sposób przyjazne miejsce pracy, oferuje wartość dodaną swoim klientom, a przy okazji zapewnia dobre wyróżnienie na tle konkurencji.
Drugie życie deszczówki i chodnik pochłaniający COIndeks dolny 22
Branża nieruchomości logistycznych inwestuje już nie tylko w fotowoltaikę i energooszczędne oświetlenie LED, ale także w szereg drobnych elementów, które w efekcie końcowym robią środowisku dużą różnicę. Jako przykład takich działań Prologis prezentuje świeżo wybudowane dla właściciela marki RTV Euro AGD centrum dystrybucyjne pod Warszawą, w którym zadbano o każdy drobiazg mogący mieć pozytywny wpływ na otoczenie. Latarnie zasilane hybrydowo energią słoneczną i wiatrową, system do odzyskiwania deszczówki, stacje ładowania samochodów elektrycznych, biopark czy pilotażowy projekt kostki pochłaniającej COIndeks dolny 22 z powietrza – wszystko powstało po to, aby ograniczyć emisje i wykorzystanie surowców naturalnych.
Zielone portfolio jest w cenie
Ważnymi sprzymierzeńcami w działaniach minimalizujących emisję COIndeks dolny 22 w parkach magazynowych są sami klienci. Dla coraz większej liczby klientów wynajmujących powierzchnie w Prologis w Polsce, w tym międzynarodowych operatorów, jak DHL czy Raben Group, obniżanie emisji ze swoich operacji jest ważnym elementem ich strategii osiągania celów środowiskowych. Aby im w tym skutecznie pomagać, Prologis już od ponad dekady wszystkie nowo powstające magazyny poddaje akredytacji BREEAM – to wiodący światowy standard zrównoważonego budownictwa, który poza korzyściami środowiskowymi przynosi klientom oszczędności podczas użytkowania magazynów. W tym roku dołożył kolejny element do swojego niskoemisyjnego portfolio i zakupił do parków na terenie kraju certyfikowaną energię od Taurona, pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Ochrona skowronka i produkcja miodu z inteligentnymi ścianami w tle
Deweloperzy na całym świecie stawiają dziś na inwestycje, które oddadzą naturze tyle, ile wykorzystały. A czasem znacznie więcej. W Niemczech znajduje się magazyn Prologis, wybudowany dla L’Oréal, który jest nie tylko całkowicie neutralny emisyjnie, ale także przyczynia się do zachowania bioróżnorodności – na jego ogromnym zielonym dachu umiejscowiono siedlisko ochronne skowronka. Z kolei we Francji powstaje obiekt, w którym inteligentny system magazynowania ciepła i energii przyczyni się do 30% dekarbonizacji obiektu, a na jego terenie zaplanowane są pasieki dla pszczół i strefy chroniące bioróżnorodność. Standardowego magazynu nie przypomina też budynek Prologis w Holandii. To pierwszy na świecie obiekt logistyczny, który otrzymał certyfikację WELL na poziomie Gold, promującą zdrowe, wpływające na dobre samopoczucie miejsca pracy – jego powierzchnie magazynowe wypełnia zieleń, a inteligentne ściany monitorują warunki wewnątrz budynku.
Carbon neutral i co dalej?
Pandemia sprawiła, że handel internetowy rozkwitł. Paradoksalnie dzieje się to z pożytkiem dla środowiska, ponieważ im więcej kupujemy w sieci, tym mniejszy ślad węglowy odciska logistyka. Sprawdził to Dział Badań Prologis wspólnie z naukowcami z MIT. Z ich analizy wynika, że zakupy przez internet to aż o 50% mniej spalin i dwutlenku węgla w powietrzu, niż gdybyśmy po te same produkty pojechali do sklepu.
Poza badaniami i eksperymentami prowadzonymi w swoich laboratoriach w kierunku nowych rozwiązań Prologis stara się też samodzielnie wypracowywać kolejne standardy, które mogą stać się bodźcem do zmian dla całej branży – m.in. pomaga chronić lasy deszczowe, przekazując darowiznę od każdego nowo wybudowanego obiektu. Cały czas działa też z myślą o przyszłości – tuż po wprowadzeniu na rynek pierwszych nieruchomości neutralnych emisyjnie już myśli nad budynkiem, który ma potencjał zmienić branżę magazynową na zawsze. Obecnie trwają prace nad magazynem, który będzie carbon positive. Oznacza to, że jego eksploatacja, po pierwsze, nie wygeneruje dwutlenku węgla, a po drugie, przyczyni się do poprawy stanu środowiska na szerszą skalę.
Prologis to tylko jedna z setek firm na świecie, które w ramach swojej strategii podejmują konkretne działania, aby skutecznie zmniejszać swój wpływ na środowisko, a nawet więcej – wręcz je chronić. Duża skala działania to duża odpowiedzialność, ale na szczęście dla nas wszystkich to także duża szansa na lepszą przyszłość.
Poznaj pozostałe treści raportu o zrównoważonym rozwoju »
Wykorzystaj siłę wpływu (mądrze!)
To, czy firmy będą potrafiły zmienić swoje modele biznesowe tak, by zwiększać pozytywny wpływ na otoczenie, może zaważyć na ich przyszłości. Coraz więcej interesariuszy mówi „sprawdzam”, dlatego pięknie brzmiące deklaracje o zmienianiu świata na lepsze muszą się zmienić w konkretne działania.
Społeczna odpowiedzialność wpisana w DNA Grupy BSH
BSH na całym świecie i w Polsce stawia na społeczną odpowiedzialność biznesu. Misją firmy jest poprawa jakości życia milionów jej klientów. Największy europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego, m.in. marek Bosch i Siemens, realizuje ten cel z troską o środowisko, lokalne społeczności i pracowników.
Pracujemy na lepszą przyszłość
Pandemia zmieniła sposób naszej pracy, wpłynęła na kilka krótkoterminowych celów, ale nie wstrzymała realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Potwierdziła też, jak ważne są myślenie o przyszłości i wspólne, partnerskie działania, a także refleksja nad naszą konsumpcją i stylem życia.
Liczą się dialog i współpraca
Działalność biznesowa oparta na tradycyjnych paradygmatach nie jest już dobrą strategią długofalową. Właściwy kierunek to zrównoważony rozwój, który Grupie Raben jest bliski już od ponad 10 lat. Zgodnie z firmową strategią ESG porządkujemy nasze inicjatywy wokół trzech filarów i skupiamy się na obszarach, na które mamy wpływ.