Działalność biznesowa oparta na tradycyjnych paradygmatach nie jest już dobrą strategią długofalową. Właściwy kierunek to zrównoważony rozwój, który Grupie Raben jest bliski już od ponad 10 lat. Zgodnie z firmową strategią ESG porządkujemy nasze inicjatywy wokół trzech filarów i skupiamy się na obszarach, na które mamy wpływ.
Partnerem materiału jest Grupa Raben.
Nad tworzeniem i wdrożeniem strategii ESG Grupy Raben czuwa Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, któremu przewodniczy prezes zarządu. Nasze spojrzenie zbudowaliśmy wokół strategii biznesowej Grupy oraz wizji i celów CSR, wypracowanych już w 2010 roku. Pogrupowaliśmy je na trzy bloki dotyczące środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego.
Redukcja emisji
Transport to krwiobieg biznesu, dlatego dokładamy wszelkich starań, by nasz łańcuch dostaw był przejrzysty, etyczny i sprawny – także pod względem ekologicznym. Mierzymy się z wieloma wyzwaniami, ponieważ działamy w branży, która odpowiada za ok. 15% światowej emisji COIndeks dolny 22.
Ostatni rok minął u nas oczywiście pod znakiem COVID‑19, a także śladu węglowego, tj. mierzenia i planowania działań na najbliższe 5 lat, choć docelowo wspieramy wizję zeroemisyjnej Europy w 2050 roku. Wiemy jednak, że bez zmiany technologii i infrastruktury nie dokonamy cudów. Zrównoważony rozwój to współpraca na wielu poziomach i w tym obszarze zdecydowanie konieczny jest szeroki dialog wsparty konkretnymi działaniami branży transportowej, producentów pojazdów, sektora paliwowo‑energetycznego czy administracji państwowej.
Nie zwalnia to nas bynajmniej z szukania rozwiązań. Testujemy silniki na paliwa alternatywne i nie możemy się doczekać pierwszych efektywnych niskoemisyjnych ciągników siodłowych. Uczestniczymy w różnych inicjatywach, np. grupie roboczej pod przewodnictwem PwC i WWF, która wypracowuje możliwe scenariusze osiągnięcia celów Porozumienia Paryskiego dla branży logistycznej w Niemczech.
Wsparcie technologiczne
Rozwijamy narzędzia, dzięki którym możemy minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Logistyka ostatniej mili to końcowy etap łańcucha dostaw, który generuje stosunkowo najwyższą emisję na przesyłkę. Według analizy Światowego Forum Ekonomicznego do 2030 r. zapotrzebowanie na dostawy w miastach wzrośnie o 78%, co doprowadzi do 36‑procentowego wzrostu liczby pojazdów dostawczych w centrach miast. Dlatego już dziś wdrażamy narzędzie Smartour. Ułatwi ono planowanie dostaw zamówień do klientów tak, by były jak najbardziej efektywne dzięki większemu wypełnieniu ciężarówek, redukcji pustych przebiegów, co docelowo przełoży się na obniżenie emisji COIndeks dolny 22.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest nasz kalkulator COIndeks dolny 22, który usprawnia bieżącą analitykę w zakresie obliczania emisji w zależności od trasy i przesyłki. Oprogramowanie uwzględnia takie czynniki, jak: rodzaj paliwa i jego zużycie, typ pojazdu (w tym agregaty chłodnicze) i jego maksymalną ładowność, przebytą odległość i rodzaj dróg, a także wagę przesyłki i wypełnienie pojazdu na trasie.
Z powodzeniem redukujemy też „puste kilometry”. Całkowite wypełnienie wahadeł pod kątem miejsc paletowych w Grupie Raben w 2020 roku ukształtowało się na poziomie 103% (114% w ruchu krajowym), ale w niektórych krajach wskaźnik ten sięgał nawet 145%. Rewolucyjnych zmian w strukturze floty spodziewamy się dopiero w okolicach 2030 roku. Mimo licznych, wymagających wyzwań w 2020 udało nam się zredukować intensywność emisji w transporcie drogowym o 2g COIndeks dolny 22 w przeliczeniu na tonokilometr w stosunku do roku 2019. Wkrótce dołączymy do inicjatywy Science Based Targets, by jeszcze precyzyjniej i przejrzyściej komunikować interesariuszom naszą drogę do realizacji celów Porozumienia Paryskiego.
Raportowanie
Mimo że nie jesteśmy zobowiązani prawnie do raportowania niefinansowego, prezentujemy informacje o naszej działalności na szeroką skalę. Jesteśmy firmą rodzinną, zależy nam na przyszłych pokoleniach. Wierzymy, że wspólny wysiłek może przynieść duże korzyści, ponieważ do każdej zmiany potrzebne jest wsparcie otoczenia. Nie oszukujmy się – zmiany kosztują, technologie redukujące emisję również. Bardziej odpowiedzialne zarządzanie transportem może się wiązać także ze zmianą dotychczasowych oczekiwań po stronie odbiorców. Dlatego niezwykle istotny jest dialog, transparentna komunikacja i edukowanie interesariuszy.
Nie sztuką jest zaraportowanie tego, co się chce, czy tego, co się ma. Sztuką jest zaraportowanie kwestii istotnych dla otoczenia. Przygotowując raport za 2020 rok, zapytaliśmy ponad 1000 interesariuszy o ich oczekiwania. Następnie skonfrontowaliśmy tę perspektywę z naszymi priorytetami i stworzyliśmy matrycę istotności.
Największym wyzwaniem w raportowaniu jest duża dynamika zmian w regulacjach oraz konieczność uwzględnienia perspektywy interesariuszy. Czasami nowe wymagania pojawiają się w połowie roku, natomiast muszą być uwzględnione przy raportowaniu za rok poprzedni. Jest to bardzo pracochłonny proces, ponieważ nie zawsze wszystkie dane są dostępne. Co więcej, agregacja danych z różnych spółek, szczególnie tych nowych w strukturach Grupy Raben, wymaga czasu.
Wywieramy szeroki wpływ
Zrównoważony rozwój to droga, a nie cel sam w sobie. Oczywiście bez drogowskazów w postaci mierzalnych celów nie byłoby sensu iść naprzód, ale należy być nastawionym na proces ciągłego doskonalenia. Poza kwestiami klimatycznymi, stawiamy na bezpieczeństwo i etykę w całym łańcuchu dostaw oraz prowadzimy wiele inicjatyw prospołecznych.
Budujemy współzależną kulturę bezpieczeństwa i skupiamy się na tym, by redukować liczbę wypadków. Jako jedni z nielicznych w branży realizujemy audyty behawioralne dotyczące bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań w pracy. Z naszych badań wynika, że ta praktyka przekłada się na mniejszą liczbę wypadków w miejscu pracy. Organizujemy tygodnie zdrowia i bezpieczeństwa, edukujemy w zakresie najnowszych trendów żywieniowych, ergonomii pracy, a także roli aktywności fizycznej. Ponadto realizujemy program wolontariatu pracowniczego oraz organizujemy transporty charytatywne dla Banków Żywności, a w ostatnim czasie szczególnie wspieraliśmy służby medyczne w walce z pandemią.
Uruchomiliśmy także platformę edukacyjną niebadzdziki.pl, gdzie promujemy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Nasze działania edukacyjne zostały docenione – zostaliśmy nominowani do nagrody w ramach XXII Światowego Kongresu Zdrowia i Bezpieczeństwa w Toronto.
Ład korporacyjny stanowi jednocześnie fundament i klamrę dla wszystkich działań w ramach strategii ESG. Jako firma odpowiedzialna społecznie, budujemy kulturę organizacyjną opartą na uczciwości, transparentności i wzajemnym szacunku. Dbamy o szeroko pojęte bezpieczeństwo ludzi, procesów i środowiska naturalnego w całym łańcuchu dostaw. Nasza działalność ma znaczenie nie tylko dla branży transportowej – chcemy się nią dzielić z interesariuszami w możliwie najbardziej kompleksowy, wiarygodny i transparentny sposób.
Poznaj pozostałe treści raportu o zrównoważonym rozwoju »
Wykorzystaj siłę wpływu (mądrze!)
To, czy firmy będą potrafiły zmienić swoje modele biznesowe tak, by zwiększać pozytywny wpływ na otoczenie, może zaważyć na ich przyszłości. Coraz więcej interesariuszy mówi „sprawdzam”, dlatego pięknie brzmiące deklaracje o zmienianiu świata na lepsze muszą się zmienić w konkretne działania.
Społeczna odpowiedzialność wpisana w DNA Grupy BSH
BSH na całym świecie i w Polsce stawia na społeczną odpowiedzialność biznesu. Misją firmy jest poprawa jakości życia milionów jej klientów. Największy europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego, m.in. marek Bosch i Siemens, realizuje ten cel z troską o środowisko, lokalne społeczności i pracowników.
Pracujemy na lepszą przyszłość
Pandemia zmieniła sposób naszej pracy, wpłynęła na kilka krótkoterminowych celów, ale nie wstrzymała realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Potwierdziła też, jak ważne są myślenie o przyszłości i wspólne, partnerskie działania, a także refleksja nad naszą konsumpcją i stylem życia.
Zeroemisyjne magazyny. Czy to realne?
Pośrednio lub bezpośrednio, świadomie lub nie – każdy konsument i każda firma korzysta z usług logistycznych. A sercem logistyki są dziś centra dystrybucyjne. Każdego dnia parki magazynowe zapewniają przepływ produktów, bez których życie konsumentów na całym świecie byłoby praktycznie niemożliwe – co wyraźnie odczuliśmy podczas zeszłorocznego lockdownu. Transport, pakowanie, magazynowanie, dostawy do klientów, zwroty towarów – czy mamy szansę na zeroemisyjną logistykę, która pomoże naprawić świat?