Dlaczego zebry nie mają wrzodów, mimo licznych zagrożeń ich środowiska naturalnego? To proste – nie walczą ze sobą wewnętrznie. Stado tworzy krąg bezpieczeństwa, w którym wewnętrznie nie istnieją źródła stresu – jest za to współpraca. W organizacjach biznesowych bywa, niestety, inaczej.
Na model SCARF, opracowany przez Davida Rocka, składa się pięć elementów, od których zależy powstające w mózgu poczucie zagrożenia i nagrody, przekładając się na poczucie bezpieczeństwa. Świadomy lider może nimi manipulować, by zwiększyć efektywność zespołu, za to nieświadomy – doprowadzić do jego powolnego rozpadu. Manipulacja tymi elementami może bowiem zadziałać jak miecz obosieczny.
Status to postrzegana pozycja względem innych współpracowników.
Pewność to potrzeba jasności oraz zdolność dokonywania prognoz przyszłości. Ten aspekt został mocno naruszony przez pandemię i kryzys.
Autonomia to przekonanie o możliwości kontroli nad wydarzeniami i ocena, że nasze zachowanie ma wpływ na efekt danej sytuacji (np. uzyskanie awansu).
Przynależność to poczucie bezpieczeństwa z innymi.
Wreszcie sprawiedliwość to poczucie uczciwej wymiany między ludźmi (np. docenienie za wysiłek, równy podział obowiązków).
Nie lekceważ ich. Myśl jak neurolider – zadbaj o SCARF i zwiększaj efektywność zespołu.
OBEJRZYJ WERSJĘ WIDEO TEGO ARTYKUŁU » » »
Zapewnij bezpieczeństwo
Dlaczego zebry nie mają wrzodów mimo licznych zagrożeń ich środowiska naturalnego? To proste – nie walczą ze sobą wewnętrznie. Stado tworzy krąg bezpieczeństwa, w którym wewnętrznie nie istnieją źródła stresu – jest za to współpraca. W organizacjach biznesowych bywa, niestety, inaczej.
1. Zrozum swój zespół
Obawy społeczne są silnym motywatorem ludzkiego zachowania. Mózg przetwarza informacje społeczne priorytetowo. Gdy SCARF jest zagrożony, spada efektywność innych działań w firmie.
2. Przewiduj konsekwencje
Z wyprzedzeniem oceniaj wpływ twoich działań na zespół. Np. przed ogłoszeniem reorganizacji zastanów się, jak to wpłynie na zagrożenie statusu poszczególnych osób.
3. Reguluj w trakcie
Z łatwym do zapamiętania modelem SCARF jesteś w stanie zrozumieć – pomimo emocji – co dzieje się w danej rozmowie. Dzięki temu możesz zmienić swoją reakcję na bardziej produktywną.
4. Wyciągnij wnioski
Po kiepskim spotkaniu przeanalizuj sytuację. Np. czy jakiś komentarz wywołał zagrożenie sprawiedliwości? Z tą wiedzą możesz podjąć dalsze działania albo dostosować strategię.
Indeks górny Ilustracja: Wojciech Mendyka. Opracowanie: Tomasz Kulas Indeks górny koniecIlustracja: Wojciech Mendyka. Opracowanie: Tomasz Kulas
ZOBACZ DZIEWIĄTE WYDANIE „ICAN Management Review” »
Jak polskie firmy podbijają nowe rynki
Gdy w 2020 roku pandemia COVID‑19 sparaliżowała ruch transgraniczny, firmy działające na rynkach międzynarodowych stanęły przed widmem katastrofy. Ale już po kilku miesiącach okazało się, że globalny biznes oparł się pandemii, a polskie przedsiębiorstwa działające ponad granicami mają się całkiem dobrze. Na dodatek zyskowność połowy spośród tych firm okazała lepsza na rynkach zagranicznych niż w Polsce!
Te zaskakujące wnioski płyną z raportu zatytułowanego Ekspansja odporna na kryzys, który redakcja „ICAN Management Review” przygotowała przy współpracy z jednostką badawczą ICAN Research. Już od kilku lat monitorujemy działania polskich firm za granicą i nasze badania bez żadnej wątpliwości wskazują, że obecność na rynkach zagranicznych to konieczność dla firm myślących o trwałym wzroście. Dlatego w bieżącym wydaniu naszego magazynu przygotowaliśmy obszerny blok tekstów poświęcony w całości polskim doświadczeniom na zagranicznych rynkach.
Zacznijmy od największych. Bank PKO BP wypracował interesujące podejście do ekspansji, polegające na podążaniu tropem klientów. Zagraniczne doświadczenia największego polskiego banku przedstawiamy w artykule Podbijanie nowych rynków śladami klientów. Zupełnie inne podejście prezentuje Asseco. Największy polski producent oprogramowania podbił Europę i nie tylko poprzez akwizycje połączone z aliansami z lokalnymi partnerami, o czym piszemy w artykule Federacja ponad granicami. PKO BP i Asseco to firmy z wieloletnią historią, ale doskonale na zagranicznych rynkach radzą sobie również firmy znacznie mniejsze i młodsze. Opisujemy je w artykułach Kryzys to dobra okazja do ekspansji oraz Wirtualna świetlica z milionami uczniów. Z kolei w artykule Chcesz wyjść za granicę? Spodziewaj się pułapek szeroko omawiamy bariery, z jakimi mogą spotkać się firmy planujące przekroczenie granic państwowych.
Jednak nie samą ekspansją firmy żyją, dlatego zachęcamy Państwa do lektury pozostałych artykułów, gdzie skupiamy się m.in. na tematyce przywództwa i napędzanych przez technologię przełomowych innowacji!