Firma żąda od Was lojalności! – grzmią czasem korpowojownicy z mównic oklejonych logotypami pracodawcy.
A Ty, co Ty wiesz o lojalności? Zdefiniuj ją, proszę, jednym zdaniem. Lojalność, to…
Dlaczego pytam? Otóż zarówno marka osobista, jak i firmowa jest silna lojalnością jej partnerów.
Kiedy pytam innych, czy ważna jest dla nich lojalność w relacjach prywatnych i zawodowych, większość potwierdza. Jak to się, zatem, dzieje, że rozmyły się granice lojalności, a powiększyła się strefa akceptowalnych społecznie zachowań stanowiących poważne jej naruszenie?
Znałam szefów, którzy słowo lojalność deklinowali jednym tchem, aby następnie postąpić nielojalnie i nieprzyzwoicie wobec swoich ludzi. Poza światem firmowym takie zachowania zostałyby nazwane po imieniu: kłamstwo, nieuczciwość, nadużycie zaufania, tchórzostwo lub zdrada. Dawniej, z takich powodów, przyzwoici ludzie wybierali honorową śmierć w miejsce życia z poczuciem wstydu i hańby.
Znasz odpowiedź?
Co myślisz, kiedy słyszysz:
Boże, mój zespół to idioci! – ciekawe, kto ich zatrudnił?
Matko, ależ mam dosyć tej Kowalskiej! – kiedy zamierzasz to powiedzieć samej zainteresowanej?
To banda nielojalnych kretynów! – czy pamiętasz, że mówisz o swoich kolegach, menedżerach innych działów?
A jeśli jesteś podwładnym? Co wiesz o lojalności wobec szefa, firmy i kolegów? Cóż, zasłużyłeś na tyle, ile jej dajesz.
Dajesz czy udajesz?
Zastanów się, jaki wypracowałeś dotychczas kapitał moralny, który pozwala Ci oczekiwać lojalności od innych ludzi? Czy i jak często zachowujesz się nielojalnie? Jeśli sam byłeś nielojalny wobec ważnego partnera, niech Cię nie dziwi brak lojalności innych wobec Ciebie jako człowieka niehonorowego lub nieprzyzwoitego. Bez względu na to, czy nadużyłeś zaufania szefa, któremu zawdzięczasz wieloletnie wsparcie, zdradziłeś życzliwego kolegę w pracy czy lojalnego członka Twojego zespołu. Czy można być lojalnym trochę?
Jeśli z kolei cenisz i oferujesz lojalność – wiedz, że jesteś nośnikiem wartości i postawy cennej w obecnych czasach. To w zasadzie jedna z ważniejszych korzyści w Twojej ofercie osobistej, dobro deficytowe na świecie.
Skąd to wiesz?
Napisz na kartce 3 powody, które czynią z Ciebie człowieka godnego lojalności ze strony Twoich kluczowych partnerów: szefa, pracowników, ważnych kolegów w pracy. Bądź świadom, że to Twoje zasoby, które budują wartość Twojego kapitału osobistego i kapitału marki.
Wracając zaś do wyjściowego pytania o definicję lojalności…Człowiek lojalny, w moim przekonaniu, jest najpierw wierny swoim wartościom, a potem ludziom, którzy podobne wartości podzielają. Jeśli deklaruje lojalność, wówczas można na nim polegać, także w trudnych momentach. Jeśli oczekuje lojalności, jest równocześnie jej gwarantem. Przyzwolenie na łamanie sobie kręgosłupa moralnego oraz przymykanie oka na nieprzyzwoitości, nie ma nic wspólnego z lojalnością. Do lojalności inaczej jeszcze kiedyś wrócimy.
Podziel się, proszę, swoją definicją lojalności. Dołącz już dziś do grona uczestników kampanii promującej lojalność i przyzwoitość w relacjach biznesowych.