Jak ćwiczyć i rozwijać kreatywność?
Czy da się pracować nad kreatywnością i ją rozwijać? Jak ją wdrażać w życiu codziennym? Kreatywność jest kluczowym elementem sukcesu w dzisiejszym zmiennym świecie biznesu. Zdolność do myślenia innowacyjnego i znajdowania nowatorskich rozwiązań staje się coraz bardziej pożądaną cechą zarówno dla menadżerów, jak i dla pracowników. Na rynku, w którym umiejętność kreatywnego myślenia staje się być wymogiem, zaczynają nasuwać się pytania – jak ją rozwijać i jak nad nią pracować?
Czy kreatywność można ćwiczyć?
Na pierwszy rzut oka kreatywność może wydawać się umiejętnością, której nie da się nauczyć. Jednak dla dobrego menadżera nie powinien być to żaden problem. Szczególnie w świecie biznesu, gdzie innowacja może prowadzić do przewagi konkurencyjnej i sukcesu. Growth Mindset, czyli nastawienie na rozwój, mówi o rozwoju intelektualnym, który może prowadzić do wykorzystania pełnego potencjału i rozkwitu kreatywności. Otwartość na nowe pomysły, umiejętność refleksji oraz eksperymentowania są cennymi umiejętnościami kreatywnego myślenia, jak i umiejętnościami możliwymi do doskonalenia. Menadżerowie powinni patrzeć na problemy i wyzwania na rynku z wielu perspektyw oraz znajdować nietypowe rozwiązania. Podczas wywiadu przeprowadzanego przez Witolda Jankowskiego prezesa ICAN, profesor Hal Gregersen mówi o badaniach, które wykazały, że jedna trzecia naszych umiejętności kreatywnych jest wrodzona. Pozostałe dwie trzecie nabywamy przez naukę i otoczenie. Jak to mówią – praktyka czyni mistrza.
W jaki sposób rozwijać kreatywność?
Internet jest jedną wielką biblioteką wiedzy, w której można znaleźć wiele sposobów na rozwój kreatywności. Biznesowe studia przypadku pomagają otworzyć umysł i szukać autorskich rozwiązań na problemy przedstawione w interaktywnym środowisku. Gry symulacyjne pozwolą bez ryzyka zagłębić się w wirtualny rynek i świat biznesu. Wyspecjalizowane webinary dla menadżerów, w trakcie których liderzy z całego świata dzielą się cennym doświadczeniem i wiedzą. Są to idealne narzędzia na początek do doskonalenia kreatywności i niekonwencjonalnego myślenia. Udział w warsztatach, czytanie publikacji i artykułów oraz słuchanie wykładów na temat różnych rozwiązań i innowacji w biznesie również może doprowadzić do rozwoju kreatywności. Od liderów wymagana jest otwartość na nowe podejścia, chęć do samorealizacji oraz warto wiedzieć, że kluczem jest świadomość, że kreatywność można ćwiczyć. Efektywna praktyka może przynieść liczne korzyści podczas zarządzania firmą i osiągania sukcesów.
Jakie są sposoby na pobudzenie kreatywności?
Warto poświęcić część swojego czasu, aby poszukać inspiracji pośród światowych liderów. Branie przykładu z ich sukcesu i czerpanie wiedzy z ich działań tworzy fundament innowacyjnego myślenia. Jeśli jesteś menadżerem i potrzebujesz rozwiązania na problem w zespole albo szukasz innowacji, możesz skorzystać z przykładowych metod pobudzających kreatywne myślenie. Jedną z tradycyjnych technik jest burza mózgów, która polega na zapisywaniu jak największej ilości pomysłów, po czym eliminowanie ich po kolei, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Może nie jest to najbardziej aktualna metoda, ale żeby pobudzić i poćwiczyć kreatywne myślenie jest idealna na start. Kolejną bardziej zaawansowaną metodą jest design thinking, który skupia się na próbie zrozumienia potrzeb rynku i interesariuszy. Jednym ze sposobów jest postawienie się w roli osoby spoza organizacji i stworzenie tzw. „person”, czyli stereotypowych profili klientów, aby spróbować rozpoznać ich wymagania i problemy. Następnie na podstawie person tworzone są rozwiązania zaspokajające potrzeby potencjalnych ludzi w otoczeniu.
Ważnym elementem kreatywnego myślenia jest odpowiednie środowisko. Współpraca z wykwalifikowanymi specjalistami, którzy potrafią nakierować i zmotywować do eksplorowania nowych dziedzin i inspirujących źródeł jest kluczem do wykorzystania zdolności kreatywnych. Potocznie mówione jest, że kreatywność znika wraz z wiekiem. Rutyna sprawia, że łatwo zapomnieć co to wyobraźnia, innowacyjność albo eksperymentalne rozwiązania. Dlatego najważniejsze dla menadżera jest nieustanne pobudzanie i ćwiczenie kreatywnego myślenia, aby nie zanikło w cieniu zlewającej się codzienności.
Ćwiczenie i rozwój kreatywności - podsumowanie
Więc, czy da się ćwiczyć i rozwijać kreatywność? Jak najbardziej. Menadżerowie w dzisiejszych czasach mają wiele opcji do wyboru, aby rozwijać się intelektualnie. Jedyne, o czym muszą pamiętać to chęć samorealizacji i samoświadomość, aby zrozumieć aktualne potrzeby rozwijającego się świata biznesu. Kreatywne myślenie staję się wymogiem w odniesieniu sukcesu. Tradycyjne szablony nie są skuteczne w ciągle przekształcającym się środowisku biznesu, gdzie potrzeby potrafią się nieustannie zmieniać. Nowatorskie rozwiązania wychodzące poza szablony znajdujące się na aktualnym rynku, potrafią stworzyć pozytywny obraz firmy, jednocześnie ćwicząc kreatywne myślenie.
Dlatego warto ćwiczyć i rozwijać kreatywność, aby zawsze mieć jakąś formę przewagi konkurencyjnej w zasobach wiedzy oraz uzyskać lepsze wyniki. Nawet jeśli pojawia się problem z pobudzeniem kreatywności, zawsze warto poszukać inspiracji w innych źródłach albo porozmawiać z innymi specjalistami w poszukiwaniu rozwiązań.