Kapitał ludzki jest najważniejszym zasobem biznesu usługowego – to właśnie ludzie realizują określone procesy, które są podstawą działalności firm call contact center – przekonują przedstawiciele Grupy Nowy Styl. Jak dodają, przestrzeń dla tego typu usług powinna być efektywnym miejscem pracy, które wspiera pracowników w realizacji procesów biznesowych.
Jeszcze kilkanaście lat temu świadomość tego, jak efektywnie wykorzystywać przestrzeń biurową była zdecydowanie niższa. A przy tym rynek firm call center także mocno się zmienił – firmy zaczęły się specjalizować i profesjonalizować. A ze zmianą stylu pracy nastąpiły również zmiany w wykorzystaniu przestrzeni biurowej.
Najważniejsza zmiana polega na przejściu od koncepcji call center w stronę contact center. Wynika ona m.in. z faktu, że globalne firmy zaczęły przenosić ten rodzaj usług do naszego kraju, a wraz z nimi – nowe standardy w kwestiach organizacji pracy, w tym także aranżacji przestrzeni biurowej.
Biura stały się dziś kolejnym frontem walki o pozyskanie pracowników. Ci zaś, najczęściej należący do pokolenia Y, mają zupełnie inne wymagania od swoich pracodawców. Traktują zwykle pracę w contact center jako pierwszy przystanek na drodze zawodowej. Pozyskanie takich pracowników i utrzymanie ich na pokładzie – to ogromne wyzwanie dla menedżerów. Szansą na sukces w tym aspekcie jest umiejętne zarządzanie talentami i właściwe podejście do wynagrodzeń i benefitów. Ale także właśnie biuro może realnie wpłynąć na satysfakcję i lojalność młodego pracownika.
Jak więc może i powinno wyglądać nowoczesne contact center?
Biuro contact center nie musi być sztampowe, złożone jedynie z boksów, w których pracownicy wykonują swoje główne zadania. Rozwój technologii i elastyczne formy pracy umożliwiają pracownikom pracę w komfortowych warunkach, na większej przestrzeni oraz z możliwością wykonywania zadań poza biurkiem – przekonują przedstawiciele Grupy Nowy Styl. Wskazują też przykład linii lotniczych Cathay Pacific i ich krakowskie Globalne Centrum Kontaktu. Efektem prac były wnętrza, które stały się wizytówką firmy i wspierają ją w pozyskaniu najlepszych pracowników na konkurencyjnym krakowskim rynku pracy.
Biuro Cathay Pacific powstało na bazie kilku założeń:
Branding sprawia, że biuro staje się wizytówką firmy, ukazując jego wartości i misję.
Wygląd biura świadczy o tym, czy pracodawca dba o swój zespół.
Dodatkowe przestrzenie socjalne, w których pracownicy mogą odpocząć i spędzić przerwę w gronie współpracowników, podnoszą morale zespołu.
Biuro jest elementem employer brandingu.
Dawne boksy zastępują wygodne stanowiska pracy oraz dodatkowe rozwiązania akustyczne, takie jak tapicerowane panele biurkowe, akustyczne panele.
Ten tekst jest częścią projektu Biuro: nowa definicja przestrzeni. Poznaj trendy i najlepsze praktyki związane z zarządzaniem miejscem pracy!