W marcu 2021 roku Polacy zamierzają częściej kupować produkty spożywcze, leki i artykuły gospodarstwa domowego. Rzadziej planują wydawanie pieniędzy na meble, urządzenia elektroniczne i ubrania, ale jeśli to zrobią, chętniej zdecydują się na zakupy online.
Nowe badania potwierdzają to, z czego większość przedsiębiorców zdaje już sobie sprawę – wielokanałowość sprzedaży stała się niezbędnym warunkiem utrzymania lub zwiększenia jej poziomu, zwłaszcza w przypadku określonych grup produktowych, takich jak ubrania, elektronika czy wyposażenie domów. Ale nie są to jedyne informacje, na jakie warto zwrócić uwagę.
Marki własne rosną w siłę
Polacy coraz częściej rezygnują ze znanych marek produktów na rzecz produktów sygnowanych logiem własnym sklepów. I choć popularni, szeroko reklamowani producenci nadal cieszą się dużym zainteresowaniem, sklepowe zamienniki coraz śmielej konkurują z ich ofertą nie tylko ceną, ale i porównywalną jakością.
Chętniej kupujemy produkty oznaczone sklepowymi etykietami głównie ze względu na przekonanie, że ich jakość jest taka sama albo bardzo zbliżona do produktów znanych marek – deklaruje to co trzeci kupujący. Z kolei prawie jedna czwarta ankietowanych kupuje tzw. store brands głównie ze względu na cenę – przyznając równocześnie, że nie stać ich na zaopatrywanie się w produkty znanych marek, które bywają dużo droższe.
Indeks górny Elektronikę, ubrania, meble i dania coraz częściej kupujemy online i na dowóz Źródło: Deloitte Indeks górny koniecElektronikę, ubrania, meble i dania coraz częściej kupujemy online i na dowóz Źródło: Deloitte
Łowcy okazji i zakupowy patriotyzm
Co drugi polski konsument chętnie kupi przeceniony produkt, nawet jeśli nie miał go na liście zakupów przed odwiedzeniem placówki albo strony internetowej sklepu. Polacy deklarują też patriotyzm gospodarczy – 50% przepytanych klientów twierdzi, że nie ma nic przeciwko płaceniu nieco więcej za produkty pochodzące od lokalnych dostawców.
Z kolei 37% ankietowanych jest w stanie więcej płacić za zakupy, jeśli wiązałoby się to ze zwiększeniem wygody ich dokonywania. Polacy lubią też robić zapasy - 41% badanych przyznało, że podczas wizyt w sklepach zaopatruje się w nadmierną liczbę produktów w stosunku do swoich aktualnych potrzeb.
Wszystko wskazuje na to, że kolejne fale pandemii i planowane obostrzenia również wpłyną na zachowania konsumentów, jeszcze mocniej utrwalając znaczenie wielokanałowości i wykorzystania nowoczesnych platform sprzedażowych.
Indeks górny Źródło: Najnowsze badanie Deloitte. Indeks górny koniecŹródło: Najnowsze badanie Deloitte.
PRZECZYTAJ TAKŻE »
Lekcje z pandemii – raporty ICAN Research
Przez cały ubiegły rok dział badań i analiz ICAN Research, razem redakcją „ICAN Management Review”, towarzyszył przedsiębiorcom w ich zmaganiach z dynamicznie zmieniającą się sytuacją gospodarczą. Badając różne aspekty funkcjonowania polskich firm, przedstawiliśmy odpowiedź na pytanie: Jak zbudować organizację odporną na kryzys?
Konsumenci w nowej normalności
Konsumenci zakładają, że w warunkach izolacji społecznej będą funkcjonować przez wiele miesięcy – wynika z badania KPMG w Polsce. Raport Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości, opisujący obecne zachowania klientów, pokazuje, jak COVID-19 wpłynął na decyzje zakupowe oraz co to znaczy dla producentów i sprzedawców towarów oraz usług.
Siedem trendów w globalnym marketingu na rok 2021
Jak organizacje radzą sobie w świecie, w którym ich produkty oraz usługi nie mają już tak silnej pozycji, jak przed wybuchem epidemii? Przedstawiamy wyniki badania, które stało się podstawą do opracowania siedmiu kluczowych trendów w globalnym marketingu, jakie będą obowiązywać w ciągu najbliższych miesięcy.