Polscy przedsiębiorcy nie ustają w poszukiwaniu nowych klientów, dlatego szukają dla siebie miejsca na globalnym rynku. Ekspansja zagraniczna zmusza ich do zmiany modelu działania i większej profesjonalizacji, ponieważ dotychczasowe metody działania już się nie sprawdzają.
Polski rynek, choć relatywnie duży na tle reszty Europy, z czasem okazuje się zbyt mały dla szybko rosnących organizacji. Przedsiębiorcy szukają więc miejsc zbytu poza granicami kraju, inwestują też na nowych rynkach, choć nie zawsze odnosząc na nich sukcesy. Oczekiwania związane z ekspansją zagraniczną stały się jednak na tyle duże, że firmy z ambicjami rozwojowymi nie ustają w wysiłkach, aby sprostać wymaganiom zagranicznych odbiorców.
Od kilku lat ICAN Research monitoruje te działania. Wyniki kolejnej edycji badania Polskie firmy na globalnej scenie wskazują na umiarkowanie duży optymizm rodzimych organizacji, które już działają na rynkach zagranicznych. Chociaż 2⁄3 badanych sądzi, że ekspansja to ważny kierunek ich rozwoju (63%), a potencjał z tym związany w ich branży jest wysoki (69%), to w porównaniu z latami 2014–2015 oba wskaźniki spadły o 12 punktów procentowych. W tym samym okresie o 10% spadł również wskaźnik skuteczności wejść na rynki zagraniczne. Natomiast na niezmienionym poziomie utrzymuje się udział firm, które twierdzą, że w ich przypadku zyskowność z działalności jest większa za granicą niż w Polsce (52%).
Motywacja biznesowa przy podejmowaniu decyzji o ekspansji zagranicznej też się zmienia. W latach 2013–2015 kluczowa była chęć zwiększenia przychodów przy ograniczonym rynku lokalnym. Głównym czynnikiem motywacyjnym w latach 2016–2018 (37% wskazań) stało się z kolei zwiększanie skali działalności, co – dzięki optymalizacji kosztów i kupowaniu większych wolumenów surowców – wpływa na poprawę rentowności. Trudności nie zniechęcają polskich firm do przejmowania lub łączenia się z zagranicznymi przedsiębiorstwami, bo w ten sposób szybko powiększają zasięg działania, zasoby oraz kompetencje. Zarządzają takimi międzynarodowymi organizacjami z biura w Polsce albo otwierają swoje przedstawicielstwa (co trzeci badany).