Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Platforma inteligencji wizualnej – nowe narzędzie dla marketingu

· · 4 min
Platforma inteligencji wizualnej – nowe narzędzie dla marketingu

Sztuczna inteligencja może być wykorzystana w marketingu również w przypadku treści wizualnych. Serial 1, producent rowerów elektrycznych, wykorzystał rozwiązanie Vizit – platformę wyposażoną w algorytm AI określany jako tzw. inteligencja wizualna przy wyborze zdjęć do kampanii promującej wprowadzane na rynek rowery. Efekt? Wzrost konwersji na stronie sprzedawcy o 98% i skrócenie czasu badań marketingowych o 99%.

O ile pojęcia sztucznej inteligencji (AI) czy uczenia maszynowego są już nam wszystkim znane, o tyle prawdopodobnie nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak często mamy z nimi do czynienia. Już dziś lista dziedzin, w których są stosowane mechanizmy sztucznej inteligencji, jest bardzo długa, a jednak nie ulega wątpliwości, że z czasem udział AI w naszym codziennym życiu będzie jeszcze większy. „Używana jako narzędzie, AI może wspomóc naszą własną inteligencję, otwierając drogę do dalszego rozwoju we wszystkich obszarach nauki i społeczeństwa” – napisał Stephen Hawking w swojej książce Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania.

Sztuczna inteligencja wczoraj i dziś

Samo pojęcie powstało dawno, bo w 1956 roku. Wprawdzie od tego czasu minęło 65 lat, ale definicja powstała wówczas jest aktualna do dziś. Sztuczna inteligencja, to „zdolność systemu do prawidłowego interpretowania danych pochodzących z zewnętrznych źródeł, nauki na ich podstawie oraz wykorzystywania tej wiedzy, aby wykonywać określone zadania i osiągać cele poprzez elastyczne dostosowanie”. W praktyce oznacza to, że sztuczna inteligencja ma charakter wtórny – nie wnosi nic nowego, ale zastosowanie jej przyspiesza osiągnięcie wytyczonego celu. I jest to cecha nie do przecenienia! Zwłaszcza dziś, gdy ilość informacji, na podstawie których należy podjąć decyzję jest coraz większa. Elementy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego są integralną częścią choćby przeglądarki i wyszukiwarki internetowej.

Rozterki producenta elektrycznych rowerów

Serial 1 to funkcjonująca wewnątrz struktury Harley‑Davidson autonomiczna firma zajmująca się rowerami elektrycznymi. Jej produkty mogły być już wprowadzone do sprzedaży wiosną tego roku, ale brakowało właśnie kampanii marketingowej, która skutecznie przyczyniłaby się do spopularyzowania oryginalnych konstrukcji. Firma dysponowała dużą ilością materiału, głównie w postaci zdjęć, ale nie było pewności, które z nich przyciągną uwagę potencjalnych użytkowników i przekonają ich do zakupu. Dodatkową trudnością była ogólnoświatowa sytuacja związana z pandemią koronawirusa, która nie pozostała bez wpływu na rynek.

Producent przygotował materiały w postaci sesji zdjęciowych pełnych doskonałych ująć, ale nie potrafił wybrać takich, które najlepiej spełnią swoje zadanie. Decydenci marki zdawali sobie sprawę z ciężaru gatunkowego czekających ich wyborów – przecież pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a od doboru zdjęć może zależeć powodzenie całego projektu.

Z jakiego typu dylematami borykali się twórcy Serial 1? Zastanawiano się, czy klienci bardziej zwrócą uwagę na zdjęcia rowerów elektrycznych w ruchu, czy może zbliżenia zaawansowanej konstrukcji prezentujące szczegóły np. w postaci okablowania wewnętrznego. Były też inne kwestie. Marki motoryzacyjne pokazują pojazdy przemierzające ogromne wydmy lub pokonujące głębokie rzeki. Choć tego typu sytuacje nie zdarzają się przeciętnemu użytkownikowi dróg zmierzającemu do pracy, to jednak producenci korzystają z takich sposobów prezentacji, aby wzbudzić emocje i uruchomić wyobraźnię klientów. Tylko czy podobne pomysły można też wykorzystać w przypadku rowerów?

Typowe narzędzia marketingowe są czasochłonne

Dodatkowym utrudnieniem, przed jakim stał producent, był ograniczony czas na podjęcie decyzji. Ci, którzy mają do czynienia z marketingiem wiedzą, że ważne elementy tego procesu to testowanie A/B oraz konwersja. Testowanie A/B to porównanie dwóch wersji np. strony internetowej (albo reklamy) i wskazanie, która z nich lepiej spełnia swoje zadanie. Z kolei konwersja, to spowodowanie u klienta pożądanego działania pod wpływem przekazu reklamowego.

Oczywiście najbardziej pożądanym celem konwersji jest ostatecznie sfinalizowanie zakupu, ale w cenie są też inne, drobniejsze korzyści, takie jak zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych, kliknięcie w baner czy dłuższe pozostanie na stronie. Wyniki uzyskane ze stosowania tych narzędzi są bardzo pomocne w wybraniu najskuteczniejszego typu przekazu. Niestety zwykle wymagają długich tygodni testowania poprzedzających uruchomienie kampanii. A czas to pieniądz –liczy się każdy dzień.

Zaskakujące wybory inteligencji wizualnej

Serial 1 nie miał tyle czasu, dlatego zdecydował się na wykorzystanie rozwiązania oferowanego przez Vizit. Usługodawca dysponował platformą inteligencji wizualnej, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do identyfikowania poszczególnych elementów zdjęcia, a następnie do oceny ich atrakcyjności dla odbiorców. Oparta na sztucznej inteligencji technologia platformy pomogła firmie Serial 1 określić, które zdjęcia najskuteczniej przyciągną uwagę klientów i przyczynią się do dokonania zakupu.

Czy zaprezentować rowery elektryczne w akcji? Czy na decyzje zakupowe skuteczniej wpłynie zbliżenie eleganckiego projektu, który prezentuje na przykład zintegrowane okablowanie wewnętrzne? A może impulsem do zakupu będzie widok szerokokątnego ujęcia całego e‑roweru na wyświetlaczu?

Okazało się, że platforma inteligencji wizualnej wybrała ujęcia mało spektakularne, na których prezentowane były rowery w typowych, najbardziej prawdopodobnych przypadkach użycia. W kampanii producenta znalazły się więc te fotografie, na których widać jedną lub dwie osoby jadące w parku, czy nawet rowerzystę, który przeprowadza pojazd przez jezdnię. Oczywiście wśród wybranych zdjęć były też bardziej kreatywne i inspirujące, jednak to nie na nich spoczął ciężar odpowiedzialności za powodzenie przygotowanej kampanii.

W kampanii opracowanej przez Vizit nie bazowano zatem na ekstrawaganckich i spektakularnych ujęciach, choć nie wiemy, czy menedżerowie firmy zdecydowali się na takie działanie z ufnością, czy też z mieszanymi uczuciami. Wiadomo za to, że kampania ta odniosła spektakularny sukces. Współczynnik konwersji wzrósł o 98%, zaś kupujący spędzili na stronie o 25% więcej czasu. Producent podkreśla jeszcze bardzo ważny element – czas przeznaczony na badania i testowanie działań marketingowych uległ skróceniu o 99%.

Nowy wymiar narzędzi marketingowych

„Boks przypomina grę w szachy, tylko rozgrywaną tysiąc razy szybciej” – powiedział kilkanaście lat temu… aktor Hugh Laurie, główny bohater serialu Dr House. Jak widać, nie trzeba być zawodowym bokserem lub trenerem, a może nawet ekspertem, by tak celnie określić tę dyscyplinę sportu.

Podobnie stosowanie technologii inteligencji wizualnej w marketingowych testach A/B i konwersji przynosi ten sam efekt, co użycie narzędzi tradycyjnych, ale jest tysiąckrotnie szybsze. I tak samo jak we wspomnianym cytacie, nie trzeba być ekspertem z danej dziedziny, by wskazać równie skutecznie, jak szybko najwłaściwsze rozwiązania. Vizit – firma, która stworzyła i oferuje swoim klientom wspomnianą platformę, nie musi być ekspertem w branży rowerowej, czy jakiejkolwiek innej, by trafnie i szybko wskazać pożądane w kampanii materiały wizualne.

Inteligencja wizualna to nowy wymiar narzędzi stosowanych przez marketing. Używanie tego typu platform stanie się niebawem – bez najmniejszych wątpliwości –  bardzo popularne, co najmniej z dwóch podstawowych przyczyn. Po pierwsze, w przeciwieństwie do słowa pisanego, rola obrazu w służbie reklamy czy informacji jest coraz większa. Po drugie, obrazów, zdjęć czy filmów reklamowych jest coraz więcej, więc coraz więcej potrzeba także czasu na wybranie takich, które najlepiej spełnią swoje zdanie. Jak widać na przykładzie Serial 1 i Vizit, proces wyboru może być jednak wybitnie skuteczny, a do tego przeprowadzony w bardzo krótkim czasie.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Siedem trendów w globalnym marketingu na rok 2021 

Lidia Zakrzewska PL

Jak organizacje radzą sobie w świecie, w którym ich produkty oraz usługi nie mają już tak silnej pozycji, jak przed wybuchem epidemii? Przedstawiamy wyniki badania, które stało się podstawą do opracowania siedmiu kluczowych trendów w globalnym marketingu, jakie będą obowiązywać w ciągu najbliższych miesięcy.

Marketing w cyfrowych czasach 

Jarosław Podsiadło PL, Marta Szostak PL, Anna Wierzbicka PL

Zmiany rynkowe napędzane przez rozwój technologii cyfrowych stanowią dla działów marketingu zarówno ogromną szansę, jak i zagrożenie. Nowe narzędzia pozwalają na skuteczniejsze docieranie do grup docelowych.

Content marketing i marketing automation: mariaż doskonały 

Julia Paduszyńska PL

Filarem marketing automation są świetnie napisane treści. To one umożliwiają wykorzystanie potencjału tego narzędzia oraz osiągnięcie imponujących wyników.

Artur Kostrzewa

Mentalnie dziennikarz, w ostatnich latach Account Manager PR, specjalista od branży IT i sektora B2B. Współpracownik "ICAN Management Review"

Polecane artykuły