Drogę na szczyt firmowej hierarchii utrudniają kobietom bariery wewnętrzne i zewnętrzne. To wyzwanie zarówno dla samych kobiet, jak i dla mężczyzn – uważa Magdalena Hajduk, prezes firmy Naturativ.
Z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć kobiety w dzisiejszej rzeczywistości biznesowej?
Jak wykazało badanie przeprowadzone w tym roku przez Kantar Millward Brown dla Fundacji Liderek Biznesu, bariery utrudniające kobietom zajmowanie kluczowych stanowisk w firmach można podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Wśród tych pierwszych możemy mówić o niepewności kobiet co do własnych umiejętności, braku wewnętrznego przekonania, że jesteśmy bardzo dobre i że warto skoczyć na głęboką wodę. Przekłada się to na mniejsze dążenie do awansu, a w skrajnych przypadkach – nawet odmawianie przyjęcia nowej funkcji. Warto wspomnieć także o samowykluczaniu kobiet ze stanowisk zarządczych, czyli rezygnacji jeszcze przed pojawieniem się na starcie. Dochodzi do tego obawa o to, jak nasze wysokie stanowisko i związane z nim nowe obowiązki odbiją się na życiu rodzinnym. Do tego mężczyźni w zarządach stanowią wciąż punkt odniesienia stanowiący barierę zewnętrzną, którą trudno kobietom pokonać.
Jak wobec tego przełamywać bariery, które pani wymieniła?
Bariery korodują i proces ten będzie postępował, ponieważ na rynku mamy nowe pokolenie kobiet, które wychowało się w innej rzeczywistości, któremu zaszczepiono przekonania. W mojej opinii lepiej poradzi sobie ono ze wszystkimi dotychczasowymi barierami, kiedy zacznie przejmować kluczowe stanowiska zarządcze. Już dziś widzimy, że biznes ceni i otwiera się na elastyczność, pracę zespołową, tworzenie płaskich struktur organizacyjnych, kobiecy styl zarządzania. Jedną z istotnych barier był też do niedawna brak kobiecej solidarności, który przy zmianie status quo w strukturach firm wraz z nadejściem nowego pokolenia kobiet ma szansę stać się zjawiskiem marginalnym. Warto pamiętać o dających do myślenia słowach Madeleine Albright: „W piekle jest specjalne miejsce dla kobiet, które nie pomagały innym kobietom”.
Ten tekst jest komentarzem ekspertki. Przeczytaj tekst główny »
Najwyższy czas wykorzystać kobiece talenty
Z jakich powodów kobiet na najwyższych stanowiskach wciąż jest niewiele? Jakie czynniki mogą na to wpływać?
Czy jednak usuwanie przeszkód utrudniających awans to tylko rola samych kobiet? W jaki sposób mężczyźni mogą pomóc w pokonywaniu barier blokujących kobietom awans?
W organizacjach, w których kobiety nie pojawiają się w zarządzie i w ogóle na wyższych szczeblach firmowej hierarchii, mężczyźni często mają problem z poszerzeniem swojego grona o reprezentantów przeciwnej płci. Moje spostrzeżenie potwierdzają wyniki badań zaprezentowane we wspomnianym raporcie Kantar Millward Brown i Fundacji Liderek Biznesu. Wynika z niego, że mężczyźni sami przyznają, że po wejściu kobiet do struktur zarządczych musieliby zmienić swój nierzadko twardy język i zwracać uwagę na niuanse komunikacji. W ich opinii kobietę łatwiej jest też urazić przez lapidarne komunikaty. W trakcie tego badania wielokrotnie mężczyźni podkreślali, że kobiety są delikatne. Mężczyźni uważają także, że kobiety są mniej stanowcze, mniej bezwzględne i zdystansowane. Są to cechy – według nich – potrzebne na najwyższych stanowiskach w organizacji. Tymczasem Philippe Starck, określany mianem najbardziej innowacyjnego designera wszech czasów, twierdzi: „Macho jest może nawet interesujący, jeśli zamierzasz walczyć z dinozaurami. Ale dziś nie ma dinozaurów i aby przeżyć, potrzebujesz inteligencji, a nie siły. A współczesna inteligencja to intuicja, czyli cecha kobiet”.
W jaki sposób kobiecy styl zarządzania przekłada się na funkcjonowanie państwa firmy?
Kobiety stawiają na współpracę i rozwój całego zespołu, chętnie dzielą się wiedzą i wspierają innych członków. Dzięki temu wytwarza się synergia, która podkręca efektywność, pomysłowość, jakość pracy i finalnie buduje pozycję firmy. Kobiety rozważnie podejmują decyzje, starają się ocenić ich krótko- i długoterminowe skutki. Ważne jest, że te decyzje, mimo że wyważone, nie są rozciągnięte w czasie. Dla mnie istotna jest też mniejsza konfliktowość kobiet. W sytuacji kryzysowej w naszej organizacji, z którą zmierzyliśmy się rok temu, było to szczególnie ważne. W moim zespole, który jest głównie kobiecy, zaobserwowałam też bardzo dużą odporność na kryzysy.
Przeczytaj pozostałe komentarze »
Uwolnić potencjał
Dlaczego dążenie do równości płci w biznesie jest ekonomiczną koniecznością.
Odważne i zdeterminowane
Istnieje kobiecy styl zarządzania, który może przynieść firmie określone korzyści - zapoznaj się z jego tajnikami.
Odpowiedzialne partnerstwo
Kobiecy styl zarządzania akcentuje porozumienie, zachęcając do wzajemnego szacunku i życzliwości. Zapoznaj się z tymi i innymi korzyściami tej sytuacji.
Siła zaangażowanych liderek
O budowaniu zaangażowania w zespołach i sukcesach liderek w nich funkcjonujących.
Wszechstronne liderki
O różnorodności w złożonej organizacji i stylu zarządzania kobiet opowiada prezes zarządu Polskiego Konsorcjum Gospodarczego.
Różnorodność kluczem do innowacji
Czym się charakteryzuje zarządzanie różnorodnością na uczelniach wyższych.
Świadoma droga do sukcesu
Dlaczego dążenie do perfekcji szkodzi kobietom oraz jak panie mogą świadomie planować swoje ścieżki kariery?
Odpowiedzialność łączy
Z czego wynikają bariery w awansie kobiet w nowoczesnym środowisku biznesowym i jak je przełamywać?