Zmienne, nieprzewidywalne i niepewne środowisko jest dziś normą w globalnej gospodarce. W takim otoczeniu przedsiębiorcy muszą tworzyć plany rozwoju, układać strategie, prognozować przychody i zyski, inwestować oraz odnosić sukcesy. Czy są do tego przygotowani? Wyniki badania przeprowadzonego przez ICAN Research na zlecenie redakcji „Harvard Business Review Polska” pokazują, że wiele firm porusza się w tej mgle po omacku.
Zarządzanie firmą w czasach, gdy pewne jest tylko to, że wszystko się zmienia, stawia przed liderami i menedżerami niespotykane dotąd wyzwania. Żeby móc prowadzić biznes w „zamglonym” środowisku, firmy powinny radzić sobie między innymi z takimi kwestiami, jak: gromadzenie i analiza wielu danych; zdolność przewidywania trendów oraz prognozowanie kierunków rozwoju rynków i własnej branży; elastyczność w tworzeniu oferty; błyskawiczna reakcja na ruchy konkurencji i innowacyjne rozwiązania; sprawność procesowa, a także budowanie ambitnych zespołów otwartych na zmiany. Ta lista już w tej chwili jest dość długa, a i tak nie wyczerpuje wszystkich problemów i wyzwań zarządczych, z jakimi borykają się współczesne przedsiębiorstwa. Aby ocenić, jak polscy menedżerowie radzą sobie z tą mnogością wyzwań, redakcja „Harvard Business Review Polska” postanowiła zbadać ich przygotowanie do prowadzenia biznesu w zmiennym i nieprzewidywalnym otoczeniu.
Wyniki nas zaskoczyły i nie było to zaskoczenie pozytywne. Choć 61% respondentów stwierdziło, że reaguje na bieżącą sytuację, to blisko połowa z liczącej 551 firm grupy badawczej zadeklarowała, że trzyma się wytyczonych w kilkuletniej strategii celów i rzadko je modyfikuje. Czy to oznacza, że polscy przedsiębiorcy potrafią tak precyzyjnie prognozować zachowanie rynków i klientów, że daje im to podstawę do sztywnego wyznaczania kilkuletnich kierunków rozwoju? Czy też odpowiedzi świadczą o tym, że badane organizacje wcale nie są elastyczne i nie dostrzegają konieczności modyfikacji swoich strategii, kiedy rynek się zmienia?