Codziennie na całym świecie kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy! Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości – to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat.
„Bip” – dźwięk, który jest nieodłączną częścią zakupów, istnieje w handlu już od 45 lat. W 1974 roku w jednym z amerykańskich supermarketów kasjerka po raz pierwszy użyła laserowego skanera, by „nabić produkt” – gumę do żucia – na kasę. W ten sposób przeszła do historii. Zapoczątkowało to zupełnie nową erę handlu, w której informacje o produkcie są automatycznie odczytane podczas jego zakupu.
Już w latach 50. prowadzono prace nad UPC (uniwersalny kod produktu), będącym później podstawą systemu numeracji dla opracowanego przez GS1 i powszechnie stosowanego na świecie numeru GTIN, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. Kod UPC oficjalnie wprowadzono w Ameryce Północnej w roku 1973, natomiast kod EAN pojawił się w Europie trzy lata później.
W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku. Ta rewolucja, która zmieniła świat handlu, pojawiła się w naszym kraju wraz z rozwojem nowoczesnej sieci dystrybucji. Pierwsze zagraniczne sieci handlowe, które napędzały rozwój gospodarki, to Globi, Billa i HIT.
Automatyczne przetwarzanie informacji o produktach stworzyło podstawy dla nowoczesnych łańcuchów dostaw. Stało się tak, ponieważ odczytywany na kasie kod kreskowy pozwalał identyfikować znacznie więcej niż tylko produkty, skracając czas potrzebny na obsługę klienta. Jego zastosowanie stale rosło, od momentu dowozu towarów po proces magazynowania. Kod kreskowy zastąpił wykonywane ręcznie procesy i dwustronną wymianę danych, stając się drogowskazem wytyczającym drogę do usprawniania procesów biznesowych stosowanych przez nowoczesne firmy.
Kody przyszłości
W tym roku mija 30 lat GS1 Polska. Przez trzy dekady towarzyszyliśmy naszym klientom nie tylko w transformacji cyfrowej, lecz także biznesowej ich firm, procesów i otoczenia biznesu. W tym czasie obserwowaliśmy, jak Polacy uczą się działać w realiach gospodarki rynkowej, byliśmy świadkami gwałtownego rozwoju przedsiębiorczości, początków gospodarki cyfrowej oraz narodzin i rozwoju e‑commerce. U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. – Nasze rozwiązania są standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale również w innych obszarach – w produkcji, logistyce, budownictwie oraz służbie zdrowia – podkreśla Joanna Redmer, prezes zarządu GS1 Polska.
– GS1 Polska wspiera cyfryzację łańcucha dostaw, udostępniając standardy identyfikacyjne i komunikacyjne zapewniające interoperacyjność i ułatwiające wdrożenia. Teraz, gdy handel przenosi się do internetu, nasz podstawowy standard – numer GTIN (kod EAN) odgrywa jeszcze większą rolę w zapewnieniu unikalnej i jednoznacznej identyfikacji produktów w skali świata. Jest kluczem do autentykacji produktu i do pozyskania zdigitalizowanych, wiarygodnych informacji o nim – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, członkini zarządu.
Skanowanie kodów to pierwszy krok w kierunku swobodnego przepływu towarów i informacji w globalnej gospodarce. Następne kroki to automatyczne gromadzenie oraz wymiana danych i elektronicznych dokumentów handlowych pomiędzy partnerami łańcucha dostaw.
Cyfrowa rewolucja, e‑commerce i globalizacja stawiają przed uczestnikami wymiany towarowej kolejne wyzwania: coraz krótszy czas realizacji transakcji, bezbłędność ich realizacji, identyfikowalność produktu na każdym z etapów łańcucha dostaw oraz dostępność tych informacji w czasie rzeczywistym. Stosowanie standardów GS1 w pełni wspiera realizację rosnących wymagań.
– Przed nami kolejne lata rozwoju GS1 Polska. W najbliższym czasie chcemy być jeszcze bliżej uczestników systemu, stając się partnerem w transformacji cyfrowej, która nie tylko optymalizuje procesy, ale także przyczynia się do prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony. Wierzymy, że standardy zmieniają na lepsze sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Ich wdrażanie jest procesem powolnym, ale nieuniknionym, a powszechność ich stosowania na każdym etapie procesu przyniesie oczekiwane rezultaty. Efekty będą widoczne nie tylko dla uczestników danego łańcucha dostaw, lecz także w dłuższej perspektywie w ujęciu makroekonomicznym, poprawiając konkurencyjność całej gospodarki – podsumowuje Jarosław Gulowaty, dyrektor ds. logistyki kontraktowej w firmie Fresh Logistics, przewodniczący Rady GS1 Polska.
Historię kodów kreskowych można prześledzić tutaj.