Dziesiąty już numer magazynu „ICAN Management Review” poświęcamy kwestii wypalenia, nie tylko od strony pracowników, ale także samych organizacji. Niewiele firm zdaje sobie sprawę, że nieustanne podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników. Nadmiar obowiązków, zamiast do wzrostu, prowadzi raczej do wypalenia pracowników, co negatywnie wpływa na ich zaangażowanie i produktywność.
Takie wnioski płyną z badania, które przeprowadziliśmy w letnich miesiącach wśród polskich firm. Ich liderzy, korzystając z postcovidowego ożywienia, narzucają swoim pracownikom nadmierne obciążenia, co prowadzi często do skutków przeciwnych wobec oczekiwań. Wnioski płynące z tego badania prezentujemy w artykule Firmy w pułapce przyspieszenia. Wynika z niego, że nie można czynić z przyspieszonego tempa nowej normalności. Nawet bolidy Formuły 1 muszą co parę okrążeń zjeżdżać do pit stopu. Dlatego po okresach wzmożonego wysiłku warto dać pracownikom trochę oddechu, by nabrali sił, by mierzyć się z nowymi wyzwaniami. A tych w obecnych czasach na pewno nie zabraknie.
Nadmierne naciski na pracowników nie przekładają się na zaangażowanie i efektywność ludzi, a raczej na spadek lub utratę tych wartości, o czym przekonuje Amy C. Edmondson w artykule Bezpieczeństwo psychiczne w pracy. Negatywne efekty wysokiego tempa obserwujemy również w przypadku pracy zdalnej, której popularność drastycznie wzrosła w okresie pandemii. O tym, jak sobie radzić z narastającą frustracją, piszemy w artykule Samoregulacja. Jak pracować w domu i nie zwariować.
Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę stabilnego wzrostu w tych niestabilnych czasach!
Dr Witold B. Jankowski, redaktor naczelny
Ponadto w numerze m.in:
• Paweł Tkaczyk: Żółty robi robotę
• Alicja Kotłowska: Jak zapobiegać cyfrowemu wypaleniu pracowników zdalnych?
• Brian Solis: Zarządzanie sobą: zdyscyplinowane myśli
• Joanna Koprowska: Wyczerpani, zestresowani, wypaleni
• Maciej Herman, Paulina Kostro: Transformacja kultury zaczyna się od drugiego człowieka
• Michael Schrage: Netflix Prize. Jak wykorzystać siłę społeczności w biznesie
• Ryan McManus, Elaine Lin Hering, Julie Okada: Edukacja lidera. Wyzwania cyfrowego przywództwa
• Marta Szczerbakowicz, Lidia Zakrzewska: Ratunku, kupili nas Polacy
• Michał Lipiński: Polskie marki: wybór patriotyczny czy racjonalny?