Które kompetencje menedżerskie rozwijać? Top 10 na 2023
Hr | 5 min
Przed HR dużo pracy w 2023+. Pandemia, wojna, inflacja i rynek niedoboru – to wszystko wymaga wzmacniania nowych, bardzo różnorodnych kompetencji. Rozwijanie ich u menedżerów dawno nie było tak ważne jak dzisiaj. Które umiejętności będą zatem kluczowe w 2023+? Przygotowaliśmy zestawienie 10 najważniejszych kompetencji menedżerskich.
W ICAN Research zbadaliśmy, jakie umiejętności menedżerów zyskują obecnie na znaczeniu. Analiza wyników pokazuje, że w grę wchodzą zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie. To dowód na to, że na efektywne przywództwo należy patrzeć holistycznie, nie zaniedbując ani jednych ani drugich.
Jakie kompetencje lidera są teraz najbardziej potrzebne i warte rozwijania? Takie pytanie zadaliśmy szefom działów HR w naszym ostatnim badaniu. Na podstawie udzielonych odpowiedzi opracowaliśmy zestawienie 10 kluczowych kompetencji, które powinien posiadać każdy lider, niezależnie na jakim szczeblu organizacji się znajduje. Opanowanie poniższych umiejętności z pewnością pomoże przywódcom (i ich organizacjom) pokonywać coraz to nowsze i bardziej skomplikowane wyzwania.
Oto pełna lista 10 kompetencji lidera wraz z dokładnym wyjaśnieniem, na czym polegają.
10 kompetencji lidera na 2023 rok
-
Odporność psychiczna
Liczba trudnych sytuacji, z którymi mierzą się menedżerowie dramatycznie wzrosła. Pozrywane łańcuchy dostaw, brak surowców, pracowników itd. Problemy te generują dziś znacznie wyższy poziom stresu niż przed pandemią. Bycie odpornym, w tym radzenie sobie z presją ciągłych zmian, będzie – zdaniem badanych – kluczową umiejętnością w nadchodzących czasach. Do tego dochodzi umiejętność dostosowywania się do trudnych sytuacji oraz znajomość metod i technik, które pozwalają odnaleźć się w kryzysie i skupić uwagę na najważniejszych kierunkach.
-
Innowacyjność i szeroka perspektywa
Znajomość trendów, idei oraz kultur są według badanych niezbędne w kreowaniu rozwiązań, a także w analizowaniu i rozumieniu szans oraz zagrożeń. Nie chodzi o głęboką wiedzę, ale o tę, która będzie użyteczna biznesowo. Dostęp do wiedzy jest powszechny, więc wyzwaniem okazuje się wyławianie z oceanu informacji najważniejszych idei, czyli tych, które będą decydowały o atutach konkurencyjnych organizacji.
-
Analityczne myślenie i business intelligence
Menedżerowie są przebodźcowani masą informacji. Dostęp do wiedzy na pewnym poziomie przestaje być atutem kompetencyjnym, dlatego rośnie rola umiejętności analitycznych i podejmowania decyzji na podstawie danych. A to wymaga umiejętności prawidłowego ich czytania i interpretowania.
-
Odwaga menedżerska
To kompetencja, na którą część badanych zaczęła coraz bardziej zwracać uwagę. Obejmuje ona 3 obszary:
- Podejmowanie decyzji przy niepełnych danych w zmiennym środowisku stało się standardem i wymaga odwagi nie tylko w kwestii dokonania wyboru, lecz także wzięcia na siebie odpowiedzialności i poniesienia ewentualnych konsekwencji.
- Odwaga menedżerska oznacza też, że się mówi o rzeczach trudnych. Przykładowo odrzucamy czyjś pomysł na projekt, gdyż nie ma szans na sukces, albo przekazujemy negatywny feedback lub komunikujemy zmiany w zespole/organizacji.
- W końcu odwaga to gotowość do przyznawania się do własnych słabości i błędów. Odwagą jest przyznanie się, co jest dla mnie trudne, czego nie umiem, czego nie potrafię i z czym się zmagam. Buduje to wiarygodność lidera. Stwarza szansę na cieszenie się szacunkiem podwładnych, którzy bezbłędnie dostrzegają błędy i słabości swoich szefów. To też przestrzeń na refleksję, która jest konieczna – powiedział jeden z uczestników badania.
-
Budowanie koalicji
To kolejna ważna kompetencja menedżera. Lider powinien umieć wywierać wpływ, co może robić poprzez budowanie sojuszy. Ważne jest wcześniejsze zdefiniowanie, z kim powinno się zawierać koalicje i relacje, aby móc wywierać wpływ.
-
Zarządzanie strategiczne
Zmienia się podejście do zarządzania długoterminowego. Teraz nie chodzi o wypracowanie gotowego wzorca działania, ale bardziej o wyznaczenie kierunku. Droga dojścia do celu może wyglądać różnie, bo środowisko biznesowe jest bardzo zmienne, dlatego wagi nabiera umiejętność tworzenia scenariuszy w rozwijaniu nowych strategii i budowaniu modeli biznesowych. Odchodzi się też od strategii długoterminowych na rzecz średnioterminowych.
-
Poszukiwanie feedbacku
Do tej pory HR koncentrował się na tym, aby liderzy potrafili konstruować i przekazywać informację zwrotną (na tym skupia się większość szkoleń). Teraz doszła do tego kwestia odwrotna – umiejętność przyjmowania feedbacku przez menedżera.
-
Wellbeing
Dla menedżerów i pracowników to zaawansowany trend. W ciągu ostatnich dwóch lat był to obszar, w którym HR najczęściej prowadził szkolenia i webinaria. W opinii badanych oznacza rozwój społeczny, emocjonalny, profesjonalny i finansowy oraz zdrowie fizyczne
-
Umiejętność szybkiej adaptacji
Uczenia się i oduczania. Opiera się na idei agile mind, twórczym myśleniu adaptacyjnym oraz elastycznym korzystaniu z wiedzy i własnych umiejętności.
-
Zwinność technologiczna i bezpieczeństwo cyfrowe
Otwartość na wykorzystanie cyfryzacji, wpisywanie automatyzacji w procesy, świadoma eliminacja pracy ręcznej.
Podsumowanie
Menedżerzy i liderzy powinni rozwijać kompetencje twarde związane z analityką danych i nowymi technologiami oraz miękkie, w tym umiejętność budowania odporności psychicznej oraz tworzenia relacji i koalicji wewnątrz firmy. W zmiennym środowisku biznesowym kluczowe znaczenie ma także elastyczność i zdolność do myślenia „outside the box”.
O badaniu
Badanie zrealizowano na podstawie 20 wywiadów eksperckich i 200 wywiadów ilościowych realizowanych w ramach publikacji: Trendy w edukacji menadżera 2022+.
Interesuje Cię diagnostyka firmy lub rynku? Sprawdź naszą ofertę
Zbadamy aktualne trendy w wybranych obszarach zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki czemu otrzymasz wiedzę potrzebną do stworzenia efektywnej i mierzalnej strategii HR. Wskażemy kierunki i trendy, które pozwolą Ci wyprzedzić konkurencję w budowaniu silnego przywództwa i silnych zespołów, także w wirtualnych warunkach.
Zmierzymy efektywność Twoich procesów HR, wskażemy luki i metody ich usprawnień, które zoptymalizują Twoje procesy. Ponadto dostarczymy Ci wiedzy o najlepszych praktykach i wskażemy sprawdzone rozwiązania w Twojej branży, które możesz wdrożyć w swojej organizacji bez niepewności i ryzyka ewentualnych błędów, a za to z wymiernymi korzyściami dla organizacji i jej pracowników.
Porozmawiajmy o rozwiązaniach dla twojej firmy, skontaktuj się z nami
W ciągu dnia od wysłania wiadomości odezwie się do Ciebie konsultant rozwiązań biznesowych. Wspólnie opracujemy rozwiązanie, które przełoży się na kompleksowy rozwój pracowników Twojej organizacji.