5 trendów w cyfryzacji, dzięki którym zwiększysz efektywność biznesową
Transformacja cyfrowa | 4 min
Transformacja cyfrowa wchodzi w nowy etap. Zaczyna się wyścig w budowaniu efektywności procesów cyfrowych. Firmy pokładają duże nadzieje w automatyzacji, integracji i monitorowaniu jakości procesów, a szybki dostęp do danych i analityka z pewnością będą zmieniać biznes.
Transformacja cyfrowa to dziś złożone zjawisko, które łączy technologię z biznesem i kulturą pracy. W biznesie ciągle pełni rolę bardziej taktyczną niż strategiczną. W inwestycjach w technologie wciąż bardziej chodzi o gaszenie pożarów lub poprawianie efektywności niż patrzenie na technologie jako źródło przewagi konkurencyjnej.
Wyniki naszych badań pokazują, że cyfryzacja mocno przyspiesza w kierunku business performance. W najbliższych latach firmy zamierzają koncentrować się właśnie na poprawianiu efektywności biznesowej poprzez wykorzystywanie technologii, co szczególnie widać na przykładzie roku 2022 i przygotowań na trudniejsze czasy. Wszystko musi być mierzalne, analizowane i optymalizowane.
Nasze badania dostarczają także innego, równie ważnego (a przy tym cieszącego nas) wniosku :
systematycznie rośnie dojrzałość cyfrowa dużych firm i korporacji
Organizacje ochoczo zabrały się do porządkowania swoich infrastruktur oraz danych, a także są coraz bardziej otwarte na nowe trendy technologiczne i wdrażanie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji i automatyzacji pracy.
Poniżej prezentujemy 5 trendów w cyfryzacji, które będą zmieniać biznes, a nawet już to robią na naszych oczach.
5 najważniejszych trendów na 2023 rok
-
Platformizacja biznesu
To silny trend napędzany m.in. przez potrzebę integracji systemów i danych. Łączenie zasobów informatycznych w platformy coraz bardziej będzie przenosiło biznes do świata cyfrowego, a także pozwoli na budowanie złożonych ekosystemów biznesowych łączących klientów z dostawcami.
-
Lepszy kontakt z klientem
Zdaniem badanych dalej będzie rosła liczba klientów i transakcji cyfrowych, co wymagać będzie wdrażania rozwiązań, które pozwolą lepiej zarządzać relacjami. Wzrośnie także rola personalizacji dostępu do usług, danych i informacji, a coraz powszechniejsze stanie się stosowanie botów wykorzystujących chaty i technologie głosowe.
-
Upraszczanie
To kolejny kierunek zmian, który nabiera znaczenia. Wyniki wskazują na dalszy, dynamiczny wzrost wykorzystywania aplikacji i systemów w organizacjach, ale temu zjawisku będzie towarzyszył drugi, równie silny trend integracji systemów i danych, głównie skoncentrowany na automatyzacji, robotyzacji oraz budowaniu rozwiązań self service.
-
Biznes oparty na danych
Trend data driven będzie coraz silniej wpisywał się w sposób zarządzania biznesem. Zdaniem badanych ilość danych będzie rosła skokowo, wzrośnie rola analityki danych w procesach decyzyjnych, a sztuczna inteligencja będzie efektywnie wspierała takie procesy. Dane w czasie rzeczywistym, analityka i dashbordy będą zmieniać sposób zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększy się szybkość działania, która w biznesie nabierze nowego znaczenia i będzie wymagać nowych kompetencji w zarządzaniu.
-
Cyfryzacja środowiska pracy
Średnie i duże firmy przez ostatnie lata koncentrowały się na cyfryzacji wielu procesów na styku z klientem. Dzisiaj mocno przyspieszył trend cyfryzacji środowiska pracy. W ten sposób budowane są efektywniejsze i szybciej działające organizacje, skoncentrowane na procesach kreatywnych, a nie administracyjnych.
Podsumowanie
- Firmy inwestują przede wszystkim w integrację infrastruktury, systemów i danych, w związku z czym coraz większe znaczenie odgrywa zjawisko platformizacji biznesu.
- Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w procesach decyzyjnych stanie się popularniejsze ze względu na ogromne ilości danych do przetworzenia.
- W poszukiwaniu sposobów na zwiększenie efektywności organizacji firmy oprócz procesów cyfryzują również środowisko pracy.
O badaniu
ICAN Research od 2014 roku monitoruje poziom cyfryzacji średnich i dużych przedsiębiorstw. W analizie oparto się na 30 wywiadach jakościowych z CIO, CFO i CEO. Badani reprezentowali kluczowych graczy w swoich branżach.
Interesuje Cię diagnostyka firmy lub rynku? Sprawdź naszą ofertę
Zbadamy trendy w cyfryzacji Twojej branży, a wyniki naszych badań dostarczą Ci wiedzy o strategicznej wartości. Wskażemy najważniejsze kierunki w transformacji cyfrowej i technologie, które pozwolą zdystansować konkurencję i z tego powodu są warte inwestycji. Pomożemy Ci zdefiniować strategiczne priorytety i wskażemy najlepsze metody w ich wdrażaniu.
Zbadamy, jakie technologie wykorzystuje Twoja branża i jakie rozwiązania mogą przyczynić się do usprawnienia Twojej firmy, np. w zakresie optymalizacji, eliminacji zbędnej pracy manualnej czy automatyzacji. Wskażemy Ci strategiczne kierunki w zakresie wykorzystania technologii, które przełożą się na zwiększenie konkurencyjności.
Zmierzymy poziom cyfryzacji Twoich procesów oraz wskażemy luki i metody ich usprawnień, które przyspieszą i zautomatyzują Twoje procesy. Dostarczymy wiedzy o najlepszych praktykach z obszaru cyfryzacji procesów. Wskażemy rozwiązania, które sprawdziły się w Twojej branży i są warte wdrożenia ze względu na korzyści biznesowe.
Porozmawiajmy o rozwiązaniach dla twojej firmy, skontaktuj się z nami
W ciągu dnia od wysłania wiadomości odezwie się do Ciebie konsultant rozwiązań biznesowych. Wspólnie opracujemy rozwiązanie, które przełoży się na kompleksowy rozwój pracowników Twojej organizacji.