Choć praca z domu ma swoje zalety, wiele osób odczuwa zmęczenie tą formą zatrudnienia. Znacznie trudniej przychodzi nam się skoncentrować podczas wykonywania obowiązków służbowych, zwłaszcza jeśli w przerwie pomiędzy kolejnymi spotkaniami online, musimy wyskoczyć do sklepu, zrobić obiad, czy zaopiekować się dziećmi. Czujemy też, że pracujemy więcej niż przed pandemią. Do tego dochodzą problemy techniczne podczas wirtualnych spotkań, na które narzeka 80% uczestników.
Pomimo wielu zalet pracy zdalnej 60% polskich pracowników jest już znużonych pracą na odległość. Jednocześnie 74% ankietowanych uważa, że coraz częściej będziemy pracować zdalnie, a 77% jest zdania, że na rynku będzie pojawiało się coraz więcej ofert umożliwiających stałą pracę w trybie zdalnym lub hybrydowym.
Telekonferencje lubiane choć… nieefektywne
Spotkania wideo są tą formą komunikacji, która pozwala utrzymać kontakt z zespołem. Trudno zatem się dziwić, że jedynie 12% ankietowanych pracowników negatywnie postrzega telekonferencje. Najwięcej, bo aż dwie trzecie badanych ma do tego narzędzia pozytywny stosunek, choć pracownicy zdają sobie sprawę z ograniczeń komunikacji za pośrednictwem kamerki internetowej. Świadczy o tym fakt, że 53% uczestników telekonferencji uważa, że są one mniej efektywne niż spotkania na żywo. W przeciwieństwie do pracy w biurze, w przypadku telekonferencji prowadzonej z domu pojawiają się różnego rodzaju bariery, głównie natury technicznej, choć nie tylko.
PRZECZYTAJ TAKŻE (Premium) »
Praca zdalna: recepta na poprawę zaangażowania
Po wybuchu pandemii COVID-19 praca zdalna stała się dla wielu firm jedynym sposobem na przetrwanie. Niestety, przedsiębiorcy, którzy z dnia na dzień stanęli przed koniecznością pracy poza biurem, napotkali na swojej drodze szereg wyzwań zagrażających ciągłości ich biznesu.
Co nas rozprasza podczas spotkań online?
Pracownicy skarżą się najczęściej na problemy z połączeniem internetowym (53%), opóźnienia podczas transmisji obrazu i dźwięku (42%), hałas i trzaski u innego uczestnika (41%), a co piąty ankietowany miał problemy z działaniem kamery internetowej. Dość częstym czynnikiem wpływającym negatywnie na efektywność telekonferencji, z którym borykali się uczestnicy spotkań online, było również zakłócenie rozmowy przez osoby trzecie (36% przypadków), z kolei 29% badanych zdarzyło się zabierać głos, mając wyłączony mikrofon. Co ważne, jedynie co piąty pracownik uczestniczący w telekonferencji nigdy nie doświadczył problemów i zakłóceń.
Pomimo telekonferencji tracimy kontakt ze współpracownikami
Najczęściej wskazywanymi problemami związanymi z pracą zdalną przez uczestników innego badania, które na początku pandemii przeprowadziła dr Anna Dolot, były te związane z utratą bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, a także zacieranie się granicy pomiędzy pracą a życiem osobistym i towarzyszące temu poczucie przebywania cały czas w pracy.
Indeks górny Źródło: Pracuj.pl Indeks górny koniecŹródło: Pracuj.pl
Podobne wnioski płyną z szerszego, międzynarodowego badania The Future of work: From remote to hybrid przygotowanego pod koniec ubiegłego roku przez Capgemini. W obu raportach ankietowani wskazywali podobne psychologiczne przeszkody, które wiążą się ze zdalnym trybem wykonywania obowiązków służbowych. Długotrwała praca na home office wpływa negatywnie na zaangażowanie, satysfakcję i produktywność ponad połowy przepytanych pracowników.
Indeks górny Źródło: Komisja Europejska/Anna Dolot Indeks górny koniecŹródło: Komisja Europejska/Anna Dolot
Pracowniku, radź sobie sam
Zastrzeżenia budzi też to, jak firmy przygotowały pracowników do pracy zdalnej. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Personnel Service, jedynie co drugi pracodawca sprawdził, jakie warunki związane z świadczeniem obowiązków służbowych w domu mają pracownicy, którzy przeszli na home office. Co ciekawe, najlepiej do pracy zdalnej przygotwane były mniejsze firmy zatrudniające do 9 pracowników, w których sprzęt miało zapewniony 69% załogi. W przypadku firm większych – od 250 do 500 pracowników – odpowiednie wyposażenie otrzymała jedynie połowa zatrudnionych.
Bezpieczeństwo firm wystawione na próbę
Jednym z wyzwań, przed jakim stanęły firmy, było zapewnienie odpowiedniego przeszkolenia pracowników w zakresie BHP – w końcu praca z domu znacznie różni się od tej wykonywanej w biurze. Pomimo że ryzyko wycieku danych w przypadku pracy poza firmą jest znacznie wyższe niż za firmowym firewallem, aż 35% firm nie przeprowadziło dodatkowych szkoleń z zakresu BHP i bezpieczeństwa firmowych danych.
Biorąc pod uwagę rosnące zagrożenie, jakim są ataki na duże firmy z użyciem oprogramowania szyfrującego pliki (ostatnio ofiarą takiego zdarzenia padł CD Projekt), warto tym mocniej pamiętać o tym, że pracownik łączący się z domowego komputera z firmową siecią może okazać się furtką dla działań cyberprzestępców.
OBEJRZYJ I PRZECZYTAJ (Materiały otwarte) »
Jak praca zdalna zmienia usługi IT – wywiad wideo z Bartoszem Łopińskim, prezesem Billennium
W jaki sposób pandemia i wynikająca z niej powszechność pracy zdalnej zmieniła funkcjonowanie firmy działającej w branży usług IT dla biznesu? I co oznacza powiedzenie together alone? Dowiesz się tego z wywiadu, jaki Filip Szumowski przeprowadził z Bartoszem Łopińskim, prezesem firmy Billennium.
Polacy wolą pracę zdalną od wcześniejszego dostępu do szczepionki
Choć mogłoby się wydawać, że będą kolejki do szczepień, jedynie 31% ankietowanych chętniej aplikowałoby do firm, które gwarantowałoby wcześniejszy dostęp do takiego zabiegu.
Czy pandemia jest okazją do pozyskania talentów?
Pierwszy lockdown uodpornił firmy na drugą falę pandemii. Przedsiębiorstwa zoptymalizowały koszty i zasoby, pozbywając się nadmiaru rezerw, zrewidowały plany działania, zadbały o bezpieczeństwo ludzi i wprowadziły na stałe model pracy zdalnej.