Praca zdalna, która przed pandemią była kojarzona głównie z freelancerami i wolnymi zawodami, z dnia na dzień stała się koniecznością. Większość Polaków polubiła home office, co potwierdzają ostatnie badania przeprowadzone przez PwC.
Z badań tych wynika, że zaledwie 14% zatrudnionych chciałoby zrezygnować z pracy zdalnej i wrócić całkowicie do biura. Mimo to ostatnie miesiące pokazały, że organizacja pracy na odległość stanowi duże wyzwanie dla menedżerów i działów HR, bo nie w każdym wypadku praca zdalna będzie tak samo efektywna, jak w trybie stacjonarnym.
Z badania Upskilling Hopes & Fears 2021 przeprowadzonego przez PwC wynika, że 77% polskich pracowników po pandemii najchętniej chciałoby pracować w trybie hybrydowym. Potwierdza to, że fascynacja pracą zdalną, o której pisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku, nie była przejściowa, a Polacy doceniają zalety płynące z bardziej elastycznych form zatrudnienia. Mimo to dostrzegamy też wady pracy zdalnej, które uwidaczniają się m.in. podczas spotkań online. Złotym środkiem, co już nie raz podkreślaliśmy, jest zatem praca hybrydowa - częściowo w trybie zdalnym, a częściowo w siedzibie firmy. Jak wynika z raportu PwC, to właśnie osoby pracujące hybrydowo są najszczęśliwszymi pracownikami, łączycymi zalety obu światów.
Porozmawiaj z pracownikami, jaki wpływ ma na nich home office
Ale uwaga: pojawiają się wyjątki - autorzy badania zwracają uwagę, że poziom zadowolenia pracowników zależy w dużej mierze od konkretnego zespołu i cech osób w nim działających. Zdarzają się bowiem grupy, w których poziom zadowolenia był najwyższy w przypadku zatrudnionych wykonujących swoje zadania całkowicie zdalnie. Dlatego przed podjęciem decyzji, dobrze wcześniej porozmawiać indywidualnie z pracownikami i spróbować dostosować tryb pracy, który będzie najlepiej dopasowany do ich potrzeb. W ten sposób najprościej wzmocnić zaufanie i satysfakcję, co pozwoli z kolei zbudować lojalność i zwiększyć zaangażowanie pracowników.
Kobiety lepiej niż mężczyźni radzą sobie z pracą zdalną
Z badania PwC wynika jeszcze jedna ciekawa konstatacja: częściej na negatywne skutki pracy zdalnej – takie jak spadek motywacji i efektywności – skarżą się mężczyźni. Może być to związane z dużym znaczeniem jakie panowie przywiązują do relacji w pracy, które znacznie łatwiej budować i utrzymać spotykając się na co dzień w biurze. Aż 86% ankietowanych mężczyzn stwierdziło, że kluczowe dla poziomu ich zadowolenia z pracy są ludzie, z którymi współpracują, a w przypadku 81% satysfakcję sprawiają interesujące zadania. Dla porównania, w przypadku kobiet najbardziej istotna jest atmosfera, w jakiej wykonują zadania służbowe (82%), poczucie sensu pracy (75%), a także styl zarządzania przez bezpośredniego przełożonego (77%).
Kultura organizacyjna ma wpływ na efektywność pracy zdalnej
Autorzy badania zwracają również uwagę, że na efektywność pracy zdalnej duży wpływ ma kultura organizacyjna. W przypadku pracy na odległość gorzej sprawdzają się struktury hierarchiczne, oparte na sztywnych zasadach podwładności. Zamiast tego menedżerowie powinni opierać funkcjonowanie zespołów zdalnych i hybrydowych na większym partnerstwie i zaufaniu do współpracowników.
Indeks górny Źródło: Wnioski pochodzą z raportu Happiness Index, opracowanego przez PwC. Indeks górny koniecŹródło: Wnioski pochodzą z raportu Happiness Index, opracowanego przez PwC.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Po co komu urlop? O sztuce odpoczywania
Każde dodatkowe 10 godzin spędzonych na wakacjach zwiększa wydajność pracownika o 8%.
Jak wypoczywać, by nie zmęczyć się bardziej podczas urlopu?
Wakacje powinny kojarzyć się jako okazja do wypoczynku, podróży oraz spojrzenia na świat z innej perspektywy. Często jednak okazuje się, że nawet wymarzony urlop wiąże się ze stresem, a my wracamy z niego bardziej zmęczeni, niż byliśmy przed wyjazdem.
Pracujesz po kilkanaście godzin dziennie? Szkodzisz sobie i swojej firmie
Wszyscy znamy – często z autopsji – obraz zapracowanego biznesmena, spalającego się w pracy po kilkanaście godzin dziennie. Najsmutniejsze w tym obrazie jest jednak to, że – jak pokazują badania – nie służy to dobrze ani jemu, ani organizacji.