„Mit transformacji” to książka dla liderów, którzy chcą skutecznie przewodzić w niepewnych czasach oraz przygotować siebie i swoje firmy na różne zagrożenia i gwałtowne zmiany.
Jak prowadzić firmę w niepewnych czasach? Jak nie dać się zaskoczyć? Jak radzić sobie z pojawiającymi się zmianami w środowisku biznesowym? Jak na nie reagować? Pytań zaczynających się od „jak” nasuwa się wiele.
Autorzy „Mitu transformacji” – Gerald C. Kane, Rich Nanda, Anh Nguyen Phillips oraz Jonathan R. Copulsky – postanowili zmierzyć się z tymi pytaniami i znaleźć na nie odpowiedzi – takie, które będą miały zastosowanie niezależnie od pojawiających się zmian (w książce nazywanych zakłóceniami).
Punktem wyjścia jest teza mówiąca, że firmy, które wychodzą z zakłócenia silniejsze, to firmy, które wykorzystały je jako okazję do innowacyjności.
Autorzy jako eksperci w obszarze strategii i cyfrowej transformacji za remedium proponują model organizacji cyfrowo odpornej, czyli takiej, która stale wyczuwa, testuje i dostosowuje się, aby znaleźć drogę w burzliwym środowisku biznesowym. Wymaga to od niej posiadania zarówno narzędzi technologicznych, jak i zdolności organizacyjnych, a także (niejednokrotnie) oduczenia się praktyk, które doprowadziły do wcześniejszych sukcesów.
Na podstawie przeprowadzonych badań autorzy określili najważniejsze zdolności organizacyjne, które charakteryzują firmy potrafiące wykorzystać zakłócenia do wzrostu. Są to: zwinność, skalowalność, stabilność i opcjonalność. Dodatkowo przygotowali zestaw narzędzi, które pomogą je wypracować. Skorzystać z nich może każda firma, niezależnie od wielkości i branży, w jakiej działa.
Jednocześnie autorzy podkreślają, że cyfrowa transformacja jest procesem ciągłym, wymagającym nieustannych przekształceń i dostosowania do niestabilnego otoczenia. Dzięki temu organizacje stają się silniejsze, bardziej konkurencyjne i zdolne do przetrwania w niepewnej przyszłości.
„Mit transformacji” podzielony jest na trzy części:
W pierwszej autorzy definiują, czym są zakłócenia i jak należy rozumieć ich naturę, a następnie wskazują narzędzia, które mogą pomóc liderom w przeprowadzeniu ich firm przez te zakłócenia.
Druga część skoncentrowana jest wokół infrastruktury technologicznej i towarzyszących jej zasad biznesowych, które są niezbędne do tego, aby pomóc firmom poruszać się w warunkach zakłóceń – tak chronicznych, jak i ostrych. Co istotne, autorzy nie rozwodzą się tu nad samymi technologiami. Znacznie ważniejsze dla nich są zdolności, jakie owe technologie zapewniają firmom, by dały radę przejść przez zakłócenie.
Część trzecia z kolei prezentuje elementy organizacyjne, które mają zasadnicze znaczenie w procesie efektywnego dostosowywania się do zakłóceń.
Pytania, na które również znajdziesz odpowiedź w książce:
Jakich czterech umiejętności potrzebują liderzy, aby mogli uczyć się i przewodzić w okresie zakłócenia?
Dlaczego cel istnienia, wartości i misja są ważnym narzędziem przywódcy w czasach niepewności i kryzysu?
Jak przeprojektować obecny model pracy, aby wyzwolić potencjał organizacji i wzmacniać jej odporność?
Jak budować zespoły w warunkach zakłócenia? Dlaczego warto postawić na zespoły międzyfunkcyjne?