Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Od coworkingu nie ma odwrotu

· · 4 min
Od coworkingu nie ma odwrotu

Rosnąca popularność przestrzeni coworkingowych to jeden z bardziej widocznych trendów mijającego roku w branży nieruchomości biurowych. Ich niezaprzeczalnymi atutami są możliwość elastycznej pracy, a także różnorodność i funkcjonalność dostępnej przestrzeni sprzyjającej kreatywności. O tym, czego oczekują dzisiejsi pracownicy i jak będzie się zmieniać rynek pracy, rozmawiamy z Moniką Kaczmarczyk, dyrektor zarządzającą Adgar Conference Group i Brain Embassy.

Jak podsumowałaby Pani mijający rok na rynku nieruchomości biurowych?

Rok 2018 był bardzo dobrym rokiem dla rynku biurowego. Duża aktywność inwestorów i deweloperów zaowocowała kolejnymi ciekawymi projektami biurowymi. Również najemcy generowali, mimo znacznej podaży, na tyle duży popyt, że wskaźnik pustostanów utrzymał się na stabilnym poziomie. Korzystna sytuacja dotyczyła zarówno Warszawy, jak i wszystkich dużych miast w Polsce. Niewątpliwie silny wpływ na rynek i aktywności deweloperów miała działalność funduszy inwestycyjnych, kupujących kolejne nieruchomości i motywujących inwestorów do realizacji nowych projektów.

Który z prognozowanych trendów okazał się najsilniejszy?

Mówiąc szerzej o rynku nieruchomości i niejako nawiązując do trendu tworzenia społeczności w miejscu pracy, także w segmencie mieszkaniowym, coraz popularniejszym i interesującym zjawiskiem jest coliving. Idea ta opiera się na założeniu planowania przestrzeni sprzyjającej integracji mieszkańców i budowaniu miniwspólnot na osiedlach. Na rynku biurowym natomiast jednym z najbardziej zauważalnych trendów w tym roku była rosnąca popularność biur coworkingowych i elastycznych. Segment ten urósł aż o 100% względem 2017 r. i osiągnął tym samym 220 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Jako właścicieli marki Brain Embassy (BE) ta rosnąca popularność coworkingów niezmiernie cieszy. Nie tylko dlatego, że przybywa nam kolejnych potencjalnych członków społeczności BE, ale także dlatego, że jest to bardzo pozytywna tendencja na rynku pracy. Pracownicy coraz mniej chętnie przebywają w konwencjonalnych, monotonnych biurach, cenią sobie wolność i elastyczny model pracy. Członkowie Brain Embassy podkreślają, że nasz koncept im to umożliwia.

Czy tegoroczne trendy będą kontynuowane, czy pojawią się nowe? O czym będzie najgłośniej w przyszłym roku?

Wiele wskazuje na to, że dobra koniunktura na rynku biurowym się utrzyma. Niewątpliwie coworkingi w dalszym ciągu będą rozwijać się bardzo dynamicznie. Niezwykle istotne jest, aby konsekwentnie kontynuować poprawę stanu infrastruktury: modernizować sieć dróg wewnętrznych, usprawniać transport publiczny oraz tworzyć dobre plany zagospodarowania przestrzennego. Dzięki temu w miastach będzie się lepiej żyło i pracowało. Według mnie jest to o wiele ważniejsze niż to, czy zostanie osiągnięty kolejny rekord i która nieruchomość zasłuży na miano transakcji roku. Na przykład w naszym bezpośrednim otoczeniu, w którym znajduje się większość budynków Adgar Poland, czyli na Służewcu Przemysłowym, w biurowym zagłębiu stolicy, stale poprawiany jest stan infrastruktury. Poszerzanie ulic, remonty głównych dróg i tworzenie nowych, planowanie linii tramwajowych ze stacji metra Wilanowska – wszystko to stopniowo przyczynia się do poprawy sytuacji biznesowego Mokotowa. Równie korzystnym kierunkiem obserwowanym na Służewcu jest trwające od lat rozbijanie monokultury biurowej poprzez tworzenie osiedli mieszkaniowych. Ta wielofunkcyjność bardzo pozytywnie oddziałuje na całe otoczenie biurowe. Bardzo cieszy też fakt, i warto to podkreślić, że z każdy rokiem coraz więcej kobiet pełni kluczowe role w branży nieruchomości i budownictwa.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Zaproponowane przez Was przestrzenie co‑creatingowe cieszą się ogromnym uznaniem branży, a przede wszystkim użytkowników. Czy obserwujecie rosnące zainteresowanie tego typu przestrzeniami?

To prawda, zarówno branża docenia stworzony przez nas co‑creating, o czym świadczą liczne nagrody, jak i sami jego użytkownicy. Uznanie w oczach osób, które na co dzień pracują w tej przestrzeni, korzystają z jej założeń i rozwiązań, jest dla nas najważniejsze. Zainteresowanie biurami coworkingowymi na rynku jest tak duże, że powstaje ich coraz więcej zarówno w Warszawie, jak i w innych miastach. Pierwsze biuro Brain Embassy w budynku Adgar Park West na warszawskiej Ochocie oddaliśmy do użytku w połowie 2016 r. Dziś miejsce to cieszy się tak ogromnym powodzeniem, że mamy w 100% wynajętą powierzchnię w tej lokalizacji, a ewentualne nieznaczne spadki tego wskaźnika wynikają wyłącznie z tego, że rozrastające się firmy przenoszą się do innego naszego konceptu – BeYOURSeLF (BeYS). Sukces BE pokazał nam, w którą stronę idzie rynek pracy, a wraz z nim rynek biurowy. Dziś Brain Embassy ma już dwie kolejne lokalizacje na biznesowym Mokotowie, a w 2019 r. będziemy rozwijać BE razem z BeYS w centrum Warszawy, w budynku, w którym niegdyś mieścił się Teatr Kwadrat. Od coworkingu, a w naszym wydaniu co‑creatingu, nie ma odwrotu.

Które z elementów Państwa propozycji cieszą się największą popularnością? Co najbardziej cenią sobie użytkownicy?

Nasi użytkownicy doceniają przeróżne aspekty przestrzeni i programu rozwojowego, które dla nich przygotowaliśmy. Przede wszystkim oferujemy wolność i zapewniamy możliwość elastycznej pracy. Użytkownicy mogą korzystać ze swoich indywidualnych powierzchni, pracować w częściach wspólnych, korzystać z pokojów sprzyjających relaksowi albo pobudzających energię. Memberzy Brain Embassy potwierdzają, że nasz co‑creating, design, funkcjonalność przestrzeni i sposób jej zaprojektowania pobudzają kreatywność, sprzyjają kontaktom w ramach całej społeczności BE, wymianie doświadczeń, pomysłów, tworzeniu nowych projektów, przedsięwzięć, a nawet biznesów. Członkowie BE doceniają także organizowane przez nas warsztaty, eventy, programy służące osobistemu oraz biznesowemu rozwojowi. W 2017 r. zorganizowaliśmy w BE 90 spotkań, a w 2018 r., do tej pory, już 216. Koszt takiego programu w przeliczeniu na jedną osobę w zeszłym roku wyniósł 19 tys. zł, w tym natomiast – już ponad 32 tys. zł. Oznacza to, że w ramach miesięcznej opłaty za członkostwo w Brain Embassy nasi memberzy otrzymują ogromną wartość dodaną.

Jak, Pani zdaniem, zmieniać się będzie sposób pracy? Czy zarządy firm są świadome i gotowe do wprowadzania zmian na rzecz jakości pracy?

Rynek weryfikują pracownicy, a ostatnie lata wyraźnie pokazują, czego oczekują pracownicy zarówno korporacji, średnich firm czy start‑upów, jak i freelancerzy. Popyt na biura elastyczne, coworkingi jest bardzo silny i będzie się wzmacniał – dlatego będzie przybywać tego typu przestrzeni. Ludzie, którzy spróbowali pracy w takim miejscu, nie chcą wracać do tradycyjnego biura. Warto wziąć pod uwagę, że w coworkingach nie pracują – jak było na początku – wyłącznie ludzie ze start‑upów czy freelancerzy. Zarządy wielu firm są doskonale zorientowane, jaki potencjał tkwi w takich przestrzeniach biurowych. Ich użytkownikami są coraz częściej duże firmy i korporacje, które umieszczają tam swoją kadrę menedżerską lub zespoły projektowe. Również tradycyjne biura coraz częściej poddawane są metamorfozom w celu upodobnienia ich do przestrzeni coworkingowych, uzupełnia się je o elementy designerskie, liczne gadżety. Takie zabiegi nie są jednak w stanie zastąpić profesjonalnie zaprojektowanego od podstaw coworkingu, który ma wspierać pracowników w ich codziennej pracy, zapewniać im komfort i sprzyjać rozwojowi biznesów. Obserwując rynek, a także naszą społeczność Brain Embassy, w Adgar Poland stworzyliśmy koncept BeYOURSeLF (BeYS), który jest właśnie odpowiedzią na współczesne potrzeby pracowników i firm. BeYS łączy cechy co‑creatingu i tradycyjnego najmu, oferując firmom większym niż 15 osób przestrzeń indywidualną dla całej firmy lub poszczególnych zespołów. Wyjątkowość tego rozwiązania polega na tym, że firmy płacą nie za metry kwadratowe, a za pracownika, otrzymują bardzo elastyczne warunki najmu, krótki okres wypowiedzenia, a w ramach opłaty mogą być pełnoprawnym członkiem społeczności Brain Embassy. Rynek pracy przyszłości z pewnością będzie bardziej elastyczny niż obecnie i my tę elastyczność, możliwość szybkiego reagowania na koniunkturę, gwarantujemy. Oczywiście BeYOURSeLF to również naturalne miejsce dla start‑upów, które dojrzewały w Brain Embassy, ale wraz z rozrostem biznesu potrzebują większej prywatnej powierzchni, a nie chcą rezygnować z atutów co‑creatingu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Idea coworkingu rośnie w siłę »

Jak pracować wspólnie 

Adam Lis PL

Wiele firm wybiera co-creating oraz innowacyjne przestrzenie biurowe, takie jak warszawskie centrum Brain Embassy. Dlaczego?

Marta Lenkiewicz

Redaktorka ICAN Institute.

Monika Kaczmarczyk

Dyrektor zarządzającą Adgar Conference Group i Brain Embassy.

Polecane artykuły