Od 4 września 2020 roku polskie firmy muszą stosować przepisy ustawy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. To konsekwencja implementacji dyrektywy unijnej do polskiego prawodawstwa (ustawa z 24 lipca 2020 r. zmieniająca wcześniejsze przepisy). Nowelizacja odnosi się przede wszystkim do zmian w wynagrodzeniach i czasu, na jaki można oddelegować pracowników za granicę.
KPMG w Polsce sprawdził, jak firmy radzą sobie z nowymi procedurami administracyjnymi oraz co sądzą na temat wpływu wprowadzonych zmian na ich przedsiębiorstwa. Wyniki badania przedstawił w raporcie „Pracownik za granicą. Jak firmy w Polsce delegują pracowników?”.
Główne wnioski są następujące: ankietowane firmy delegują swoich pracowników najczęściej do Niemiec, Francji i Belgii, 61% deleguje wyłącznie pracowników pochodzących z krajów Unii Europejskiej. 36% firm kieruje swoich ludzi do pracy za granicą w ramach zastępowania tych, którzy wracają do kraju.
Często dłużej niż 1 rok
W sześciu na dziesięć przypadków delegacja nie trwa dłużej niż 12 miesięcy, z czego w 39% firm nie przekracza 3 miesięcy. Pozostałe 39% badanych kieruje do pracy za granicę na czas powyżej roku. Ponieważ zgodnie z dyrektywą UE nowe przepisy ograniczyły delegację do 12 miesięcy, przedsiębiorstwa z tej ostatniej grupy muszą dostosować warunki zatrudnienia do tych, które obowiązują w państwie przyjmującym, czyli zrównać status oddelegowanych ze statusem pracowników lokalnych. Niestety, 33% badanych nie ma pełnej świadomości na temat obligatoryjności stosowania lokalnych przepisów obowiązujących w kraju przyjmującym.
Dodatkowe świadczenia
Badanie pokazało również, że 79% respondentów zapewnia dodatkowe świadczenia w ramach oddelegowania. Praktycznie wszystkie firmy biorące udział w badaniu zapewniają zakwaterowanie, 77% firm pokrywa koszty podróży w obie strony, a mniej niż połowa zapewnia wyżywienie lub dodatek pieniężny z tytułu delegowania. 21% opłaca w kraju przyjmującym składki na ubezpieczenie społeczne.
Indeks górny Źródło: KPMG Indeks górny koniecŹródło: KPMG
Rozwiązania prawne
Najczęściej pracownicy są wysyłani za granicę na podstawie aneksu do polskiej umowy o pracę zmieniającego miejsce świadczenia pracy. 39% ankietowanych deleguje pracowników w ramach podróży służbowej, zaś 12% na podstawie lokalnej umowy w kraju wykonywania pracy, zawieszając lub rozwiązując w tym okresie umowę polską.
Lipcowa ustawa implementująca dyrektywę Parlamentu Europejskiego zwiększyła uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy, która objęła funkcję instytucji łącznikowej odpowiedzialnej za współpracę z właściwymi organami z innych państw w zakresie, m.in: udzielania informacji o warunkach zatrudnienia pracowników delegowanych do Polski, informowania o nieprawidłowościach i wykroczeniach związanych z delegowaniem, występowaniem z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli, a także ich przeprowadzania na wniosek organów innych państw.
Opracowanie: Lidia Zakrzewska
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Polska najbezpieczniejszym krajem na świecie – jesteśmy zieloną wyspą BHP
Fundacja Lloyd's Register przeprowadziła badanie, w którym przepytano 150 tysięcy pracowników ze 142 krajów na temat zagrożeń w miejscu pracy. Polska wypadła pod tym względem najlepiej na świecie.
Nadchodzą zielone kołnierzyki. Dlaczego warto tworzyć zielone miejsca pracy?
Czasowe zamrożenie gospodarki w wielu państwach nie powstrzyma kryzysu klimatycznego. Więcej dobrego w tej kwestii może dać tworzenie zielonych miejsc pracy, które dodatkowo pozwoliłyby ograniczyć rosnące bezrobocie i osłabić skutki recesji.
Praca hybrydowa wyzwala produktywność i chęć do współpracy
Rok 2020 będzie katalizatorem radykalnego przyspieszenia pracy hybrydowej, w której pracownicy korzystają z elastyczności i wyboru, a przedsiębiorstwa rozwijają się dzięki zmotywowanym, współpracującym i produktywnym zespołom.