„Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego” – brzmiało porzekadło w przeszłości. Dziś funkcjonuje ono również, ale z małą zmianą. W miejsce „szefa” należy wstawić „pracownika”. W dobie przewagi popytu nad podażą na rynku pracy to firma musi dbać o to, by być miejscem, w którym chce się pracować.
Elastyczny czas pracy, kultura organizacyjna, a przede wszystkim coraz bardziej wyrafinowane benefity – to narzędzia, które mają na celu przyciągnięcie, jak i utrzymanie pracownika. Od kilku lat zapotrzebowanie na pracowników jest coraz większe i nie idzie z nim w parze dostępność kadry. Wiele wskazuje na to, że pracodawcy będą się borykać z tą tendencją przez kolejne dekady, nawet do połowy wieku! Szerzej pisaliśmy o tym w artykule Rynek pracownika – to hasło będzie aktualne przez co najmniej 30 lat.
Jak przyciągnąć wartościowych pracowników do firmy?
Dla pracodawców oznacza to konieczność uatrakcyjnienia wizerunku firmy jako miejsca, w którym każdy chciałby zostać zatrudniony. Jakie to działania? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od charakteru przedsiębiorstwa. Jeśli firma potrzebuje kierowców, magazynierów, pracowników produkcji czy budowy – tu ciągle najważniejszym argumentem decydującym o wyborze miejsca pracy jest i będzie wysokość wynagrodzenia. Na drugim miejscu będą benefity, takie jak prywatna opieka medyczna, posiłki czy członkostwo w klubach sportowych.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Employer branding jako jedno z narzędzi HR
Działania employer branding mają na celu przede wszystkim zbudowanie pozytywnego wizerunku organizacji. To z kolei powinno się przełożyć na wizerunek firmy przyjaznej dla kandydatów i pracowników.
Co innego w przypadku firm o profilu czysto biurowym, w których znaczenie mają takie aspekty jak atmosfera, współpraca z innymi, przyjazność i inne „drobiazgi”, które przekładają się na chęć do pracy i przebywania w danym miejscu. Jak ważne mogą to być elementy, wie chyba każdy, kto doświadczył w pracy braku tzw. chemii lub wręcz nieprzyjemnych relacji, które nie tylko najzwyczajniej uprzykrzają życie, ale też mają konkretny wpływ na efektywność wykonywania obowiązków. Wielu ludzi pamięta dobrze lata, gdy należało trzymać się pracy i ją doceniać, a na powiedzenie: „Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego”, reagowało się smutnym potakiwaniem.
Obecnie z uwagi na wspomniane niedobory pracowników sytuacja ulega odwróceniu i można zaryzykować twierdzenie, że wspomniane przysłowie dziś brzmi niemal tak samo, tyle że w miejsce słowa „szefa” zajmuje: „pracownika”. Co więcej, taka sytuacja może mieć pozytywny wpływ na rozwój firm – nie tylko dlatego, że zmusza je do zadbania o zatrudnionych i docenienia ich, np. poprzez dodatkowe benefity. Tego typu starania należy bowiem traktować jako inwestycję w rozwój samej firmy, bo zadowoleni, zaangażowani pracownicy działają zarówno bardziej twórczo, jak i efektywnie.
A jak przyciągnąć nowych, wartościowych pracowników? Tu przede wszystkim liczy się opinia firmy na rynku pracy, a tę kształtują w dużej mierze… obecni pracownicy. Dlatego, choć na wypracowanie brandu dobrego pracodawcy wpływa wiele czynników, zawsze pamiętajmy o podstawowej zasadzie: zadowoleni pracownicy chwalą przedsiębiorstwo.
Działania employer brandingowe a potrzeby pracowników
W jaki sposób dobrać odpowiednie działania employer brandingowe? Na początek – poprzez zweryfikowanie potrzeb osób szukających obecnie pracy. Jak podaje 2022 Global Talent Trends, kandydaci rozglądający się za nowym zatrudnieniem zwracają w pierwszej kolejności uwagę na trzy kluczowe elementy. Dla 63% najważniejszy jest właściwy work‑life balance, dla 60% – benefity, a dla 40% istotna jest kultura organizacyjna i atmosfera w firmie.
Firmy powinny zdefiniować employer branding. Niejednokrotnie działania te są oderwane od linii biznesowej i wizerunku całej organizacji – prowadzone wybiórczo i jedynie przez działy HR, a przez to bywają kojarzone przez potencjalnych kandydatów głównie z kartą multisport czy owocowymi czwartkami. A to nie są kluczowe kwestie – mówi Sebastian Kopiej, SEO Commplace, agencji PR.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Cztery generacje w miejscu pracy. Jak to ogarnąć?
Jedni chcą w spokoju wykonywać swoje obowiązki, drudzy mocno się angażują, trzecim wszystko się należy, a czwarci chcą zmieniać świat. Dowiedz się, jak polskie firmy radzą sobie ze zmianami demograficznymi i czy potrafią korzystać z dobrodziejstw płynących z różnorodności.
Czego oczekują dziś młodzi ludzie, którzy stoją przed dylematem wyboru pracodawcy? 75% osób weryfikuje daną firmę, zanim zdecyduje się złożyć aplikację na wybrane stanowisko. W jaki sposób? Kandydaci analizują między innymi bardzo dokładnie działania employer brandingowe danej organizacji. Jak wynika z najnowszych badań LinkedIn Talent Solutions, ponad połowa aplikujących na początku sprawdza stronę internetową pracodawcy, a w drugiej kolejności weryfikuje jego aktywność w mediach społecznościowych. To ważny sygnał dla pracodawcy, który wiedząc, w jakich miejscach jego przyszły pracownik uzyskuje informacje o firmie, jest w stanie skutecznie zadbać o to, by kandydat znalazł tam to, co go zachęci. Lista argumentów, które mogą trafić do przyszłego pracownika, jest coraz dłuższa, a przykłady idą zza oceanu.
Czubek góry lodowej
Employer branding przybył do nas ze Stanów Zjednoczonych, tak jak Walentynki czy Halloween – mówi Martyna Olejnik, Senior Key Account Manager w polskim serwisie pracy GoWork. – O ile wspomniane zjawiska społeczne mogą być kopiowane wprost, o tyle w przypadku employer branding działania zawsze powinny być indywidualnie dopasowane do przedsiębiorstwa i pracowników. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie ogłoszenia o pracę np. w formie filmu.
Lista konkretnych działań coraz częściej stosowanych przez firmy, aby zyskać zadowolonych pracowników, jest coraz dłuższa.
Uświadamiamy pracodawcom, że bardzo ważnym elementem jest przedstawienie pracownikowi ścieżki rozwoju, perspektyw zwiększania kompetencji, a także pomoc w realizacji tych możliwości. Tu kluczowe znaczenie ma oferowanie szkoleń czy np. finansowanie lekcji języka obcego. Duże znaczenie mają też mniejsze, ale robiące wrażenie inicjatywy, jak np. zatrudnienie baristy, który odwiedza firmę o określonych godzinach i doradza, jaką kawę wybrać. Czekoladowe wtorki, owocowe czwartki, wolne w dzień urodzin, to przykłady, które sprawdzają się praktycznie zawsze – wymienia Martyna Olejnik. – Żyjemy w coraz bardziej stresujących warunkach, dlatego pracownicy doceniają takie działania, jak opieka psychologa czy zajęcia z jogi.
Do działań wzmacniających employer branding pracodawcy zaliczane też są inwestycje w wystrój biura, zadbanie o dobrą akustykę (zwłaszcza w salach konferencyjnych) czy możliwość pracy zdalnej.
Eksperci podkreślają ponadto, że inicjatywy związane z budowaniem marki dobrego pracodawcy to świetna okazja do stworzenia jej spójności wizerunkowej, zarówno wewnątrz firmy, jak i – w konsekwencji – na zewnątrz, na rynku pracy.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Marka rekrutera w mediach społecznościowych
Czy do funkcjonowania w świecie biznesu niezbędne są pozytywny wizerunek w sieci i własna marka osobista? Czy też można się bez nich obejść? Teoretycznie nie są niezbędne, można się więc nimi nie zajmować i nie przejmować. Ale jak nas widzą, tak nas piszą i dotyczy to także sytuacji służbowych.
Atrakcyjne ogłoszenie o pracę: jak napisać dobry anons?
Rekrutacja to zazwyczaj proces długotrwały. Od pierwszej publikacji do faktycznego zatrudnienia konkretnej osoby mija wiele czasu. Jeśli ten proces ma być płynny, to należy zadbać o to, by każdy etap był precyzyjnie zaplanowany. Pierwszym etapem jest publikacja ogłoszenia.
Chcesz rozwinąć swoją firmę? Postaw na ludzi
Fundamentem każdej firmy są ludzie. To oni odpowiadają za zysk (lub jego brak), rozwój oraz wizerunek marki. Wielu przedsiębiorców stawia sobie pytania: Jak inni robią to, że są najlepsi? Dlaczego osiągają takie sukcesy? Czemu jakaś firma jest wiodącą na rynku? Odpowiedź bywa prosta. Za każdym sukcesem stoją ludzie zatrudnieni w firmie, organizacja pracy, pozytywna kultura organizacyjna i właściwe zarządzanie zespołem.